5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی"


  • 18:01 1403-01-27
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی؛ آیا دوست دارین با این روش ها آشنایی داشته باشین؟ چجوری میشه توکن های جعلی NFT رو پیدا کرد؟ نحوه بررسی اصالت توکن های غیرمثلی چجوریه؟ اصلا می دونین توکن NFT چیست؟ ویژگی های یه NFT ارزشمند و با اصالت چی می تونه باشه؟ چجوری بفهمیم مالک NFT چه کسی هست؟ بازارچه های خرید و فروش NFT چجوری کار می کنند؟

مزیت های زیادی برای ارزهای دیجیتال و توکن های غیرمثلی گفته شده، ولی کمتر به معایب و مشکلات این پدیده اقتصادی توجه میشه. توکن های غیر قابل تعویض که یه شگفتی در دنیای اقتصاد محسوب میشن، چالش های خاص خودشون رو دارن. روش های زیادی برای کلاهبرداری NFT وجود داره. افرادی که به سرمایه گذاری در این بازار علاقه دارن، باید دقت زیادی به خرج بدن و مراقب اقدامات مجرمان سایبری باشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله 5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی، اطلاعاتی در مورد ویژگی های NFT ارزشمند و با اصالت به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های شناسایی توکن NFT جعلی بپردازیم تا با این تکنیک ها آشنا بشین.

آشنایی با توکن NFT

توکن NFT نوعی توکن رمزنگاری منحصر به فرد روی بلاک چین و نماینده یه دارایی فیزیکی یا دیجیتالی در دنیای واقعی هست. این توکن ها می تونن نماینده آثار هنری، هویت های دیجیتال، بلیط های مسابقات و نمایش ها، توکن های بازی و حتی توییت افراد مشهور باشن. برخلاف ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین که در واحد BTC با یه واحد دیگه قابلیت تعویض داره، NFTها غیرقابل معاوضه هستن و به دلیل منحصر به فردی و تفاوت ارزش اون ها، امکان تعویض اون ها با همدیگه وجود نداره. با این حال ممکنه کلاهبرداران اقدام به ایجاد یه NFT جعلی و تقلبی کنند.

ویژگی های NFT ارزشمند و با اصالت

ویژگی های NFT ارزشمند و با اصالت

با انتشار و تریدر هرچه بیشتر NFTها، مشاهده الگوهای رفتاری و مالی با استفاده از داده ها، بازخورد جامعه و تجربه راحت تر میشه. بر اساس این اطلاعات، بیشتر خریداران مهارت تشخیص منطقی ارزش NFTها رو ندارن و ارزیابی خودشون رو بر اساس حدس و گمان انجام میدن. برای فروشنده هم همین امر صادق هست. این افراد هم برای تعیین ارزش اثر هنری اون ها با سختی هایی روبرو هستن. یه NFT ارزشمند و با اصالت ویژگی های زیادی داره. برخی از ویژگی های NFT ارزشمند و با اصالت عبارت هستن از:

  • کمیابی
  • کاربرد
  • ملموس بودن
  • تعامل پذیری
  • اثبات اجتماعی و شهرت برند
  • نقدینگی
  • سوداگری

5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی

5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه NFT چیست؟ 

میشه با تغییر بر روی یه اثر هنری اصلی و ارسال اون بر روی بلاک چین، یه NFT جعلی ساخت. توکن غیرقابل تعویض یه شناسه ویژه هست که می تونه برای اختصاص و اثبات مالکیت کالاهای دیجیتال با استفاده از رمزنگاری استفاده بشه. ولی تشخیص NFTهای اصلی و تقلبی از همدیگه کاری چالش برانگیز هست. شما می تونین با استفاده از تکنیک هایی توکن های NFT جعلی رو شناسایی کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم به بررسی 5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی بپردازیم تا با این تکنیک ها آشنا بشین.

  • بررسی وبسایت رسمی NFT

یکی از روش های شناسایی NFT های جعلی این هست که سایت رسمی توکن غیرقابل تعویض رو با دقت بررسی کنین. به عبارت دیگه، به خوبی سایت مورد نظر رو از زوایای مختلفی تجزیه و تحلیل کنین. حتی اگه سایت NFT قانونی به نظر برسه، ممکنه از URL اشتباه استفاده کنین. هیچ وقت قبل از اطمینان کامل، اطلاعات مالی خودتون رو در یه سایت وارد نکنین.

  • بررسی حجم فروش NFT

یکی دیگه از روش های شناسایی NFT های جعلی این هست که حجم فروش توکن های غیرمثلی رو بررسی کنین. اگه شما یه توکن NFT از یه مجموعه محبوب خریداری می کنین، احتمال زیادی وجود داره که اون NFT قبلا معامله شده باشه. با مشاهده NFT در یه مرورگر بلاک چین یا تجمیع کننده بازار NFT می تونین این موضوع رو تایید کنین. اگه یه NFT قبلا هیچ وقت فروخته نشده، انجام تحقیقات بیشتر ضروری هست.

  • تایید کردن قانونی بودن فروشنده NFT

یکی دیگه از روش های شناسایی NFT جعلی این هست که مشروعیت و قانونی بودن فروشنده یا هنرمند NFT رو تایید کنین. بنابراین، اگه می خواهین از یه هنرمند NFT خرید کنین، حتما حساب های اجتماعی سایت اون رو بررسی کنین تا مطمئن بشین که در حال مشاهده یه حساب رسمی هستین، نه یه حساب جعلی ایجاد شده و توسط یه کلاهبردار. حتی اگه در پیدا کردن منبع قابل اعتماد اطلاعات مشکل دارین، باید در انتخاب خودتون دقت و وسواس زیادی به خرج بدین تا با مشکلی روبرو نشین.

  • بررسی هزینه NFT

یکی دیگه از راه های شناسایی NFT جعلی این هست که هزینه و قیمت NFT رو بررسی کنین. اگه قیمت بیش از حد خوب به نظر برسه، برای مشاهده هزینه اصلی همه NFTها، قیمت کف رو برای کل مجموعه NFT مورد نظر بررسی کنین. خیلی بعید هست که مثلا یه توکن از مجموعه کریپتوپانک برای فروش به قیمت 5 هزار دلار پیدا کنین که معتبر باشه. همیشه باید بررسی کنین که قیمت یه توکن توسط چند کیف پول منتخب دستکاری نشده باشه، حتی اگه قانونی و معتبر به نظر برسه.

  • بررسی قرارداد NFT

یکی دیگه از راه های شناسایی NFT جعلی این هست که آدرس قرارداد توکن غیرمثلی رو بررسی کنین. یکی از اطلاعات حیاتی برای تایید، علاوه بر کیف پول فروشنده و داده های درون زنجیره ای، آدرس قرارداد NFT هست. شما باید بتونین ادرس قرارداد دقیق مجموعه رو از یه منبع معتبر به دست بیارین. اگه ادرس قرارداد NFT متفاوت باشه، معتبر نیست. با بررسی ادرس های تماس می تونین NFT های جعلی رو به راحتی شناسایی کنین.

مقاله پیشنهادی: 8 عامل تعیین کننده ارزش  NFT ها یا توکن های بی همتا

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله 5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی، اطلاعاتی در مورد ویژگی های NFT ارزشمند و با اصالت به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های شناسایی توکن NFT جعلی بپردازیم تا با این تکنیک ها آشنا بشین. همونطور که گفتیم، عواملی که در اینجا لیست شدن، کامل نیستن، ولی عوامل اساسی هستن که تعیین می کنند آیا یه NFT قانونی هست یا خیر. ولی متاسفانه کلاهبرداران هر روز روش های خلاقانه تری برای دزدی پیدا می کنند و این مسئولین خریدار NFT هست که همه جوانب رو بررسی کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی

در مورد 5 روش برای شناسایی توکن های NFT جعلی نظر دهید
سوال امنیتی :4+35 = ?