بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری"


  • 10:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

سازمان های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) جزو پر اهمیت ترین پارت های پتلفرم بلاک چین هستن. این سازمان ها، پروتکل های غیرمتمرکزی هستن تحت کنترل سازمان یا مقامی نیستن. رویکرد پروژه های دائو از پایین به بالا هست و امکان تعیین آینده پروژه و اداره سیستم رو دارن. در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال شما را بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

دائو (DAO) چیست؟

دائو (DAO) چیست؟

دائو (DAO) در اصل مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization به معنای سازمان خودگردان غیرمتمرکز هست. دائو سازمانی اینترنتی، بدون کنترل و رهبری مرکزی هست که روشی برای کار با افراد هم عقیده در تمام نقاط دنیا هست. تصمیمات در سازمان دائو از پایین به بالا هست. دائو ها توسط ممبرهای جامعه سازمان دهی شدن و مجموعه ای از قوانین خاص روی یک شبکه بلاک چین اشاره میشن. خزانه های دائو فقط با تایید تمامی ممبرهای سازمان قابل دسترسی هستن.به دلیل نبود مدیریت سلسله مراتبی در سازمان دائو، اعضا اهداف مختلفی برای خودشون دارن. سازمان دائو، فرصت های زیادی برای کاربران در سراسر جهان فراهم کرده. در دائو برخلاف حالت عادی برای راه اندازی یک سازمان با سرمایه گذاری با اهداف مختلف، به افراد متخصص و قابل اعتماد نیازی نیست و فقط اعتماد به کد های صد در صد امن دائو که بر بستر بلاک چین نوشته شدن، لازم هست.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش پروتکل MakerDAO

انواع دائو (DAO)

دائو مانند برخی پلتفرم های دیگه انواعی داره که به معرفی و بررسی برخی از اون ها می پردازیم.

  • دائوهای گیمینگ (Gaming DAOs):

موضوع اعتماد در بازی های آنلاین مورد قابل توجهی هست. دائوهای گیمینگ راه حلی برای حل این مشکل ارائه کردن که ایجاد یک سیستم کاملا شفاف هست که کاربران امکان کسب توکن از بازی، تماشای ویدیو و... رو دارن. دائو گیمینگ پلتفرمی هست که گیمرها در اون برای فعالیت هاشون پاداش هایی بصورت NFT دریافت کنن و منابعی رو به اشتراک بذارن.

  • دائوهای اجتماعی (Social DAOs):

دائوها پلتفرم های اجتماعی که بر پایه اینترنت هستن رو تغییر میدن. اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و... بر فعالیت های کابران کنترل کامل دارن ولی با دائوهای اجتماعی، کاربران امکان نوشتن قوانین تعامل رو به گونه ای دارن که به نفع خودشون و جامعه باشه.

Feiyu یکی از پلتفرم های رسانه اجتماعی ساخته شده هست که کاربران می تونن با استفاده از اون گیف ها و میم ها رو در متاورس به اشتراک بذارن. کاربران می تونن پاداش هایی مثل توکن ها یا NFT دریافت کنن.

  • دائوهای کلکسیونر(Collector DAOs):

علت ایجاد دائوهای کلکسیونر، NFT ها هستن که ارزش بالایی دارن. ممبرهای دائوهای کلکسیونر، هزینه های این دارایی ها رو تقسیم می کنن. بعضی از دائوها به سرمایه گذاران نهنگ امکان فعالیت به عنوان صندوق های تامینی رو میدن. سایر دائوها به اعضای جامعه اجازه جمع وجوه و خرید NFT ها رو میدن. چون تمام این فعالیت ها بر روی بلاک چین انجام میشن، تراکنش ها شفاف هستن و ارزش NFT ها بین کل جامعه توزیع میشه.

بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری:

بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری

در ادامه به معرفی و بررسی بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذرای می پردازیم.

  • یونی سواپ (Uniswap):

یونی سواپ (Uniswap)

پروتکل یونی سواپ هم صرافی غیرمتمرکز و اسم توکن این پروتکل هست. صرافی یونی سواپ به دلیل غیرمتمرکز بودنش طرفدارن زیادی در بین صرافی ها داره و جزو بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری محسوب میشه. از دلایل موفقیت یونی سواپ، سواپ کردن، ایجاد برنامه و کسب درآمد هست. پروژه یونی سواپ با ارائه راهنماها، اسناد پروتکل و... امکان ایجاد برنامه های دیفای رو به کاربران میده. دارا بودن توکن UNI به سرمایه گذاران اجازه میده تا بخشی از جامعه این پروتکل باشن. یعنی این توکن به چنین کاربرانی اجازه میده تا در مورد پیشنهادات و ارتقای پروتکل و آپدیت پلتفرم رای بدن. پلتفرم یونی سواپ از توسعه دهندگان، طراحان، مربیان و... تشکیل شده که در مورد آینده پلتفرم تصمیماتی می گیرن و پروتکل رو از طریق فرایند حاکمیت درون زنجیره ای اداره می کنن.

ویدیوی پیشنهادی: معرفی صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

  • تامادوج (Tamadoge):

تامادوج (Tamadoge)

تامادوج از بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری هست، یک بازی درآمد زا هست که بازیکنان هسته اصلی اون محسوب میشن. پلتفرم تامادوج این امکان رو به بازیکنان داده که با صعود در جدول امتیازات، برای کسب بیشترین پاداش باهم دیگه رقابت کنن. برای کسب پاداش بیشتر بازیکنان باید پت های دیجیتال رو پرورش بدن و زمانی قدرت شون افزایش یافت، اون ها رو در مبارزه ب پت های دیگه قرار بدن. در پلتفرم تامادوج، پاداش ها با توکن TAMA واریز میشن. بازیکنان علاوه بر دریافت پاداش رمزارزی برای مبادله با ارزهای فیات، می تونن از مالکیت توکن TAMA استفاده کنن.

  • لاکی بلاک (Lucky Block):

لاکی بلاک (Lucky Block)

یکی دیگه از بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری، لاکی بلاک هست که از بلاک چین برای توسعه اکوسیستم خودش استفاده کرده که ارائه پلتفرمی رقابتی غیرمتمرکز و شفاف هست.

لاکی بلاک با غیرمتمرکز کردن پلتفرمش، برای ارائه پرداخت های آنی، نظارت و دخالت اشخاص ثالث رو از نتایج حذف کرده. در پلتفرم مسابقه لاکی بلاک، کاربران می تونن برنده لامبورگینی، چند میلیون دلار بیت کوین و... بشن. البته شرط شرکت در قرعه کشی، دارا بودن توکن بومی این پلتفرم یعنی LBLOCK باشن. نکته قابل ذکر این هست که توکن LBLOCK در صرافی های ال بنک (LBankMEXC، پنیک سواپ و... لیست شده. سوزاندن توکن ها لاکی بلاک از دیگر آپدیت های پلتفرم لاکی بلاک هست که سبب کمیاب شدن توکن و افزایش قیمت اون میشه.

  • دیفای سواپ (Defi Swap):

دیفای سواپ (Defi Swap)

دیفای سواپ یکی دیگه از بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری هست. دیفای سواپ یک صرافی غیرمتمرکز هست و امکان مبادله توکن های سازگار با استاندارد ERC-20 رو در چند شبکه فراهم می کنه. پروژه دیفای سواپ یک صرافی non-custodial هست که وجوه کاربران رو بدون داشتن مالکیت دارایی های سرمایه گذارها جابجا می کنه.

در مرکز دیفای سواپ، توکن بومی اون یعنی Defi coin قرار داره. کاربران امکان استفاده از DEFC به عنوان آپشنی برای سواپ توکن ها دارن.

سرمایه گذاران با روش های مختلفی مانند استیکینگ می تونن با ارزهای دیجیتال غیر فعل کسب درآمد کنن.

  • کامپاند (Compound):

کامپاند یکی دیگه از بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری هست. این پلتفرم مورد مناسبی برای برای کابرانی هست که قصد قرض گرفتن ارزهای دیجیتال رو دارن تا وام بدن یا هم به منظور کسب درآمد کوین های خودشون رو قفل کنن. پلتفرم کامپاند برای قرض دادن ارزهای دیجیتال برای تعیین کاربران واجد شرایط، اعتبارات رو بررسی نمی کنه.

توکن COMP، توکن بومی این پلتفرم هست که یک توکن ERC-20 است. دارندگان توکن COMP اجازه ارائه پیشنهادات در مورد تغییرات پروتکل رو دران و می تونن به اون ها رای بدن. حاکمیت پلتفرم کامپاند نیز در اختیار کاربرانش هست.

ویدیوی مرتبط پیشنهادی: آموزش پلتفرم کامپاند Compound

بتل اینفینیتی (Battle Infinity):

بتل اینفینیتی (Battle Infinity)

از بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری بتل اینفینیتی هست. این پلتفرم بازی به کاربرانش این امکان رو میده تا با هدست های مجازی (VR) در متاورس فعالیت داشته باشن و دسترسی به 6 پلتفرم غیرمتمرکز رو نیز برای کاربران فراهم کرده. رقابت اصلی در لیگ IBAT هست و کاربران برای دریافت جوایز باید تیم هایی برای رقابت تشکیل بدن. ارز بازی بتل اینفینیتی با نماد IBAT شناخته میشه. بازیکنان برنده در لیگ در قالب توکن IBAT پاداش دریافت می کنن و بازیکنانی که در لیگ برنده نشدن، پلتفرم بتل اینفینیتی از استخر استیکینگ به فعال ترین بازیکنان پاداش میده.

بتل اینفینیتی با فعال کردن استیکینگ غیرمتمرکز انعطاف پذیر جزو یکی از بهترین پلتفرم های استیکینگ رمزارزی شده.

نتیجه و جمع بندی:

در این مقاله بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری رو معرفی کردیم و به بررسی اونها پرداختیم. کامپاند، یونی سواپ، دیفای سواپ، لاکی بلاک و... جزو بهترین پروژه های دائو هستن می تونین برای سرمایه گذاری از اونها استفاده کنین، چراکه هر کدوم مزیت های مختص خودشون رو دارن و می تونن برای کسب درآمد بیشتر به شما کمک کنن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری

در مورد بهترین پروژه های دائو برای سرمایه گذاری نظر دهید
سوال امنیتی :3+89 = ?