اندیکاتور مومنتوم Momentum در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 08:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 آیا با اندیکاتور مومنتوم آشنایی دارین؟ می دونین که اندیکاتور مومنتوم چیه و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال داره؟ بهتره بدونین در تحلیل تکنیکال موضوع نمودارخوانی از اهمیت زیادی برخوردار هست. شناسایی چگونگی رفتار قیمتی همواره به معامله گران و تریدرها کمک می کنه. بنابراین، با شناسایی جهت رفتار قیمت می تونیم در جهت اون وارد معامله بشیم. مومنتوم میزان شتاب قیمت نمودار رو نشون میده. اندیکاتور مومنتوم یکی از اعضای خانواده اسیلاتورها و محبوب ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تریدرها و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال هست که شما هم می تونین از این ابزار برای تحلیل های خودتون استفاده کنین.

ابزارهای زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارن. ابزارهایی که هر کدوم از اون ها به نحوی به بهتر شدن تحلیل ها و یا موفقیت بیشتر در معامله ها کمک می کنند. شناسایی الگوهای قیمتی، اندیکاتورهای مختلف و نحوه استفاده از هر کدوم از این موارد می تونه پیش بینی های ما رو تغییر داده و ما رو به بهترین جهت هدایت کنه. به این ترتیب هست که می تونیم بیشترین سود رو از بازار کسب کنیم و به همه قدم های بعدی خود اشراف کامل داشته باشیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اندیکاتور مومنتوم در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور مومنتوم به شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم مومنتوم بپردازیم و کاربردهای اندیکاتور مومنتوم رو مورد بررسی قرار بدیم.

توصیه می کنیم برای آشنایی با ترید حرفه ای ارزهای دیجیتال دوره آموزش تحلیل تکنیکال ارزسنج را مشاهده نمایید.

اندیکاتور مومنتوم چیست؟

اندیکاتور مومنتوم چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اندیکاتور مومنتوم رو Momentum رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که اندیکاتور مومنتوم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور مومنتوم یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل تکنیکال نمادهای مختلف محسوب میشه. مومنتوم نوعی اندیکاتور پیشرو هست که برای سنجش شتاب حرکت قیمت طراحی شده. به عبارت دیگه، این اندیکاتور سرعت رشد یا سقوط قیمت در یه بازار رو نشون میده. نحوه محاسبات در مومنتوم به این شکل هست که قیمت پایانی روز جاری رو با میانگین قیمت پایانی در بازه زمانی انتخاب شده توسط کاربر مقایسه می کنه و کمک زیادی به معامله گر و تریدر می کنه.

مقاله پیشنهادی: اندیکاتور RSI چیست؟

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور مومنتوم یکی از اعضای خانواده اسیلاتورها و محبوب ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال هست. اندیکاتورهای تکنیکال، در خانواده اسیلاتورها بین دو مقدار شدید که سیگنال های معاملاتی در رابطه با خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد بازار ارزهای دیجیتال رو به وجود میارن در نوسان هستن. همچنین مومنتوم سرعت تغییرات قیمت پایانی یه ارز دیجیتال رو نسبت به گذشته نشون میده. مثلا اگه سر نمودار با یه شیب خیلی زیادی رو به بالا حرکت کرد، نشون دهنده این هست که الان قیمت پایانی در روزهای اخیر نسبت به قبل با سرعت بیشتری رو به افزایش هست.

نکات مهم مومنتوم کدامند؟

نکات مهم مومنتوم کدامند؟

همونطور که گفتیم، اندیکاتور مومنتوم یا MOM نوعی اندیکاتور پیشرو برای اندازه گیری نرخ شتاب حرکت هست. جوری که قیمت فعلی رو با قیمت قبلی چند دوره قبل مقایسه می کنه. با توجه به سیگنال های زیادی که این اندیکاتور صادر می کنه، باید توجه داشت که سیگنال های این اندیکاتور فقط در نقاط حمایت و مقاومت به دست اومده در تحلیل قابل استفاده هست. نکات مهمی رو باید در زمان استفاده از مومنتوم رعایت کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی نکات مهم مومنتوم بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید

•    سرمایه گذاری مومنتوم نوعی استراتژی ترید هست که معامله گران ارز دیجیتال در حال رشد رو میخرن و زمانی که به اوج قیمتی خودش رسید، اون رو می فروشن.
•    هدف اندیکاتور مومنتوم این هست که با پیدا کردن فرصت خرید در روندهای صعودی کوتاه مدت با نوسان پیش برین و سپس زمانی که قدرت اون دارایی شروع به ضعیف شدن کرد، اون رو بفروشین.
•    یکی دیگه از نکات مهم مومنتوم این هست که معامله گران حرفه ای می دونن که چه زمانی وارد بازار بشن و از اون خارج بشن. همچنین اون ها می دونن که چجوری به روندهای کوتاه مدت، اخبار و دیوارهای فروش واکنش نشون بدن.
•    ریسک های معاملات مومنتوم شامل ورود زودهنگام به پوزیشن، بستن دیر هنگام پوزیشن و منحرف شدن از روند و از دست دادن روندهای اصلی بازار هست.

کاربردهای اندیکاتور مومنتوم چیست؟

کاربردهای اندیکاتور مومنتوم چیست؟

اندیکاتورهای مومنتوم برای صدور سیگنال های معاملاتی در روندهای پرشتاب مورد استفاده تریدرها و معامله گران قرار می گیرن. البته بهتره ابتدا با استفاده از استراتژی شخصی خودتون سیگنال ورود رو دریافت و سپس با استفاده از اندیکاتور مومنتوم رو بررسی کنین. در بازار ارزهای دیجیتال نقاط مبهم زیادی وجود داره که تریدرها و سرمایه گذاران از هر تکنیکی استفاده می کنند تا این نقاط مبهم رو برای خودشون شفاف سازی کنند. اندیکاتور مومنتوم به عنوان یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال یکی از روش هایی هست که به معامله گران و تریدرها کمک می کنه تا نسبت به شرایط بازار و آینده ارز دیجیتال مورد نظر دید بازتری داشته باشن. ضمن اینکه روش های مختلفی برای استفاده از اندیکاتور مومنتوم در معاملات ارزهای دیجیتال وجود داره.

اندیکاتور مومنتوم این توانایی رو داره تا با تشخیص روند حرکتی، نرخ صعودی و نزولی یه ارز دیجیتال رو مشخص و ضعف یا قدرت قیمت یه ارز دیجیتال رو در بازه های زمانی مختلف بررسی کنه. تحلیل و بررسی اندیکاتور مومنتوم به معامله گران و تریدرها کمک می کنه تا در روندهای صعودی بازار رو تشخیص بدن و فرصت خرید پیدا کنند. همچنین اندیکاتور مومنتوم ارتباط مستقیمی با حجم معاملات ارز دیجیتال داره. به همین دلیل هر وقتی که میزان معاملات یه دفعه افزایش پیدا کنه، اندیکاتور مومنتوم از خودش رفتار مخصوصی نشون میده و میزان حرکتی رو می سنجه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندیکاتور مومنتوم در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور مومنتوم به شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم مومنتوم بپردازیم و کاربردهای اندیکاتور مومنتوم رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اندیکاتور مومنتوم یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل تکنیکال نمادهای مختلف محسوب میشه. مومنتوم نوعی اندیکاتور پیشرو هست که برای سنجش شتاب حرکت قیمت طراحی شده. به عبارت دیگه، این اندیکاتور سرعت رشد یا سقوط قیمت در یه بازار رو نشون میده.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور مومنتوم Momentum در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد اندیکاتور مومنتوم Momentum در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+34 = ?