قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟"


  • 13:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

باسلام و عرض ادب و احترام به همه ی دوستان ما سعی کردیم دراین بخش از مباحث پیرامون آموزش ارز دیجیتال تحت عنوان قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟ اطلاعات جامع و کاملی رو در اختیارتون قرار بدیم. اما در ابتدا ما قصد داریم قبل از پرداختن به موضوع اصلیمون، به صورت مختصر راجع به این نوع از صرافی صحبت کنیم. بهتره بدونین که، صرافی آنلاین ارز دیجیتال بستریست که به کاربران امکان خرید و فروش آنلاین ارز دیجیتال رو میده. به عبارت دقیق تر، در صرافی آنلاین ارز دیجیتال، کاربران این امکان رو دارن که با پول فیزیکی خود ارز دیجیتال بخرن یا ارز دیجیتال را به پول واقعی تبدیل کنن. درواقع این صرافی مانند یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کنه و در ازای فراهم کردن مکانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش کسب درآمد می کنن.

ارز های دیجیتال، ارز های رمزنگاری شده ای هستن که با هدف جایگزینی پول سنتی به وجود اومدن و این ارز ها توسط مرکز خاصی کنترل نمی شن، و در ضمن دارای محدودیت های جغرافیایی نیستن، مقرون به صرفه هستن و می تونیم آن ها را به هر جای دنیا منتقل بدیم.

صرافی ها با توجه به خدمات زیادی که به کاربران ارائه میدن و هر صرافی به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاص خودش مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی رو کسب کردن. نکته قابل توجه در صرافی های ارز دیجیتال این که خرید و فروش در صرافی های ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا انجام می گیره، یعنی هر کاربر به صورت مستقیم و بدون واسطه با سایر کاربران اقدام به خرید و فروش می کنه. به این ترتیب اگر قصد سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال را داری، بدون نیاز به واسطه می تونین با عضویت در صرافی کار خود را انجام بدین. لطفا با ادامه مقاله با ما همراه باشین

قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟

قوانین راه اندازی صرافی در ایران

در این قسمت از مقاله، قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟ نوبت به این رسیده تا تدابیر و قوانین اتخاذ شده راجع به این موضوع رو به اطلاع شما برسونیم. همانطور که می دونین، همیشه کسب درآمد در حوزه رمز ارز ها برای کاربران دنیای کریپتو کارنسی جذابیت خاصی داشته. چرا که این دنیای مجازی می تونه انواع مختلف روش های کسب درامد رو در اختیارتون قرار بده. یکی از روش های کسب درامد در حوزه این بازار، داشتن یک صرافی ارز دیجیتال هستش. به عبارت دیگه، برخی از افراد که توانایی سرمایه گذاری زیادی دارن، به سراغ تأسیس صرافی ارز دیجیتال میرن تا بتونن از این طریق در حوزه کریپتو درآمد بالایی کسب کنن. البته ناگفته نمونه که تأسیس صرافی ارز دیجیتال در ایران و چه در خارج از ایران فرایند پیچیده ای داره و برای اینکه بتونید در ایران همچنین صرافی تاسیسی کنین باید مراحل مختلفی رو طی کنین. دریافت مجوز اولین قدم برای شروع چنین کسب و کاری هستش. طبق اعلام هیات وزیران، تنها بانک مرکزی اجازه صدور مجوز راه اندازی صرافی ارز دیجیتال در ایران را داره و در حال حاضر هیچ نهاد دیگری اجازه صدور هیچ گونه مجوزی مبنی بر فعالیت و راه اندازی رو ندارن. پس ابتدا به ساکن طبیعتا باید مراحل قانونی طی بشه در غیر این صورت هر گونه اقدامی یا خدمات شما تخطی محسوب می شه.

مقاله پیشنهادی: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

همه اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه دریافت مجوز فعالیت رو دارن بالاخره بانک مرکزی در اذر ماه سال 1398 ارز دیجیتال را به رسمیت شناخت و خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران مانعی نداره. و اعتبار این سند به رسمیت شناخته شد. دلیل ارائه این سند برای جلوگیری از کلاهبرداری های حوزه رمزارزها در کشور بود. زیرا با گسترش بکارگیری ارز های دیجیتال فرصت های شغلی مناسب و نیز فرصتی برای کلاهبرداری به وجود اومد. گرفتن مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی کار بسیار دشواری هست. هنوز هیچ کدام از صرافی های ارز دیجیتال موفق به اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال نشدن. اما نداشتن مجوز به معنای کلاهبرداری صرافی ارز دیجیتال نیست. زیرا صرافی های آنلاین بسیاری وجود داره که می تونید برای معاملات خود به آن ها مراجعه کنین.

قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟

 به این نکته مهم توجه داشته باشین، بانک مرکزی به هیچ عنوان اصالت رمزارزهای خرید و فروش شده را تایید نمی کنه و خطرهای ناشی در این حوزه کاملا بر دوش سرمایه گذار هست. نکته ی دیگه این که، مسئولیت صحت عملکرد صرافی ها و همچنین تامین امنیت آن ها برعهده مالکان خواهد بود و در صورت هرگونه نقض امنیتی، صرافی ملزم به پرداخت خسارت وارده به کاربران هست. افرادی که متقاضی ثبت صرافی هستن حتماً باید مقیم کشور ایران باشن و تابعیت خارجی به هیچ عنوان نداشته باشن. همچنین بایستی پیرو یکی از ادیان رسمی کشور نیز باشن. حال برای اخذ مجوز صرافی ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنین. پس از ثبت شرکت، باید اساسنامه اون رو و ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات در اختیار بانک مرکزی قرار بدین. در صورت تایید بانک مرکزی، برای اخذ مجوز باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنین و در هنگام مراجعه به بانک مرکزی برای راه اندازی صرافی ارز دیجیتال در ایران باید مدارک زیر را به همراه خود داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: 4 صرافی خارجی برتر ارز دیجیتال

•    ضمانت نامه ی بانکی
•    گواهی عدم سوءپیشینه به این شکل که قبلا به موجب قانون مرتکب جرمی شده که بر اون جرم اثار کیفری بار شده و در سابقه ی قضایی اون فرد ثبت شده باشه)
•    جواز تأسیس
•    آگهی ثبت موسسه
•    گواهینامه مهارت انجام عملیات صرافی
•    ارائه نسخه برابر با اصل روزنامه ای که در آن آگهی ثبت شرکت را ثبت کردین.

طبق اطلاعات موجود، شما می تونید با استفاده از مدارک فوق اقدام به دریافت مجوز صرافی ارز دیجیتال کنین. البته لازمه بدونین که، در کنار مدارک گفته شده، مدارک دیگری هم لازمه که، آن ها در همان زمان به فرد و یا افراد متقاضی ثبت صرافی اعلام می شه. پس از اینکه درخواست شما بررسی دریافت مجوز صرافی فرستاده شد، تقریباً 6 ماه زمان نیازه تا درخواست فوق بررسی و تأیید بشه. در آخر اگر درخواست شما مورد تأیید قرار بگیره، جواز تأسیس صرافی برای شما صادر می شه و می تونین صرافی خود را ایجاد کنین. معمولاً مدت زمان اعتبار مجوز صرافی 24 ماه هست.

اما نحوه ی فعالیت کاربران صرافی های ارز دیجیتال به این شکله که؛ به صورت کامل احراز هویت شده باشند. صرافی ها موظف هستن تا تمامی اطلاعات فردی و معاملاتی را در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بزارن. صرافی ها باید مبادلات خود را با رعایت قوانین و در مبارزه با پولشویی ارائه بدن. صرافی ها باید خرید و فروش رمز ارز ها را ثبت کنن و در صورت درخواست بانک مرکزی در اختیار آن ها قرار بدن. همچنین مبدا معاملات هم باید به بانک اعلام بشه. سقف تبدیل ریال به رمز ارز و برعکس تابع قوانین ارزی کشور هست و صرافی اجازه تخطی در این امر را نداره و در صورت مشاهده چنین امری مجوز صرافی باطل می شه.

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

در صورتی که در زمینه مجوز تأسیس صرافی ارز دیجیتال قانون جدیدی صادر بشه، حتماً نوع مدارک و الزامات آن تغییر، و نسبت به شرایط روز به روزرسانی می شه. البته بانک مرکزی ارائه مجوز را در زمان خاص بررسی کرده و به اطلاع صرافی ها می رسونه. عملکرد سیستم صرافی ها بر عهده مالکان صرافی هست و در صورت هر گونه مشکل باید خسارت آن را پرداخت کنن. لیست رمز ارز های قابل مبادله در بازه سه ماهه بررسی شده و به صرافی ها اعلام می شه. البته، هنوز قانون خاصی درباره ارزهای دیجیتال دیگر مانند؛ ارز دیجیتال ترون و یا ارز دیجیتال ریپل بوجود نیومده و شاید در آینده ای نزدیک چنین اتفاقی رخ بده. بیشتر قوانین مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین هستش.

قوانینی که مالکان برای راه اندازی صرافی ارز دیجیتال در ایران، باید از آنها اطلاع داشته باشن و از آن ها تخطی نکنن عبارتند از:

•    قانون پولی و بانکی کشور
•    قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی
•    احکام دائمی برنامه های توسعه کشور
•    قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392/10/03 مجلس شورای اسلامی 
•    قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشوردستورالعمل اجرایی ناظر بر تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی های آنلاین.

جمع بندی و نتیجه گیری

در نتیجه، در مقاله قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟ باید گفت که، راه اندازی صرافی ارز دیجیتال، همانند کسب و کارهای دیگه به مجوز نیاز داره مجوز هم در حال حاضر در ایران داده نمی شه. در نتیجه این موضوع باعث نمی شه تا علاقه مندان خدمت به مردم دست از کار بکشن چراکه از راه های مختلف اقدام به تأسیس صرافی می کنن. در صورتی که شما علاقه مند به تأسیس صرافی هستین، می تونین با استفاده از مجوز کسب و کار اینترنتی، صرافی مورد نظر خود را تأسیس کنین. در کشور هایی که مجوز تأسیس صرافی صادر می شه شما قبل از هر کاری باید نسبت به مقداری که توسط بانک مرکزی مشخص می شه، هزینه بابت تأسیس صرافی در بانک به عنوان ضمانت قرار بدین اما در ایران به دلیل اینکه فعلاً هیچ مجوزی صادر نمی شه، میزان هزینه ای که باید پرداخت کنین مشخص نیست. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از اینکه در کنار ما بودین کمال تشکر رو داریم. موفق و پیروز باشین.

سوالات متداول

چگونه برای صرافی ارز دیجیتال مجوز بگیریم؟

ابتدا به ساکن برای دریافت مجوز از بانک مرکزی باید نسبت به ثبت شرکتتون اقدام کنین.

کدام صرافی در ایران به صورت رسمی مجوز فعالیت داره؟

در حال حاضر هیچ کدام از صرافی های ارز دیجیتال مجوز رسمی فعالیت در ایران رو ندارن.

جواز صرافی ارز دیجیتال تا چه مدت اعتبار داره؟

مدت زمان اعتبار صرافی های دیجیتال 24 ماه یا دوساله هستش. بعد از آن باید مجددا برای گرفتن مجوز به بانک مرکزی مراجعه کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟

در مورد قوانین راه اندازی صرافی در ایران چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+32 = ?