نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال"


  • 18:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. در اصل برای فعالیت در هر کسب و کاری نیاز به ابزار های مخصوص آن کار هست. برای معامله و فعالیت در بازار های مالی هم نیاز به ابزار هایی به اسم اندیکاتور برای تحلیل و پیش بینی روند بازار وجود داره. اندیکاتورها ابزار کار سرمایه گذاران و تریدر های ارزدیجیتال هست. افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت میکنن به خوبی با تحلیل تکنیکال آشنا بوده و میدونن چه اهمیتی دارد. تحلیل تکنیکال در ابتدای کار سخت به نظر میرسه اما در حقیقت هر کسی که بخواهد میتونه به یک تحلیلگر تکنیکالی تبدیل بشه. اندیکاتور ها یکی از مهم ترین ابزار های تحلیل و تکنیکال هستن که در بررسی انواع سیگنال های ارزهای دیجیتال کاربرد دارن و  یادگیری آن ها باعث تحلیل دقیق و درست بازار شده و به شما کمک میکنه تا به یک تریدر حرفه ای تبدیل بشین.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

تحلیل و پیشبینی بازار های مالی بر اساس دو روش تحلیل میشه که عبارتند از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال. تحلیل فاندامنتال بر پایه خبر ها و داده های مالی یک ارز هست و تحلیل تکنیکال به روند ارزدیجیتال در گذشته و حرکت ارز در آینده مرتبط است. مهم ترین اصول در تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ها هستن. در واقع اندیکاتور شاخص آماری است که به وسیله آن میتوان شرایط فعلی یک ارزدیجیتال را بررسی کرده و آینده آن را نیز پیش بینی کرد.
اندیکاتور از کلمه انگلیسی Indicator به معنی شاخص است. این ابزار فقط مختص این بازار ارزدیجیتال نبوده و در تمامی بازار های مالی و حوزه های اقتصادی قابل استفاده است. اندیکاتور ها در علم تکنیکال برای تحلیل و پیشبینی روند و قیمت آینده یک ارزدیجیتال یا سایر بازار های مالی استفاده میشه. در واقع اندیکاتور ها یا شاخص ها اساسا فرمول های ریاضی هستن که بر اساس حجم، قیمت، و سایر داده ها محاسباتی را انجام داده و و اطلاعات مهمی را به نمایش میزارن.

کاربرد اندیکاتور ها 

در این بازار های پر نوسان و جدید ارزهای دیجیتال، اندیکاتور ها و یا شاخص های تکنیکالی همیشه تضمین کننده تحلیل نیستن. اما به تریدر های ارزدیجیتال کمک میکنن تا تحلیل های منطقی و دقیق تری انجام داده و دارایی خود را به خوبی مدیریت کنن. از اندیکاتور ها میشه برای شناسایی فرصت های معامله در کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کرد. تشخیص وضیعت فعلی، تشخیص روند ها، پیش بینی وضیعت آینده یک ارزدیجیتال از دیگر کاربرد های اندیکاتور های تکنیکالی می باشد.
اما مهم ترین کاربرد اندیکاتور ها، راهنمایی به تشخیص و شناسایی سیگنال های خرید و فروش هست. همین موضوع باعث شده که اندیکاتور ها به ریشه های اصلی تحلیل تکنیکال تبدیل بشن. این اندیکاتور ها با خط ها و نمودار هایی که نشان میدن میتونن یک سیگنال خرید یا فروش را صادر کنن. البته باید دقت داشت که تنها تحلیل تکنیکال برای موفقیت در این بازار ها کافی نیست.

نقش اندیکاتور ها در سیگنال ارزهای دیجیتال

اندیکاتور ها یکی از مهمترین ابزار های تحلیل تکنیکال هست که نقش بسیار مهمی در تشخیص روند و پیشی بینی های اینده یک ارزدیجیتال داره. در واقع اندیکاتور ها به تحلیل گر کمک میکنه تا تحلیل درستی از یک نمودار داشته باشه و بتونه از طریق این تحلیل و پیش بینی روند بازار بهترین نقاط ورود و خروج را مشخص کنه. اندیکاتور در صدور یک سیگینال خرید و یا فروش نقش اساسی داشته در واقع تحلیل گر با بررسی داده هایی که توسط اندیکاتور ها بدست امده به تحلیل خود اطمینان داشته و بهترین پیش بینی را میکنن. اندیکاتور از طریق فرمول های ریاضی اطلاعاتی را با روی نمودار نشان میدن که این ارز در این قیمت در سال های گذشته چه عملکردی داشته و روند آن در این قیمت چه بوده است.
بیشتر افرادی که سیگنال های خرید و فروش صادر میکنن از اندیکاتور ها استفاده میکنن. اندیکاتور ها بروی نمودار عملکرد خوبی داشته و با توجه به داده های اندیکاتور که تشخیص آن هم کار ساده ای نبود و باید توسط فردی حرفه ای مشخص بشه میتونه پیشنهاد های خرید و فروش به ما بده. تشخیص پیشنهاد خرید و فروش با استفاده از اندیکاتور روی نمودار کار ساده ای نیست و هر پیشنهاد نیاز به شرایط و تایم فریم مخصوص دارد که توسط تریدر مشخص میشه.
از اصلی ترین نقش و کاربرد های اندیکاتور گرفتن تاییدیه برای ورود یا خروج از یک ارزدیجیتال ست. وقتی یک معامله گر به تحلیل بک ارزدیجیتال میپردازه نیاز داره تا از تصمیم خود مطمئن بشه. اندیکاتور ها این شرایط را فراهم کردن و تحلیل گر با استفاده از این ابزار ها از تشخیص و تحلیل خود مطمئن شده و بهترین نقاط رو مشخص میکنه.

رابطه اندیکاتورها و سیگنال های ارز دیجیتال

ما قبلا در مقاله چرا سیگنال ارز برای کسب درامد لازم است؟ اهمیت سیگنال ها رو ذکر کردیم. نکته ای که باید بهش اشاره کنیم اینه که در اکثر مواقع بدون استفاده از اندیکاتورها نمیشه هیچ سیگنال ارز دیجیتالی رو بررسی کرد. در اصل یک تحلیل گر با استفاده از ابزارهایی که در دسترسش هست مثل اندیکاتورها یا ابزارهای تحلیلی مثل پرایس اکشن و غیره تلاش میکنه تا نقاط ورود و خروج یک ارز رو روی نمودار اون پیدا کنه.
بنابراین یک رابطه دو طرفه ای بین اندیکاتورها و سیگنال های ارز دیجیتال وجود داره و هر تحلیل گری که بتونه از این اندیکاتورها بصورت حرفه ای استفاده کنه نتیجه بهتری از سیگنال های ارز دیجیتال خواهد گرفت.

بهترین اندیکاتورهای مورد استفاده در بررسی سیگنال ارز دیجیتال

در ادامه بهترین اندیکاتور هایی که مورد تایید و استفاده تریدر ها هستن را برای شما توضیح دادیم که با استفاده از آن بهترین سود ها را کسب کنین.

شاخص مقاومتی نسبی(RSI) 

اندیکاتور rsi

یکی از اندیکاتور های مهم در صدور سیگنال خرید و فروش شاخص مقاومت نسبی هست. اندیکاتور RSI یک شاخص متحرک است که بین 0 تا 100 در نوسان هست. کار اصلی این شاخص اندازه گیری سرعت و جهت قیمت بوده و و اگر شاخص مقاومت نسبی عدد بیشتر از 70 را نشان دهد به این منظور هست که تعداد خریدارن این ارز بیش از حد هست و به نوعی یک سیگبنال فروش به حساب میاد. و وقتی RSI عدد زیر 30 را نشان بده به این معنی بوده که این ارز بیش از حد فروش داشته و به عنوان سیگنال خرید میتونه عمل کنه.RSI معمولا میانگین داده های 14 روز را محاسبه می کنه.

اندیکاتور باند های بولینگر(Bollinger Bands)

اندیکاتور باند بولینگر

باند های بولینگر که از دو خط یا باند روی نمودار تشکیل میشه نوسانات قیمتی را نشان میده. عملکرد این اندیکاتور ها به این صورت هست که با انقباض باند بولینگر نوسانات در یک ارزدیجیتال کاهش یافته و با باز شدن و گسترده شدن این باند ها نشان از افزایش نوسان هست. این اندیکاتور علاوه برای نشان دادن نوسانات، با نزدیک شدن خط قیمت به باند بالا نشان دهنده اشباع بازار از خریداران بوده و بلعکس با نزدیک تر شدن خط قیمت به باند پایین نشان میده بازار از اشباع فروشندگان روبرو شده است.

میانگین متحرک ساده(Simple Moving Average) 

اندیکاتور میانگین متحرکگ ساده

این اندیکاتور یک شاخص ساده و کاربردی هست که قیمت یک دارایی را در یک بازه زمانی نشان میده. ممحاسبات این اندیکاتور به این صورت هست قیمت های پایانی یک ارزدیجیتال را باهم جمع کرده و بر تعداد روز های تعیین شده دوره مورد نطر تقسیم میشه. تریدر ها و معامله گران در این بازار با استفاده از این اندیکاتور روند های جدید و فرصت های ورود را شناسایی میکنن. در این اندیکاتور بالا رفتن میانگین متحرک کوتاه مدت نشان از یک روند صعودی است. که یه سیگنال تقاطع طلایی هست و بهترین فرصت را میتونه به تریدر ها بده تا بهترین سود ها را کسب کنن.

میانگین متحرک نمایی(Exponential Moving Average) 

میانگین متحرک نمایی

میانگین متحرک ساده و متحرک نمایی دو اندیکاتور کاربردی برای تحلیل و سیگنال دهی هستن. همانطور که از اسم میانگین متحرک ساده مشخصه این اندیکاتور ساده ترین شکل محاسبه میانگین هست که در آن قیمت بسته شدن کندل ها با یکدیگر جمع شده و بر تعداد دوره زمانی تقسیم میشه. میانگین متحرک نمایی که به EMA معروف هست نسبت به میانگین متحرک ساده تفاوت هایی در نحوه انجام محاسبات داره. این اندیکاتور در محاسبات خود میانگین بازه های دوره و قیمت هایی پایانی ارزی دیجیتال را در نظر گرفته و نسبت به نوسانات قیمتی حساس تر است.
در تحلیل تکنیکال میانگین متحرک نمایی باید به نحوه قطع خطوط کوتاه مدت و بلند مدت دقت بشه و وقتی قیمت نمودار با نمودار اندیکاتور میانگین متحرک نمایی برخورد میکنه، سیگنال هایی صادر میشه. اگر میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت نمودار بلند مدت را از بالا قطع کنه، به نقطه مرگ یا نقطه فروش میرسه و یک سیگنال فروش به حساب میاد. و در مقابل اگر نمودار کوتاه مدت از پایین نمودار بلند مدت را به بالا قطع کنه به تقاطق طلایی میرسه که میشه سیگنال خرید را صادر کرد.

اندیکاتور برد واقعی میانگین (ATR)

اندیکاتور برد واقعی میانگین

از این اندیکاتور برای پیش بینی حرکات قدرتمند قیمتی و شناسایی نوسانات بازار بکار میره. این اندیکاتور با محاسبه تفاضل قیمت بالای هر بازه زمانی و قیمت پایین آن را حساب کرده و یه خط از میانگین از دوره 14 روزه آن نمایش میده. این شاخص در واقع نوسانات زیاد را با افزایش در نمودار خود و نوسانات کوچک را با کاهش نمودار خود نشان داده و بیانگر این است که یک ارزدیجیتال در یک روز بطور میانگین چه مقدار نوسان داشته. تریدر ها از این اندیکاتور برای تعیین حد ضرر و حد سود استفاده میکنن. به این صورت، عددی که اندیکاتور ATR نشان میده را چند برابر کنین و آن را از قیمت کم کرده و حد ضرر را بروی قیمت بدست آمده تنظیم کنین.

اندیکاتور مکدی (MACD)

اندیکاتور مکدی

مکدی یکی از کاربردی ترین و در عین حال ساده ترین اندیکاتور ها بوده که برای شناسایی میانگین های متحرکی که نشان دهنده روند جدید هست استفاده میشه. اندیکاتور مکدی همچنین برای شناسایی مومنتوم به کار میره و شامل دو میانگین متحرک بوده و از دو خط تشکیل شده است. خط مکدی (MACD Line) و خط سیگنال(Signal Line) خط مک دی، تفاضل میانگین متحرک نمایی 26 روزه از میانگین متحرک نمایی 12 روزه بوده و خط سیگنال هم میانگین متحرک نمایی 9 روزه را نشان میده.
همچنین اندیکاتور از روش هیستوگرام بهره میبره که این نمودار از تفاضل بین خط مک دی و خط سیگنال است. یکی از کاربرد های این اندیکاتور، مشاهده واگرایی بین قیمت و خط اندیکاتور بوده که اساسا تغییر روند بازار هست. کاربرد دیگر این شاخص، نشان دادن تقاطع دو خط میانگین متحرک آن است که نشانه ای از صعود و یا نزول بازار هست.

ابر ایچیموکو (Ichimoku cloud)

ابرایچیموکو

ابر ایچیموکو از چندین میانگین متحرک تشکیل شده و در نهایت یک اندیکاتور نمایش داده میشه. این اندیکاتور یکی از محبوب ترین اندیکاتور مورد استفاده بین تریدر هاست که برای مشخص کردن و پیش بینی سطوح حمایت و مقاومت، جهت ممنتوم و روند از این اندیکاتور بهره میبرن. مفهوم ایچیموکو در اواخر سال 1930 میلادی توسط یه یک روزنامه نگار ژاپنی بنام گویچی هوسادا مطرح شد. ایچیموکو در زبان ژاپنی به معنای نمودار تعادل در یک نگاه است.
ابر ایچیموکو از پنج اندیکاتور مجزا که باهم اندیکاتور ایچیموکو را ایجاد می کنن تشکیل شده و اکثرا سرمایه گذاران از ابر ایچیموکو برای مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت استفاده میکنن. یکی از مهم ترین تفاوت این اندیکاتور با دیگر میانگین های متحرک، توانایی این اندیکاتور در مشخص کردن مقاومت و حمایت در آینده است. ابر ایچیموکو دقت بالایی در تحلیل اینده یک ارزدیجیتال دارد.
اگر در اندیکاتور ایچیموکو منحنی چیکو اسپن از نمودار به سمت بالا عبور کنه یک سیگنال خرید تلقی میشه و همچنین بالعکس نیز زمانی که چیکو از بالا به نمودار برخورد کرده و به سمت پایین بیاد میتونه یک سیگنال فروش باشه این یکی از روش های سیگنال دهی ایچیموکو هستش. یکی از نکات دیگر در استفاده از این اندیکاتور باید دقت کرد که اگر فاصله چیکو از نمودار زیاد باشه نشان دهنده ریسک بالا و افزایش یا کاهش بیش از حد قیمت هست.

بررسی بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال با همیار تریدر

اگه جزو کسایی هستین که حوصله زیادی برای بررسی اندیکاتورها و پیدا کردن نقاط خوب خرید و فروش ارز دیجیتال ندارین، ما به شما همیار تریدر ارزسنج رو معرفی میکنیم که می تونه به شما بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو نشون بده بدون اینکه نیاز داشته باشین هیچ دانش تخصصی در این زمینه کسب کنین. در همیار تریدر ارزسنج شما برای بیش از 500 ارز دیجیتال می تونید نقاط مناسب خرید و فروش رو بصورت اتوماتیک دریافت کنین که میتونه در این بازار پر ریسک و نوسانی ضررهای شما رو به سود تبدیل کنه.
شما می تونین نسخه ازمایشی این پلتفرم رو بصورت رایگان استفاده کنین و نقاط خرید و فروش بازار ارزهای دیجیتال رو بر اساس اون امتحان کنین.

کلام اخر

برای ترید موفق و کسب سود از بازار های ارزدیجیتال، باید بازار های مالی را به خوبی درک کرد و با اموزش و به دست اوردن مهارت به فعالیت در این بازار بپردازین. برای فعالیت در این بازار ها باید روند قیمتی یک ارز را تشخیص داد. تشخیص و تحلیل یک ارز نیازمند ابزار ها و محاسباتی هست که اندیکاتور ها این محاسبات را انجام داده و یک سری اطلاعات به ما میدن تا از طریق ان اطلاعات به تحلیل پرداخته و بتونیم سیگنال های خرید و فروش صادر کنیم. ما در این مقاله اطلاعاتی در مورد نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال بیان کردیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال

در مورد نقش اندیکاتورها در سیگنال دهی ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :1+89 = ?