استاپ هانتینگ(Stop Hunting) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استاپ هانتینگ(Stop Hunting) چیست؟"


  • 03:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

استاپ هانتینگ یا Stop Hunting؛ ناگوارترین وقایعی که معامله گران خرده قربانی اون میشن! آیا چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین استاپ هانتینگ چیست؟ چرا استاپ هانتینگ اتفاق می افته؟ آیا میشه از استاپ هانتینگ جلوگیری کرد؟ استاپ هانتینگ چجوری در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می افته؟ چرا هر کدوم از تریدرهای بازارهای مالی درگیر فعالیت های استاپ هانتینگ میشن؟

با گسترش محبوبیت ترید و کسب سود از بازارهای رمزارزی، خیلی از کاربران به چنین معاملاتی علاقه پیدا می کنند و این میزان تمایل برای ورود به چنین دنیای پرنوسانی در بین کاربران ایرانی بیش از کاربران سایر کشورهاست و شاید بشه دلیل اون رو در تورم و ضرورت داشتن یه منبع درآمد دلاری پیدا کرد. ولی بعضی وقت ها به دلیل توطئه ها در بازار ارزهای دیجیتال، این تریدرها به جای کسب سود، با ضررهای زیادی روبرو میشن. استاپ هانتینگ یکی از این توطئه هاست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله استاپ هانتینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد استاپ هانتینگ یا Stop Hunting به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ و بالا بردن امنیت ارزهای دیجیتال بپردازیم و دلیل پدیده استاپ هانتینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

استاپ هانتینگ چیست؟

استاپ هانتینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم استاپ هانتینگ یا Stop Hunting رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که استاپ هانتینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استاپ هانتینگ به زمانی اشاره داره که سفارشات محدود تعداد زیادی از معامله گران انجام میشه. در بیشتر وقت ها این اوردرها سفارشات استاپ لاس هستن. صرف نظر از اینکه یه تریدر موقعیت خرید یا فروش داره، استاپ هانتینگ زمانی رخ میده که بیشتر سفارشات استاپ لاس اجرا میشن. سپس کمی بعد از اون، قیمت تغییر جهت میده و حرکت به جهت مخالف شروع میشه.

جالب اینجاست که بدونین استاپ هانتینگ یا Stop Hunting زمانی اتفاق می افته که سفارشات کافی برای پر کردن سفارشات مختلف در بازار وجود نداشته باشه و قیمت به منظور تامین نقدینگی و پر کردن سفارشات موجود در بازار، حد ضرر معامله گران خرد رو فعال کرده و بعد از پر کردن همه سفارشات تغییر جهت داده و به سمت هدف معاملاتی تریدر حرکت می کنه. به همین دلیل، این پدیده یکی از تلخ ترین پدیده های موجود در بازار از دید تریدرهای خرد هست، چون به طور مداوم در بازارهای مالی اتفاق می افته.

مقاله پیشنهادی: دوبار خرج کردن Double Spending چیست؟

چرا استاپ هانتینگ اتفاق می افتد؟

چرا استاپ هانتینگ اتفاق می افتد؟

عوامل مختلفی در ایجاد پدیده Stop Hunting در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی دخالت دارن، به طوری که ممکنه در طول یه روز با انتشار خبری در ارتباط با بازار ارزهای دیجیتال با چنین پدیده ای روبرو بشیم. در این پدیده که خیلی از تریدرهای خرد از موقعیت معاملاتی خودش خارج میشن، نقدینگی بازار به حداقل رسیده و همین کاهش نقدینگی بازار شرایط رو برای جهت گیری و دستکاری آماده می کنه. بنابراین، علت اصلی وجود پدیده استاپ هانتینگ رو باید در ارتباط اون با میزان نقدینگی بازار جستجو کرد و اون رو تجارتی دونست که به دنبال پول نقدی در بازارهای مالی هست.

در حالت کلی، احتمال داره در طور روز و در پی انتشار اخباری در مورد بازار ارزهای دیجیتال، استاپ هانتینگ اتفاق بیفته. به این شکل که خیلی از افراد از موقعیت های معاملاتی خودشون خارج میشن و نقدینگی بازار کاهش پیدا می کنه و بعد از اینکه نقدینگی بازار کاهش پیدا کرد، بازار آماده جهت گیری و دستکاری میشه. همچنین میشه استاپ هانتینگ در بازارهای مالی رو در ارتباط با حجم نقدینگی بازار دونست. در واقع میشه گفت که این کار در بازاری مثل ارزهای دیجیتال یا فارکس شکار نقدینگی هست.

بیشتر بخوانید: شیلینگ Shilling در ارز دیجیتال چیست؟

روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ کدامند؟

روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ

همونطور که گفتیم، پدیده استاپ هانتینگ یا Stop Hunting زمانی اتفاق می افته که شما وارد معامله ای شدین و حد ضرر خودتون رو تعیین کردین. بعد از مدتی، قیمت به حد ضرر شما رسیده و بازار شما رو از معامله خارج می کنه. سپس بعد از این اتفاق بلافاصله حرکت قیمت معکوس شده و در جهت مورد نظر شما حرکت می کنه. شما می تونین با استفاده از راه های مختلفی از استاپ هانتینگ جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ بپردازیم.

  • استفاده از اندیکاتور ATR

یکی از روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ، استفاده از اندیکاتور ATR هست که مبتنی بر نوسانات بازار هست. اندیکاتور ATR میانگین حرکت قیمت رو در بازه انتخاب شده نشون میده. این اندیکاتور به شما کمک می کنه تا نوسانات موجود در بازار رو مورد ارزیابی قرار بدین. در حقیقت، با کمک اندیکاتور ATR میشه حد ضرر رو در نقطه بهینه تری قرار داد. شما می تونین از چند روش برای قرار دادن حد ضرر با کمک اندیکاتور ATR استفاده کنین.

  • قرار ندادن حد ضرر در مناطق شکار

یکی دیگه از روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ این هست که حد ضرر خودتون رو در مناطق شکار قرار ندین. توجه داشته باشین که هرچقدر سطح حمایت یا مقاومت در چارت آشکارتر باشه، احتمال استفاده از اون به عنوان منطقه ای با نقدشوندگی بالا بیشتر هست. اگه شما منطقه ای رو برای قرار دادن حد ضرر مناسب می بینین، قطعا سایر تریدرها هم برای اون منطقه چنین تصوری دارن.

  • تشخیص بریک اوت های جعلی

تشخیص بریک اوت یا Break Outهای جعلی هم یکی دیگه از روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ هست. بعضی وقت ها در بازار می بینیم که قیمت، مقاومت رو شکسته، ولی بعد از مدتی روند معکوس رو پیش گرفته و برمی گرده. در روند نزولی هم ممکنه قیمت سطح حمایتی رو بشکونه ولی ادامه پیدا نکنه و دوباره برگرده. به این موارد شکست جعلی گفته میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله استاپ هانتینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد استاپ هانتینگ یا Stop Hunting به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از استاپ هانتینگ بپردازیم و دلیل پدیده استاپ هانتینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، استاپ هانتینگ به زمانی اشاره داره که سفارشات محدود تعداد زیادی از معامله گران انجام میشه. در بیشتر وقت ها این اوردرها سفارشات استاپ لاس هستن. شما می تونین با استفاده از روش ها و راه های مختلفی از استاپ هانتینگ جلوگیری کرده و ضرر نکنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استاپ هانتینگ(Stop Hunting) چیست؟

در مورد استاپ هانتینگ(Stop Hunting) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+90 = ?