دستگاه خودپرداز بیت کوین(BTM) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دستگاه خودپرداز بیت کوین(BTM) چیست؟"


  • 20:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستگاه خودپرداز بیت کوین یا BTM؛ راهی مناسب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پول نقد. بله! درست شنیدن، در خیلی از کشورهای دنیا دستگاه های خودپرداز ارز دیجیتال وجود دارن. این دستگاه ها به شما اجازه میدن با کارت بانکی، ارز دیجیتال بخرین و به همین دلیل این دستگاه ها طرفداران زیادی دارن. البته این دستگاه ها هنوز در کشور ایران راه اندازی نشدن.

خودپردازها رو میشه اصلی ترین دستاوردهای فضای مالی سنتی دونست. حتی افرادی که در توسعه یافته ترین کشورها زندگی می کنند هم از یکی از این دستگاه ها در نقطه ای از دنیا استفاده کردن. این ارتباط انعطاف ناپذیر بین مردم و حساب های بانکی اون ها به صورت پراکنده در سراسر دنیا وجود داره. یکی از رویدادهایی که در تلاش برای ادغام دنیای امور مالی سنتی و ارزهای دیجیتال بوده ظهور خودپرداز بیت کوین محسوب میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد خودپرداز بیت کوین یا BTM به شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت خودپردازها در گسترش بیت کوین بپردازیم و نحوه استفاده از خودپرداز بیت کوین و نقش آن در تعیین قیمت بیت کوین رو به شما یاد بدیم.

خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دستگاه خودپرداز بیت کوین یا Bitcoin ATM رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این دستگاه به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که خودپرداز بیت کوین یه کیوسک کوچیک هست که به افراد امکان خرید بیت کوین با پول نقد یا کارت اعتباری رو میده. به این دستگاه ها BTM هم گفته میشه. بعضی خودپردازهای بیت کوین هر دو امکان خرید بیت کوین و فروش بیت کوین رو فراهم می کنند و با استفاده از بعضی دیگه فقط میشه بیت کوین خرید.

جالب اینجاست که بدونین خودپرداز بیت کوین یا BTM در اصل نوعی صرافی اتوماتیک بیت کوین محسوب میشه. یعنی در ازای پول فیزیکی شما می تونین بیت کوین دریافت کنین و بعضی وقت ها بیت کوین های خودتون رو فروخته و پول فیزیکی دریافت کنین. این خودپردازها به افرادی که عضوی از سیستم بانکی نیستن و حساب بانکی ندارن هم اجازه دسترسی و خرید و فروش بیت کوین رو میده. بسته به سازنده دستگاه خودپرداز بیت کوین، این دستگاه ممکنه تراکنش های دو طرفه یا یه طرفه رو پشتیبانی کنه.

مقاله پیشنهادی: هاوینگ بیت کوین چیست؟

اهمیت خودپردازها در گسترش بیت کوین

اهمیت خودپردازها در گسترش بیت کوین

لازمه که بدونین خودپردازها چه نقشی در گسترش بیت کوین ایفا می کنند. بهتره بدونین دستگاه خودپرداز بیت کوین به عنوان قدمی دیگه برای گسترش بیت کوین و وارد شدن اون به زندگی روزانه ما به شمار میاد. این دستگاه ها بهترین روش برای خرید بیت کوین با صرف کمترین زمان هستن که از قابلیت حفظ حریم خصوصی بالایی برخوردار هستن. هرروزه تعداد دستگاه های ATM بیت کون در دنیا افزایش پیدا می کنه و ویژگی ها و قابلیت های زیاد و جدیدی به اون ها اضافی میشه. در صورتی که اولین بار هست که می خواهین با این دستگاه ها کار کنین، توصیه میشه قبل از استفاده حتما در مورد دستگاه، کارمزد و شیوع کارکرد اون تحقیقات لازم رو انجام بدین.

مقاله پیشنهادی: پشتوانه بیت کوین چیست؟

آیا خودپرداز بیت کوین در ایران هم وجود دارد؟

کشور ایران از جمله کشورهایی هست که دستگاه های خودپرداز بیت کوین یا Bitcoin ATM به صورت معدود در اون نصب شده. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین نصب شده در ایران توسط شرکت سیتکس ساخته شده که در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تهران از اون رونمایی شد، ولی به دلیل قوانین و سیاست های داخلی ایران در حال حاضر امکان استفاده از این دستگاه ها وجود نداره.

نحوه استفاده از خودپرداز بیت کوین چگونه است؟

نحوه استفاده از خودپرداز بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین از طریق دستگاه خودپرداز یا ATM به دانش اولیه در مورد استفاده از کیف پول ارز دیجیتال، کدهای QR و شیوه انجام تراکنش های رمزارزی نیاز دارین. البته این روزها بیشتر افراد کم و بیش با دنیای کریپتو آشنا هستن و در نتیجه استفاده از این نوع ATM نباید کار زیادی سختی باشه. در حال حاضر بیشتر این دستگاه ها فقط از عملیات خرید پشتیبانی می کنند و آمار نشون میده که فقط 40 درصد از این دستگاه ها امکان فروش رو فراهم کردن. بنابراین، قبل از هر چیز توصیه میشه با جستجو در اینترنت، نزدیک ترین خودپردازی که از همه قابلیت های مورد نظر شما پشتیبانی می کنه رو پیدا کنین.

بعضی از نکات مهمی که برای استفاده از خودپرداز بیت کوین باید بهشون توجه داشته باشین، عبارت هستن از:

  • هر دستگاهی با توجه به قوانین کشوری که در اون قرار داره، ممکنه از شما بخواد تا با اسکن کردن یه مدرک شناسایی هویت خودتون رو تایید کنین.
  • همیشه قبل از مراجعه به خودپرداز مطمئن بشین که آدرس کیف پول خودتون رو در قالب کد QR ذخیره کردین یا پرینت کاغذی رو در اختیار دارین.
  • با توجه به نوع دستگاه، می تونین خرید رو با کارت اعتباری یا اسکناس انجام بدین. برای واریز به کیف پول خودپرداز کافیه کد QR اون رو از طریق یه کیف پول امن اسکن کنین.
  • دستگاه در مرحله پایانی همه اطلاعات رو به شما نشون میده و بعد از تایید شما تراکنش انجام میشه.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در چه شبکه هایی قابل خرید و فروش است؟ 

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد خودپرداز بیت کوین یا BTM به شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت خودپردازها در گسترش بیت کوین بپردازیم و نحوه استفاده از خودپرداز بیت کوین رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، بعضی خودپردازهای بیت کوین هر دو امکان خرید بیت کوین و فروش بیت کوین رو فراهم می کنند و با استفاده از بعضی دیگه فقط میشه بیت کوین خرید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دستگاه خودپرداز بیت کوین(BTM) چیست؟

در مورد دستگاه خودپرداز بیت کوین(BTM) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+82 = ?