آموزش ریسک فری در ارز دیجیتال 

  • 00:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

احتمالا شما هم با اصطلاح ریسک فری در بازار ارز دیجیتال مواجه شدین ولی در مورد چیستی و چگونگی انجام این کار، اطلاعی ندارین. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد ریسک فری کردن معاملات صحبت کنیم. همونطور که میدونین تمامی بازارهای مالی از جمله کریپتوکارنسی، ریسک هایی رو دارن که ممکنه باعث ضرر و یا کاهش میزان سود یک تریدر بشن؛ به همین دلیل معامله گران تکنیک هایی رو برای کاهش ریسک معاملات خودشون ابداع کردن که یکی از پرکاربرد ترین اون ها Risk Free نام داره.

کاملا مشخصه که با وجود نوسانات بازار رمز ارزها، قیمت تا ابد در جهت معامله ما حرکت نمیکنه و به همین دلیل احتمال ضرر در این بازار، همواره وجود داره. از طرفی، سرمایه گذاری با یک استراتژی بدون ریسک برای بسیاری از تریدرها، یک آرزو دست نیافتنی هستش که با کمک تکنیکی که در این مطلب بهتون یاد میدیم، امکان پذیر شده. در ادامه مقاله آموزش ریسک فری در ارز دیجیتال چیست؟ با ما همراه باشین تا در مورد این اصطلاح و فرق سیو سود و ریسک فری ارز دیجیتال گفتگو کنیم.

توصیه می کنیم برای کسب سود خوب در بازار ارز دیجیتال دوره بهترین استراتژی های پولساز ارز دیجیتال را مشاهده نمایید.

ریسک فری به چه معناست؟

ریسک فری به چه معناست؟

اصطلاح ریسک فری یا Risk Free بر خلاف معنی لغوی خودش، به معنی معامله بدون ریسک نیست. در هیچ کدوم از بازارهای مالی جهان امکان سرمایه گذاری بدون ریسک وجود نداره ولی میتونیم با استفاده از تکنیک هایی، میزان ریسک سرمایه گذاری های خود را تا حد زیادی کاهش دهیم. به کمک استراتژی بدون ریسک، انجام معاملاتی بدون احتمال ضرر برای شما امکان پذیر میشه.

مقاله  پیشنهادی: آموزش استراتژی میانگین متحرک حمایتی و مقاومتی

فرقی نداره که تریدر روزانه یا سرمایه گذار بلند مدت هستین، در هر صورت میتوانید از این تکنیک برای مدیریت معاملات خود و ضرر احتمالی استفاده کنین. البته برخی افراد ریسک فری و سیو سود رو با هم یکسان میدونن که کاملا اشتباه هستش. به طور معمول، ریسک فری به مجموعه ای از اقداماتی گفته میشه که معامله گر به منظور ضرر نکردن انجام میده؛ اما سیو سود به عنوان خارج کردن بخشی از سرمایه یا سود آن از پوزیشن معاملاتی است.

البته درسته که تفاوت زیادی بین ریسک فری و سیو سود وجود داره، اما هر دو مفهوم در بازارهای مالی به عنوان روش هایی برای مدیریت ریسک معاملات هستن. به همین دلیل آشنایی با این دو مفهوم و تفاوت هایی که بین آن ها وجود داره، یک ضرورت برای تریدرها به حساب میاد. استفاده از تکنیک ریسک فری ارز دیجیتال در هر شرایطی امکان پذیره ولی در روند های نزولی و اصلاحات شدید قیمت، کارآمد و مفیدتر هستش.

فرق سیو سود و ریسک فری

فرق سیو سود و ریسک فری

همونطور که قبلا هم گفتیم، سیو سود به معنی خارج کردن بخشی از سود و سرمایه اصلی معامله گر از پوزیشن معاملاتی مورد نظر هستش، در حالی که ریسک فری به عنوان تکنیک هایی برای جلوگیری از ضرر در معاملات است. برای درک بهتر لازم میدونیم که با استفاده از یک مثال فرق بین این دو مفهوم رو در بازار ارزهای دیجیتال بهتون توضیح بدیم. البته توجه داشته باشین که ریسک فری و سیو سود در فارکس و بازار ارزهای دیجیتال، شباهت های بسیاری رو به هم دارن و تنها در جزئیات با هم متفاوت هستن.

فرض کنین که ارز دیجیتالی رو در قیمت 10 دلار خریداری کردین و حد ضرر این معامله 8 دلار و تارگت اول آن هم 14 دلار و تارکت بعدی 20 دلار هستش. در این حالت اگه قیمت رمز ارز مورد نظر به 14 دلار رسید، میتونیم با خارج کردن بخشی از سود و یا اصل سرمایه خود، سیو سود کنیم و منتظر رسیدن قیمت به تارگت های بعدی بمونیم. اما همونطور که میدونین بازارهای مالی همیشه در جهتی که ما میخوایم حرکت نمیکنن و به همین دلیل ضرر در این بازارها اجتناب ناپذیره.

مقاله پیشنهادی: حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

در صورتی که بخوایم ریسک چنین معامله ای رو به صفر درصد برسونیم، میتونیم بعد از تثبیت قیمت بالای محدوده خرید و یا شکسته شدن یکی از مقاومت هایی ک در مسیر صعود وجود داشت، حد ضرر معامله خود را در 10 دلار تنظیم کنیم. به این ترتیب در صورتی که قیمت به سمت پایین حرکت و جهت روند بازار تغییر کنه، میتونیم بدون ضرر از پوزیشن معاملاتی مورد نظر خارج بشیم.

تکنیک های ریسک فری ارز دیجیتال

حالا که میدونین ریسک فری در ارز دیجیتال چیست؟ احتمالا به این فکر میکنین که چطور معاملات خود را ریسک فری کنیم؟ برای پاسخ دادن به این سوال قصد داریم که در ادامه در مورد تکنیک های مختلف ریسک فری معاملات و استراتژی بدون ریسک در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. البته به این موضوع توجه داشته باشین که استفاده از این تکنیک ها باید با توجه به نوع استراتژی معاملاتی هر فرد و اهرمی که برای معاملات خود استفاده میکنه، تعیین بشه.

تکنیک های ریسک فری ارز دیجیتال

در ادامه تعدادی از روش های ریسک فری ارز دیجیتال که میتونین در صرافی های ارز دیجیتال برای معاملات خود مورد استفاده قرار بدین رو، ذکر کردیم.

•    تعیین حد ضرر جدید برای معاملات

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که معاملاتتون وارد سود بشه ولی قیمت قبل از رسیدن به تارگت های شما، تغییر جهت بده و به نقطه ورود و حتی حد ضرر شما برسه. این مشکل برای بسیاری از تریدرها پیش میاد که با جابجا کردن حد ضرر، میتوان راه حل مناسبی رو برای اون ارائه داد. در این حالت کافیه بعد از اینکه حداقل یک سوم سود مورد انتظارتون رو دریافت کردین، حد ضرر جدید خودتون رو به نقطه ورود معامله و یا با فاصله کمتری از اون قرار بدین.

به این ترتیب حتی اگه قیمت تغییر مسیر بده و خلاف جهت مورد انتظار شم حرکت کنه، ضرر زیادی بهتون وارد نمیشه و حتی بدون ضرر میتونین از معاملات خودتون خارج بشین. البته بهتره که برای استفاده از این روش منتظر شکسته شدن یکی از ناحیه های مقاومتی یا حمایتی مهم در مسیر قیمت باشین. همچنین این نکته را هم همیشه در نظر بگیرید که قیمت ممکنه خلاف پیشبینی های شما رفتار کنه.

•    قرار دادن حد ضرر در ناحیه سوددهی

این تکنیک شباهت زیادی رو به استراتژی بدون ریسک قبلی داره. البته این روش در معاملاتی که حد سود بزرگی رو دارن و ناحیه های مقاومتی و حمایتی مهمی در مسیر اون ها وجود داره، کاربرد بیشتری رو خواهد داشت. برای استفاده از این روش هم باید منتظر باشیم که قیمت وارد ناحیه سودده بشه و یک کف جدید در این محدوده بسازه. در قدم بعد میتونیم حد ضرر خودمون رو به زیر کف قیمتی جدید که در ناحیه سود قرار داره و یا کمی بالاتر از نقطه ورود انتقال بدیم.

با کمک این تکنیک Risk Free حتی در صورتی که قیمت خلاف تحلیل و پیشبینی های تریدر حرکت کنه، باز هم امکان کسب سود وجود داره. البته این سود در مقایسه با تارگت های مورد نظر تریدر ناچیز هستش؛ اما در مقایسه با امکان ضرر در معامله، انتخاب بسیار بهتری هستش. 

•    استفاده از حد ضرر متحرک برای معاملات

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی که برخی از صرافی های ارز دیجیتال و بروکرها ارائه میدن، حد ضرر متحرک یا تریلینگ استاپ (Trailing Stop) نام داره. همونطور که از اسم این حد ضرر مشخصه، این نوع استاپ لاس تنها بر روی یک قیمت ثابت قرار نمیگیره و همراه با رشد قیمت حرکت میکنه. توجه داشته باشین که این حد ضرر با توجه به حرکت قیمت در جهت مورد نظر معامله گر جابجا میشه و زمان هایی که بازار برخلاف پیشبینی ها عمل میکنه، ثابت میمونه.

این نوع حد ضرر آپشن های متعددی رو به تریدرها ارائه میده که یکی از اون ها فاصله بین حد ضرر و قیمت فعلی ارز دیجیتال هستش. این فاصله رو میتونیم بر اساس یک درصد مشخص و یا عدد ثابتی (مثلا دو دلار) مشخص کنیم. به این ترتیب در صورتی که روند بازار تغییر کنه، معامله گر به جای ضرر، بخش قابل توجهی از سود و تمام اصل سرمایه خودش رو از پوزیشن معاملاتی مورد نظر بیرون میکشه.

البته برخی از افراد، این نوع از حد ضرر رو نقد کردن؛ چرا که در تمامی روند ها بعد از هر ریزش یا صعود قیمت، یک محدوده اصلاحی یا استراحت ایجاد میشه و سپس قیمت مجددا در جهت قبلی خودش حرکت میکنه. در چنین حالتی اگه از حد ضرر متحرک استفاده کرده باشین، به احتمال زیاد در روند اصلاحی، معامله بسته میشه و بخشی از حرکت اصلی بازار رو از دست میدین.

خروج پله ای از پوزیشن معاملاتی

•    خروج پله ای از پوزیشن معاملاتی

ریسک فری کردن به معنی جلوگیری از ضرر در معاملات است که خروج پله ای از یک معامله رو هم میتونیم به عنوان یک روش موثر برای از دست ندادن سرمایه بدونیم. در این روش باید تارگت های قیمتی در معامله مشخص بشن و با رسیدن به هر کدوم از تارگت ها، بخشی از معامله بسته بشه. به این ترتیب اگه قیمت برخلاف میل ما حرکت کنه، با توجه به سودهایی که با خروج به موقع از بازار کسب کردیم، تا حد زیادی ضرر وارد شده جبران میشه. حتی ممکنه که سود ناچیزی رو هم کسب کنیم.

البته در به کار گیری این روش حتما باید به کارمزد و کمیسیون های معاملاتی توجه کنین؛ سیو سود و خروج پله ای باید به نحوی باشه که بعد از کسر کارمزدهای معاملاتی، ضرر و زیانی به تریدر وارد نشه. متاسفانه بسیاری از افراد این فاکتور رو نادیده میگیرن و در انتهای روز متوجه برآیند منفی حساب خودشون میشن.

فوت کوزه گری در ریسک فری کردن

شاید با توجه به مقاله آموزش ریسک فری در ارز دیجیتال، تصور عمومی در این جهت باشه که استفاده از این تکنیک بسیار ساده است و همه میتونن بدون هیچ مشکلی از اون استفاده کنن؛ اما بازار کریپتوکارنسی ها پیچیدگی های بسیاری رو داره که بدون در نظر گرفتن اون ها، ریسک فری کردن یک معامله به این سادگی ها نخواهد بود.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد Risk Free باید بهش توجه بشه، کندل های استاپ هانتر متعددی است که در بازار ارزهای دیجیتال دیده میشه. این کندل ها با هدف فعال کردن استاپ لاس های احتمالی معامله گرهای خرد توسط نهنگ های بازار ایجاد میشن. به همین دلیل بسیار ضروری هستش که استاپ لاس های اولیه خودتون رو کمی دورتر از SL مناسب برای معامله قرار بدین تا طعمه ای برای بزرگان این بازار نباشین.

در بازار رمز ارزها حرکت های ناگهانی و شارپ هم به فور دیده میشن که ممکنه استاپ لاس های تریدرهای خرد رو هدف گرفته باشن. به منظور جلوگیری از ضرر و خروج زود هنگام از معامله ها پیشنهاد میدیم که برای جابجا کردن استاپ لاس های خودتون عجله نکنین و منتظر تموم شدن حرکت های ناگهانی قیمت باشین. همچنین بهتون توصیه میکنیم که قبل از اجرای این تکنیک در بازار واقعی، به طور کامل بر نحوه ریسک فری کردن و ترکیب اون با استراتژی معاملاتی شخصی خودتون، توجه کنین.

تسلط بر ریسک فری در بازار ارز دیجیتال

برای اینکه بتونین از استراتژی بدون ریسک معامله کردن در بازار استفاده کنین، باید تسلط کافی رو بر روی تکنیک هایی که در این مقاله بهتون یاد دادیم، کسب کنین. همچنین پیشنهاد میدیم که با توجه به استراتژی شخصی خودتون، این تکنیک ها رو کاربردی تر کرده و به بخشی از چک لیست معاملاتی خود اضافه کنین. در ادامه روش هایی که میتونن برای افزایش میزان تسلط تریدرها بر روی ریسک فری کردن مفید باشن رو بهتون معرفی میکنیم.

تسلط بر ریسک فری در بازار ارز دیجیتال

1.    استفاده از حساب دمو یا آزمایشی

بیشتر صرافی ها پلتفرم هایی با پول مجازی و دمو رو در اختیار تریدرها قرار میدن تا به شکل رایگان با فضای معاملاتی آن ها اشنا بشن. استفاده از این نوع پلتفرم ها بهتون کمک میکنه که تجربه و مهارت کافی رو برای استفاده از تکنیک های ریسک فری ارز دیجیتال بدست بیارین.

2.    افزایش اطلاعات تریدر در مورد روانشناسی بازار

روانشناسی بازار یکی از مهمترین دانش هایی است که یک تریدر باید یاد بگیره؛ چرا که با درک درست شرایط روانی حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال، پیدا کردن نقاط ورود به معامله، استاپ لاس و تارگت های احتمالی، بسیار ساده تر هست. البته درک شرایط روانی بازار علاوه بر مطالعه، به تجربه بالایی هم احتیاج داره.

3.    انتخاب ارزهایی که نقد شوندگی و حجم معاملات بالایی دارن

بعضی موقع ها استراتژی مناسبی برای معامله وجود داره، اما ارزی که انتخاب میشه مناسب نیست. برای مثال ممکنه رمز ارز مد نظر شما نقد شوندگی مناسبی رو نداشته باشه و به همین دلیل با رسیدن قیمت به استاپ لاس شما، متقاضی ای برای ارزهای شما وجود نداشته باشه. در این صورت ضرر بسیار بیشتری نسبت یه انتظارتون به سرمایه شما وارد میشه.

جمع بندی و نتیجه

این مقاله رو به آموزش ریسک فری در ارز دیجیتال اختصاص دادیم، امیدواریم که از این مطلب نهایت بهره رو ببرید. فراموش نکنین که بازار ارزهای دیجیتال ریسک های زیادی رو داره و ممکنه که تنها با یک خبر کل بازار زیر و رو بشه. به همین دلیل آشنایی با روش های مدیریت ریسک برای فعالان این بازار یک مسئله حیاتی هستش. در این مقاله در مورد Risk Free صحبت کردیم که یکی از راه های مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال به حساب میاد.

همچنین در این مطلب در مورد فرق سیو سود و ریسک فری هم صحبت کردیم که اگه به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد سیو سود هستین، پیشنهاد میدیم به مقاله ای که در این مورد قبلا در سایت ارزسنج بارگذاری شده، مراجعه کنین. توجه داشته باشین که برای استفاده از تکنیک های جدید باید تسلط کافی رو کسب کنین که اینکار تنها با تمرین و تکرار امکان پذیر خواهد بود.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش ریسک فری در ارز دیجیتال 

در مورد آموزش ریسک فری در ارز دیجیتال  نظر دهید
سوال امنیتی :9+49 = ?