تتر بخرم یا دلار کاغذی؟

  • 07:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

خرید تتر یا دلار کاغذی، دو راهی است که این روزها در مقابل بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفته. مطمئنا شما هم به خوبی با افزایش قیمت دلار به شکل ناگهانی و یا تدریجی در سال های گذشته آشنا شدین و روند رشد این دارایی رو همواره صعودی میدونین. حتی شاید شما هم تنها راه فرار از تورم و حفظ ارزش دارایی های خود رو سرمایه گذاری در دلار بدونین؛ اما خرید دلار همواره مشکلاتی رو به همراه داره که ممکن است شما رو هم به عنوان یک سرمایه گذار، نگران کرده باشه.

خرید Tether میتونه یک جایگزین مناسب برای افرادی باشه که نمیخوان پول خودشون رو به شکل ریال، که هر روز بی ارزش تر از قبل میشود، نگه دارن. در صورتی که نمیدونین تتر چیست؟ باید بگیم که تتر نوعی رمز ارز هست که قیمت و ارزش آن همواره با یک دلار آمریکا برابری میکنه. در این مقاله در مورد قصد داریم در مورد مزایا و معایب خرید دلار و تتر صحبت کنیم و بهترین شکل دلار برای سرمایه گذاری رو به شما معرفی کنیم.

ممکن است برایتان مفید باشد: ارز دیجیتال تتر USDT چیست؟

ارز دیجیتال تتر

معرفی ارز دیجیتال تتر

رمز ارز تتر با نماد اختصاری USDT یکی از محبوب ترین استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال باثبات است. در صورتی که با بازار ارزهای دیجیتال آشنا باشین، به خوبی میدونین که قیمت ارزهای دیجیتال همواره در حال نوسان است؛ اما قیمت تتر به عنوان یک استیبل کوین، در هر شرایط، قیمتی برابر با یک دلار آمریکا داره.

این رمز ارز در سال 2014 با اسم رییل کوین (Realcoin) به بازار رمز ارزها عرضه شد و بعد از مدتی در سال 2015 اسم این پروژه به تتر (Tether) تغییر پیدا کرد. در حال حاضر تتر به عنوان سومین رمز ارز برتر بازار از نظر ارزش بازار، شناخته میشه و از نظر کاربرد و عملکرد تفاوت های بسیاری با سایر ارزهایی مثل بیت کوین یا اتریوم داره.

مقاله پیشنهادی: تحلیل فاندامنتال تتر

در بیشتر مناطق و کشور های دنیا، سرمایه گذاران بازار رمز ارزها، از تتر به عنوان ارزی برای تبدیل دارایی هاشون به یک ارز بین المللی و دیجیتال و به منظور معامله آن با سایر رمز ارزها، استفاده میکنن. اما در ایران تتر، که به عنوان دلار دیجیتال هم شناخته میشه، یک ارز مناسب برای سرمایه گذاری است. البته هدف بیشتر این افراد از خرید تتر، حفظ ارزش دارایی های خودشان هستش.

چرا خرید تتر، سرمایه گذاری روی دلار است؟

چرا خرید تتر، سرمایه گذاری روی دلار است؟

بسیاری از افراد به دلیل تغییرات قیمتی شدید ارزهای دیجیتال، در مورد سرمایه گذاری در این بازار دچار شک و تردید هستن؛ اما ارز دیجیتال تتر به دلیل اتصال به دلار آمریکا، تحت هر شرایطی، قیمت ثابتی رو خواهد داشت. در واقع اگه تاریخچه قیمت تتر به دلار رو بررسی کنیم، تقریبا هیچ نوسان شدیدی رو در چارت قیمتی این رمز ارز مشاهده نمیکنیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین کیف پول تتر کدام است؟

همونطور که اشاره کردیم رمز ارز تتر یک استیبل کوین هست و مثل تمامی ارزهای این دسته، بوسیله یک ارز، کالا و یا ابزار مالی مشخص، پشتیبانی میشه. هدف از ساخت و ارائه این نوع ارزهای دیجیتال، کنترل نوساناتی است که به طور معمول در بازار کریپتوکارنسی ها وجود داره. پشتوانه ای که برای ارز تتر در نظر گرفته شده، دلار آمریکا است و به همین دلیل هر واحد از این ارز دیجیتال ارزشی برابر با یک دلار رو داره.

خرید تتر و سرمایه گذاری رو این ارز، دقیقا مثل خریدن دلار هستش. با توجه به ویژگی های مثبتی که این رمز ارز داره، بسیاری از افراد ترجیح میدن که تتر رو برای سرمایه گذاری و تبدیل دارایی های خودشون به یک ارز بین المللی، انتخاب کنن. تتر یکی از محبوب ترین ارزهای باثبات دنیا است و بعد از ارزهای بیت کوین و اتریوم، به عنوان برترین ارز از نظر ارزش بازار محسوب میشه.

تتر یا دلار کاغذی؛ کدام بهتر است؟

با دیجیتالی شدن دنیای اطراف ما، دارایی ها هم شکل جدیدی رو پیدا کردن، که ارز دیجیتال نامیده شدن. این موضوع سرمایه گذاری رو هم وارد فاز جدیدی کرده. تتر رو میتونیم به عنوان دلار دیجیتالی معرفی کنیم، چرا که ارزش هر واحد این رمز ارز، برابر با یک دلار هستش. به همین دلیل بسیاری از افراد بین خرید ارز تتر و دلار کاغذی مردد هستن.

تتر یا دلار کاغذی

هر کدوم از این دارایی ها مزایا و معایبی رو دارن و به همین دلیل هر فرد باید با توجه به شرایط و نیازهای خود، بهترین گزینه را برای خودش انتخاب کنه. برای اینکه بتونین بهترین انتخاب رو داشته باشین، تو این بخش به طور کامل در مورد مزیت و ایراداتی که هر کدوم از شکل های دلار دارن، گفتگو کنیم.

مهمترین مزیت خرید دلار کاغذی اینه که دارایی شما به شکل فیزیکی در دستتون خواهد بود. البته برای سرمایه گذاری بر روی دلار کاغذی باید قبل از هر چیزی به فکر امنیت اون ها باشین. در واقع بزرگترین ایراد خرید دلار احتمال سرقت هستش. همچنین خرید مقدار زیادی دلار و صف های طولانی که در مقابل صرافی ها وجود داره، سرمایه گذاری روی دلار رو با محدودیت هایی مواجه کرده. به این موارد ترافیک، محدودیت های بانکی برای انتقال وجه، کارمزد بالا در خرید و فروش، جعل و تقلب در اسکناس ها و غیره رو هم اضافه کنین.

افرادی که تتر رو برای سرمایه گذاری انتخاب میکنن، به شکل لحظه ای و تنها با یک کلیک میتونن به هر میزانی که بخوان از صرافی های ارز دیجیتال این رمز ارز رو خریداری کنن. از سایر مزایای خرید تتر میتونیم به امنیت بالای این دارایی، انتقال سریع، کارمزد پایی در خرید و فروش و انتقال و بستر امن این دارایی ها اشاره کنیم. 

البته تتر هم دارای مشکلاتی است که مهمترین اون ها، ماهیت متمرکز این ارز دیجیتال میباشد. عرضه و جمع آوری این رمز ارز به وسیله شرکت تتر صورت میگیره و حرف و حدیث هایی در مورد انتشار تترهای بدون پشتوانه وجود داره. برخی از افراد به دلیل عدم شفافیتی که در مورد تتر وجود داره، سایر استیبل کوین ها رو به جای این رمز ارز برای سرمایه گذاری انتخاب میکنن.

مقایسه ارز تتر و دلار کاغذی

ارز دیجیتال Tether و دلار رو میتونیم از نقطه نظرهای مختلفی با هم مقایسه کنیم که در ادامه تعدادی از مهمترین فاکتورهای مقایسه ای بین این دو دارایی رو ذکر کردیم.

  • امنیت

نگهداشتن مقادیر زیادی پول نقد و اسکناس در خانه علاوه بر خطراتی که داره، بسیار استرس زاست. این در حالیه که رمز ارز تتر ماهیت فیزیکی نداره و در یک بستر دیجیتالی ذخیره میشه که به اون کیف پول دیجیتال میگن؛ به همین دلیل احتمال سرقت این دارایی بسیار پایین هستش و خیال افراد از بابت امنیت پولشون راحته.

انواع مختلفی از کیف پول های دیجیتال وجود داره و شما میتونین در قالب های مختلفی، مثل نرم افزار دسکتاپ، اپلیکیشن موبایل، افزونه برای مرورگر و کیف پول های سخت افزاری، از این ابزار استفاده کنین. البته پیشنهاد ما استفاده از کیف پول های سرد هستش، چرا که امنیت بیشتری رو دارن.

  • حواله های بین المللی

انتقال پول به خارج از کشور و دریافت پول از یک کشور خارجی، یکی از دغدغه ها و مشکلات همیشگی ایرانی ها بوده. البته راه هایی هم برای دور زدن این مشکل تو سال های اخیر پیدا شدن ولی سرعت پایین این روش ها، یکی از ایراداتی بوده که تا به امروز باقی مونده و راه حلی براش پیدا نشده.

اما افرادی که از تتر برای انتقال دارایی هاشون به خارج از کشور استفاده میکنن، هیچ محدودیتی رو ندارن. همچنین انتقال تتر به هر نقطه از جهان، تنها با چند کلیک و در کمتر از چند ثانیه انجام میشه. همین دلیل هم باعث شده که بیشتر ایرانی ها تتر رو برای انجام حواله های بین المللی، به روش های سنتی و دلار ترجیح بدن.

مقایسه ارز تتر و دلار کاغذی

  • محدودیت خرید و فروش

ذخایر دلار در هر کشور با محدودیت هایی مواجه است و به همین دلیل ممکن است که خرید دلار با توجه به میزان دارایی هایی که در خزانه یک کشور وجود داره، محدود شده باشه. اما برای خرید تتر هیچ سقفی وجود نداره و همه افراد میتونن به هر میزانی که نیاز داشتن، تتر خریداری کنن. این موضوع یکی از دلایل دیگه محبوبیت تتر در مقایسه با دلار کاغذی برای سرمایه گذاری هستش.

از طرفی برای خریدن دلار باید به یک صرافی مراجعه کنین که با توجه به ترافیک و صف های طولانی که در مقابل صرافی ها وجود داره، ممکنه ساعت ها طول بکشه. در حالی که برای خرید Tether و تمامی ارزهای دیجیتال تنها به اینترنت و یک گوشی یا لپ تاپ احتیاج دارین. این موضوع در مورد فروش تتر هم صدق میکنه و بهتون اجازه میده که به سریعترین شکل ممکن، رمز ارزهای خودتون رو به فروش برسونین.

  • سود بیشتر

سیاست های بانک مرکزی کشورمون همواره در جهت کنترل دستوری قیمت ها بوده؛ به همین دلیل در موقعیت های حساسی که تقاضا برای خرید دلار بیشتر میشه، دولت با ارزپاشی، تا حد زیادی قیمت این دارایی رو سرکوب میکنه. اما قیمت هر واحد ارز تتر به شکل مستقیم توسط عرضه و تقاضای واقعی که در بازار وجود داره تعیین میشه.

به همین دلیل بسیاری از افراد قیمت Tether رو واقعی تر میدونن. این موضوع اختلاف قیمتی که بین تتر و دلار وجود داره رو هم توجیه میکنه. به طور معمول افرادی که در یک موقعیت مناسب رمز ارز USDT رو خریداری کرده باشن، با فروش در چنین موقعیت هایی، سود بیشتری رو در مقایسه با دلار کسب میکنن.

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار

قیمت تتر به دلار همواره برابر با یک هستش، اما با بررسی بازارهای داخلی متوجه میشیم که قیمت دلار فیزیکی و دیجیتالی با هم تفاوت داره. اختلاف قیمتی که بین تتر و دلار وجود داره، برای افرادی که از خودشون میپرسن تتر بخرم یا دلار کاغذی؟، ممکنه به عنوان یک مشکل بزرگ در نظر گرفته بشه؛ اما دلایل متعددی وجود داره که باعث شده قیمت USDT کمی بیشتر از دلار باشه.
 در ادامه تعدادی از مهمترین دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار رو ذکر کردیم:

•    میزان کارمزد انتقال تتر بر روی شبکه های مختلف
•    میزان کارمزد خرید USDT از صرافی های ایرانی
•    تفاوت های بین ماهیت، نحوه نگهداری و کاربرد تتر و دلار کاغذی
•    سیاست های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در بازار فیزیکی
•    میزان عرضه و تقاضایی که برای تتر و دلار کاغذی وجود داره
•    ارزش پول ملی کشورمون و گپ قیمتی که بین تتر و دلار وجود داره

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار

بهترین شبکه برای انتقال تتر

در صورتی که تصمیم شما هم خرید تتر هستش، باید موقع انجام تراکنش و انتقال دارایی هاتون به کیف پول ارز دیجیتالی که دارین، حتما به شبکه انتقالی که انتخاب میکنین توجه داشته باشید. مهمترین نکته در این مورد یکسان بودن نوع شبکه کیف پول و صرافی مورد نظر است؛ فراموش نکنین که یک اشتباه یا بی دقتی کوچک در شبکه های بلاک چینی میتونه به قیمت از دست دادن تمام دارایی های شما تموم بشه.

نکته بعدی که در این مورد باید بهش دقت کنید، کارمزدی است که توسط هر شبکه انتقال از کاربرها دریافت خواهد شد. در هر شبکه بلاک چینی این کارمزد، با توجه به ساختار و مقیاس پذیری که داره تعیین میشه. خوشبختانه تتر به دلیل کاربرد گسترده ای که تو دنیای رمز ارزها داره، بر روی شبکه های متعددی توسعه پیدا کرده که از مهمترین اون ها میتونیم به بلاک چین های بیت کوین (Omni)، اتریوم (ERC20)، ترون (TRC20)، سولانا (SOL) و غیره اشاره کنیم.

بلاک چین ترون یکی از کمترین کارمزدها رو در بین شبکه های انتقال داره؛ ولی برای اینکه بتونین تترهای خودتون رو بر روی این شبکه انتقال بدین، باید صرافی مورد نظر شما از این شبکه پشتیبانی کنه. اینانس از جمله صرافی هایی است که از شبکه TRC20 پشتیبانی میکنه. البته این صرافی تتر رو بر روی 13 شبکه مختلف به شما ارائه میده و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای خرید Tether محسوب میشه.

ارزهای جایگزین تتر 

درسته که ارز تتر در جایگاه سوم بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته و یکی از پر کاربرد ترین کریپتوکارنسی های جهان به شمار میره؛ اما در سال های گذشته اتهاماتی به شرکت ایجاد کننده این ارز وارد شده و عدم شفافیت حرف و حدیث هایی رو در مورد اعتبار این ارز مطرح کرده. با توجه به این مسائل، افراد زیادی از امنیت تتر و اعتبار آن مطمئن نیستن.

به همین دلیل قصد داریم در این بخش از مقاله تعدادی از ارزهای جایگزین تتر رو به کسانی که ازمون میپرسن تتر بخرم یا دلار کاغذی؟ معرفی کنیم.

•    یو اس دی کوین (USDC)

این استیبل کوین توسط صرافی کوین بیس پشتیبانی شده و به همین خاطر یکی از محبوبترین جایگزین های تتر به حساب میاد. مارکت کپ، حجم معاملات و معاملات روزانه این ارز کمتر از تتر هستش ولی امنیت اون بیشتره و در سال 2018 ایجاد شده. پشتوانه USDC هم دلار آمریکاست ولی نظارت بر روی این رمز ارز سیستم شفاف تری رو داره.

•    بایننس یو اس دی (BUSD)

خیلی از سرمایه گذارها بایننس رو به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال میشناسن، در حالی که این کمپانی به یکی از غول های بلاک چین تبدیل شده. اکو سیستم این بلاک چین دو ارز دیجیتال داره که یکی از اون ها میتونه به عنوان جایگزین مناسبی برای ارز USDT محسوب بشه. پشتوانه این رمز ارز هم دلار فیزیکی است.

•    دای (DAI)

ارز دای با تمامی استیبل کوین هایی که تو این مقاله معرفی کردیم، یک تفاوت عمده داره و اون هم اینه که سیستم این رمز ارز کاملا غیر متمرکز است. اداره این سیستم به عهده تعدادی از کاربرهای این ارز دیجیتال قرار گرفته. فرق دیگه دای با سایر استیبل کوین ها اینه که پشتوانه این ارز با استفاده از سایر کریپتوکارنسی ها تامین شده. 

تتر بخرم یا دلار کاغذی؟

سوالات متداول

آیا تتر همان دلار است؟

تتر یک استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است که پشتوانه آن دلار آمریکا میباشد. به عبارت دیگه هر واحد ارز تتر با یک دلار آمریکا برابر هستش؛ به همین دلیل Tether رو به عنوان دلار دیجیتال هم میدونن.

آیا قیمت تتر با قیمت دلار برابر است؟

همونطور که گفتیم هر واحد تتر با یک دلار برابری میکنه و به همین دلیل باید قیمت اون ها هم با هم برابر باشه. اما بنا به دلایل مختلفی مثل میزان عرضه و تقاضا، شرایط سیاسی و اقتصادی، ماهیت متفاوت این دارایی ها و. . . قیمت تتر در اکثر مواقع کمی بالاتر از دلار کاغذی است.

سود تتر بیشتر است یا دلار کاغذی؟

تتر و دلار کاغذی معمولا 200 تا 1000 تومان با هم اختلاف قیمت دارن و قیمت USDT همیشه بالاتر است. در مواقعی که میزان تقاضا برای خرید تتر بیشتر میشه (مثلا در زمان ریزش بازار ارزهای دیجیتال) اختلاف قیمت تتر و دلار به بیشترین حد ممکن میرسه و سود تتر بیشتر از دلار کاغذی میشه.

جمع بندی

تتر بخرم یا دلار کاغذی؟ در صورتی که شما هم قصد داشته باشین ارزش دارایی هاتون رو حفظ کنین، این سوال رو حداقل یه بار از خودتون پرسیدین. به همین دلیل تو این مقاله سعی کردیم که با مقایسه بین دلار کاغذی و رمز ارز Tether، به تمامی سوالاتی که ممکنه در این مورد ذهن شما رو درگیر کرده باشه، پاسخ بدیم. تصمیم نهایی به عهده خود شما است که باید با توجه به شرایط و میزان ریسک پذیری که دارید، گرفته بشه.

نکته ای که لازم میدونیم در انتها بهش اشاره کنیم، حرف و حدیث هایی است که در مورد تتر و پشتوانه اون وجود داره. برخی از منتقدین اعتقاد دارن که تمامی تترهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال توسط دلار پشتیبانی نمیشن؛ البته شرکت تتر به هیچ عنوان این موضوع رو تایید نمیکنه، اما پیشنهاد ما به افرادی که با حوزه کریپتوکارنسی ها آشنا نیستن و یا ریسک پذیری بسیار پایینی رو دارن، خرید ارزهای جایگزین تتر است.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تتر بخرم یا دلار کاغذی؟

در مورد تتر بخرم یا دلار کاغذی؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+74 = ?