شکست فیک یا فیک بریک اوت در ارز دیجیتال چیست؟

  • 23:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

فیک بریک اوت یا شکست فیک در ارز دیجیتال، موضوع این مقاله است که آشنایی با این مفهوم از آموزش ارز دیجیتال برای رسیدن به سود مستمر در بازار کریپتوکارنسی ها اهمیت داره. همونطور که میدونین شکسته شدن سطوح حمایتی و مقاومتی قیمت ارز دیجیتال، میتونه یک موقعیت معاملاتی پرسود و کم ریسک رو بوجود بیاره. اما برای اینکه از چنین موقعیتی استفاده کنیم، باید توانایی تشخیص فیک بریک اوت بودن یا نبودن ناحیه شکست رو داشته باشیم. به همین دلیل در این مطلب بهتون شرح میدویم که شکست فیک یعنی چه؟ و چطور میشه آن را تشخیص داد؟

البته این مقاله تنها به نحوه تشخیص بریک اوت اختصاص نداره و در مورد انواع بریک اوت ها و مومنتوم مناسب برای شکسته شدن سطوح هم اطلاعاتی رو در اختیار شما قرار میده. در صورتی که نمیدونین مومنتوم چیست؟ در ادامه به طور مختصر این مفهوم رو هم توضیح میدیم. توجه داشته باشین که فعالیت در بازارهای مالی، مثل بازار ارز دیجیتال، ریسک های متعددی رو داره ولی باافزایش دانش و تجربه خودمون در این بازار، میتونیم تا حد زیادی از ریسک های غیر ضروری جلوگیری کرده و وین ریت بالاتری رو کسب کنیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید ارزهای دیجیتال

مفهوم بریک اوت چیست؟

مفهوم بریک اوت چیست؟

قبل از اینکه بخوایم در مورد فیک بریک اوت صحبت کنیم، بهتره در مورد چیستی بریک اوت یا شکست ناحیه حمایتی و مقاومتی حرف بزنیم. از اصطلاح بریک اوت در بازار ارزهای دیجیتال زمانی استفاده میشه که در چارت قیمت یک رمز ارز، ناحیه حمایتی یا مقاومتی با قدرت شکسته بشه. این شکست باید قدرت کافی رو داشته باشه و قیمت در ناحیه شکسته شده تثبیت بشه. بریک اوت رو میتونیم به عنوان نشانه ای از قدرت حرکتی مناسب برای آغاز یک روند بدونیم.

مقاله پیشنهادی: شکست مقاومتی در تحلیل تکنیکال چیست؟

برای درک بهتر این مفهوم بهتره که مثال رو در مورد بریک اوت ذکر کنیم. فرض کنید که یک ناحیه مقاومتی در نمودار ارز دیجیتال وجود داره؛ در صورتی که این محدوده به وسیله یک کندل قدرتمند شکسته بشه، میتونیم انتظار افزایش قیمت و ایجاد یک روند صعودی رو داشته باشیم. البته این شکست زمانی اعتبار کافی رو داره که همراه با یک حجم معاملاتی بالا (در مقایسه با حجم عادی معاملات ارز دیجیتال) رخ بده.

مومنتوم قیمت در چنین شکست هایی اهمیت بالایی رو داره. در پاسخ به این سوال که مومنتوم چیست؟، میتونیم اینطور پاسخ بدیم که منظور از Momentum نحوه حرکت قیمت در نمودار ارزهای دیجیتال هستش. به عبارت دیگه مومنتوم نشان دهنده میزان و سرعت تغییر قیمت یک دارایی نسبت به گذشته است. در صورتی که شیب شکسته شدن یک سطح تند باشه، میتونیم ادعا کنیم که مومنتوم یا قدرت روند مناسبی رو داره.

مثال بریک اوت در ارز دیجیتال

برای آشنایی بیشتر با بریک اوت در بازار کریپتوکارنسی ها، قصد داریم تا مثالی رو در این مورد مطرح کنیم. به طور معمول برای شناسایی یک بریک اوت باید به روند های رنج قیمت ارز دیجیتال و یا الگو های کلاسیک نموداری مثل مثلث، سر و شانه، پرچم و. . . توجه کرد. به عبارت دیگه تشکیل بریک اوت و معامله بر اساس اون در مواقعی امکان پذیر میشه که ناحیه مقاومتی یا حمایتی مهمی در مسیر قیمت ارز دیجیتال وجود داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست

در تصویر زیر یک ناحیه مقاومتی بسیار مهم رو میتونیم مشاهده کنیم که قیمت با هر برخورد به اون، دچار اصلاح و ریزش موقت شده است. اگه بیشتر دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که میزان ریزش یا اصلاح قیمتی هر بار کمتر از قبل شده و فشردگی در نمودار بوجود اومده. در نهایت خریداران با افزایش فشار خرید، موفق شدن ناحیه مقاومتی رو بشکن.

مثال بریک اوت در ارز دیجیتال

شکسته شدن چنین ناحیه مهمی میتونه یک موقعیت معاملاتی پر سود رو با کمترین ریسک مهم برای معامله گرها بوجود بیاره. البته بهتر هستش که منتظر پولبک یا بازگشت قیمت به ناحیه شکسته شده باشیم تا ریسک معامله به پایین ترین میزان ممکن برسه. همچنین در صورتی که حجم معاملاتی در محل شکست به میزان قابل توجهی نباشه، پیشنهاد میدیم که از این معامله صرف نظر کنین؛ چرا که به احتمال زیاد شکست فیک یا فیک بریک اوت اتفاق افتاده. در ادامه به طور کامل شرح میدیم که فیک بریک اوت در ارز دیجیتال چیست؟

مفهوم فیک بریک اوت یا شکست فیک چیست؟

مفهوم فیک بریک اوت یا شکست فیک

گاهی اوقات ممکنه که بعد از شکسته شدن یک سطح مهم در بازار رمز ارزها و تشکیل پولبک، قیمت برخلاف انتظارها عمل کنه و در جهت قبل به حرکت خودش ادامه بده. در چنین شرایطی یک شکست فیک یا جعلی اتفاق افتاده است. به زبان ساده تر قیمت بعد از عبور از یک سطح حمایت یا مقاومتی، به جای اینکه در جمت شکست به حرکت خودش ادامه بده، تغییر جهت میده.

ایجاد یک فیک بریک اوت در بازار خبر خوبی برای معامله گرها، مخصوصا افراد تازه کار نیست. چرا که برخی از این افراد با مشاهده اولین نشانه های شکست و عده ای هم بعد از تشکیل پولبک، وارد معامله شدن؛ با فیک شدن شکست این تریدرها دچار ضرر میشن و با خروج از معامله بخشی از سرمایه خودشون رو از دست میدن.

از نظر روانشناسی یک شکست جعلی به این معنی هست که قدرت و تمایل کافی در بین معامله گرها برای خرید یا فروش به منظور عبور از سطح مقاومتی یا حمایتی مورد نظر وجود نداشته. همچنین یک شکست نا موفق به عنوان سیگنالی برای حرکت در جهت قبلی هستش و شرایط ورود به بازار برای معامله گرها بعد از فیک شدن بریک اوت، فراهم میشه. این دسته از تریدرها پوزیشن های خودشون رو، در جهت قبلی حرکت قیمت تنظیم میکنن.

از مهمترین نشانه های فیک بودن یک شکست در بازار ارزهای دیجیتال، حجم پایین و معمولی معاملات در نقطه شکست هستش. البته تشکیل کندل های کوچک و ضعیف هم میتونه به عنوان نشانه ای مهم برای فیک بودن یک شکست باشه. همچنین با کمک اندیکاتورها و واگرایی مثبت و منفی هم میتونیم از بریک اوت های فیک اطلاع پیدا کنیم.

مثال فیک بریک اوت در ارز دیجیتال

مثال فیک بریک اوت در ارز دیجیتال

درک بهتر شکست های جعلی و تشخیص فیک بریک اوت ها تنها با تجربه و بررسی گذشته بازار امکان پذیر هستش. به همین دلیل در ادامه مثال هایی رو برای فیک بریک اوت در بازارهای مالی رو مطرح میکنیم. تصویر زیر دو شکست جعلی رو نشون میده. همونطور که تو تصویر مشخص شده، بعد از شکسته شدن سطوح مهم، قدرت کافی برای تثبیت وجود نداشته و به همین دلیل هر دو شکست ناموفق شدن. البته در این تصویر برخورد دوم به ناحیه حمایتی منجر به یک بریک اوت موفق شده. مهمترین ویژگی این شکست، قدرت یالای کندل ها هستش.

در مثال دوم یک ناحیه مقاومتی بسیار مهم در قیمت 1.47 وجود داره. همونطور که در تصویر زیر هم مشخص است، قیمت در نزدیکی ناحیه ی مقاومتی دچار فشردگی شده و چند برخورد هم با آن داشته. در نهاید با نفوذ در مقاومت اولین سیگنال ها برای پوزیشن گیری و احتمال شکست صادر شدن. اما اگه به حجم معاملات کندل شکست توجه کنین، میشه گفت که این نفوذ قدرت و اعتبار کافی رو نداشته.

کندل بعدی یک کندل برگشتی بسیار قوی بوده که قیمت رو مجددا به زیر ناحیه مقاومتی برگردونده. استاپ لاس تمام معامله گرهایی که با دیدن شکست، وارد بازار شدن با این کندل زده شده. البته تریدرهایی که منتظر پولبک برای باز کردن پوزیشن های خودشون بودن، هیچ ضرری رو در این معامله متحمل نشدن؛ به همین دلیل هستش که تاکید ما برای معامله در ناحیه های شکست، تشکیل و تکمیل پولبک است.

آشنایی با انواع بریک اوت های فیک

حالا که میدونین فیک اوت چیست؟ و با نحوه تشخیص بریک اوت های جعلی هم تا حدودی آشنا شدین، قصد داریم در مورد انواع شکست صحبت کنیم. به طور کلی دو نوع فیک بریک اوت مختلف داریم که به این شرح هستن:

  1. نوع اول فیک بریک اوت ها بدون هیچ نوع پولبک یا برخورد دومی هستش و قیمت بعد از نفوذ به ناحیه مقاومتی یا حمایتی پیش روی خودش، برخلاف انتظارها حرکت میکنه. به عبارت دیگه هم شکست و هم فیک شدن شکست، بدوت توجه به سطح صورت میگیره.
  2. دومین نوع شکست های جعلی در بازارهای مالی، با پولبک به ناحیه شکسته شده همراه اشت ولی در ادامه قیمت در جهت مخالف حرکت میکنه و شکست فیک میشه.

در نوع دوم از شکست های جعلی، تفاوت پولبک و بریک اوت فیک جهت حرکت قیمت هستش. در پولبک بعد از اینکه قیمت دوباره به ناحیه شکسته شده برگشت، در جهت شکست حرکت میکنه و تغییر مسیر میده؛ اما در شکست های جعلی پس از تکمیل پولبک، قیمت بدون تغییر مسیر حرکت خودش رو ادامه میده و مجددا به زیر ناحیه مقاومتی و یا بالای ناحیه حمایتی برمیگرده.

استراتژی معامله با فیک بریک اوت در بازار کریپتوکارنسی

استراتژی معامله با فیک بریک اوت در بازار کریپتوکارنسی

با توجه به ریسک به ریوارد بالایی که در موقعیت های معاملاتی حاصل از شکسته شدن یک محدوده حمایتی یا مقاومتی هستش، آماده کردن خود برای چنین موقعیتی، میتونه سود بالایی رو برای تریدرها فراهم کنه. به همین دلیل قصد داریم در ادامه مقاله فیک بریت اوت یا شکست فیک یعنی چه؟ در مورد این موضوع و استراتژی معامله در چنین موقعیت هایی، گفتوگو کنیم.

فیک بریک اوت ها در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر به شکل استاپ هانتر دیده میشن که توسط نهنگ ها و بازیگران بزرگ این مارکت بوجود میان. هدف از ایجاد چنین موقعیت هایی، فریب دادن معامله گرهای خرد، تازه کار، عجول و کم تجربه تر هستش. قبلا در مورد تشخیص فیک یا واقعی بودن یک بریک اوت صحبت کردیم ولی برای یادآوری باید بگیم که مهمترین معیارها برای این منظور، الگوهای کندلی و حجم معاملات هستن.

در هنگامی که اولین نشانه های شکست رو برای یک ناحیه حمایتی یا مقاومتی مشاهده کردین، باید فیک و جعلی بودن یا نبودن آن را با توجه به معیارهایی که ذکر کردیم، بررسی کنین. توجه داشته باشین که در تمامی بازارهای مالی، با یک خط به عنوان مقاومت یا حمایت سر و کار نداریم بلکه این سطوح بیشتر به شکل یک ناحیه هستن. دلیل این موضوع اینه که معامله گرها در یک محدوده قرار میدن.

در صورتی که یک بریک اوت فیک از آب دربیاد، حد ضرر معامله گرهای عجول فعال میشه، همچنین تریدرها در جهت فیک شدن شکست معامله میکنن. برای مثال اگه بریک اوت یک ناحیه مقاومتی فیک شده باشه، موقعیت برای معامله فروش یا شورت فراهم میشه. همچنین اگه برای یک محدوده حمایتی شکست جعلی رخ بده، قیمت وارد یک روند صعودی میشه و تریدرها میتونن با باز کردن پوزیشن های خرید یا لانگ، سود خوبی رو از بازار ارزهای دیجیتال بدست بیارن.

مزایا و معایب معامله با فیک بریک اوت چیست؟

مزایا و معایب معامله با فیک بریک اوت چیست؟

بیشتر بریک اوت ها در بازارهای مالی با برگشت قیمت همراه هستن، همچنین ممکن است که بعد از شکسته شدن سطح، مشخص بشه که بریک اوت فیک بوده. البته بازار ارزهای دیجیتال ممکنه معامله گرها رو غافل گیر کرده و برخلاف انتظار اون ها حرکت کنه و این موضوع میتونه اعتماد به نفصس یک تریدر رو متزلزل کنه. به طور کلی معامله با بریک اوت و فیک بریک اوت ها در هر صورت ریسک های متعددی رو داره که به هیچ عنوان نباید اون ها رو نادیده گرفت.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که تریدرها در چنین شرایطی با اون مواجه میشن، نوسان و رنج زدن قیمت در چنین شرایطی است. کسب سود در معامله ارزهای دیجیتال در صورتی که قیمت رمز ارز به صورت مستقیم حرکت کنه، بسیار راحت میشه؛ اما حرکت قیمت نوسان و حتی بازگشت های موقت متعددی رو هم داره که کار رو برای معامله گر سخت تر از همیشه میکنه.

نکته دیگری که باید به آن توجه بشه، تعیین حد ضرر در چنین معاملاتی هست. به این ترتیب اگه قیمت ارز دیجیتال بر خلاف انتظار تریدر رفتار کنه، ضرر زیادی به فرد وارد نمیشه. البته معامله گرهای حرفه ای تر در مواجهه با چنین شرایطی با حفظ خونسردی خودشون، معامله ای رو در خلاف جهت پوزیشن قبلی خودشون باز میکنن. به این ترتیب در بدترین شرایط بخشی از ضرر معامله قبلی خود رو برطرف کرده و از از دست دادن سرمایشون تا حدی جلوگیری میکنن.

فوت کوزه گیری در معامله با فیک بریک اوت

معامله در بازار پر ریسکی مثل ارزهای دیجیتال، به این سادگی ها نیست و پیچیدگی های خودش رو داره. به همین دلیل برای اینکه بتونین معاملات موفق و پر سودی رو در این مارکت داشته باشین، باید اصول معامله گری رو رعایت کرده و فوت کوزه گیری این بازار رو یاد بگیرین. به همین دلیل در ادامه نکات مهمی که در تریدهای خودتون باید بهش توجه کنین رو ذکر کردیم:

  • حتما از استاپ لاس استفاده کنین. Stop Loss به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای هر تریدر محسوب میشه و قبل از ورود به معامله باید مشخص شده باشه.
  • انتخاب تارگت مناسبی که بر اساس R/R اصولی مشخص شده باشه، نکته دیگری هست که برای معامله در بازار کریپتوکارنسی ها باید به اون توجه کرد.
  • بهتر است که قبل از ورود به هر پوزیشن معاملاتی، منتظر تثبیت و پولبک زدن قیمت به ناحیه شکست باشین.
  • برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال بهتره با استفاده از روش های دیگری مثل بررسی حجم معاملات، اندیکاتورها و. . . از اعتبار یا فیک بودن یک شکست اطمینان پیدا کنین.
  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال یک فعالیت پر ریسک هست و فردی که قصد معامله در این مارکت رو داره، باید این ریسک ها رو بشناسه و اون ها رو بپذیره.
  • توجه داشته باشین که هر چقدر یک شکست جعلی با حرکت های رفت و برگشی سریع تری اتفاق بیفته، میزان ریسک پوزیشن ها کمتر و شانس کسب سود هم بیشتر میشه.
  • فراموش نکنین که قیمت رمز ارزها، نوسانات شدیدی رو داره. برای اینکه بخشی از سود خودتون رو از دست ندین، پیشنهاد میدیم که تارگت های خودتون رو به بخش های کوچکتری تقسیم کنین و با رسیدن قیمت به هر کدوم از اون سطوح، بخشی از سود خودتون رو از بازار خارج کنین.

جمع بندی و نتیجه

در مقاله فیک بریک اوت در ارز دیجیتال چیست؟ سعی کردیم که با زبانی ساده در مورد شکست جعلی ناحیه های حمایتی و مقاومتی در بازار رمز ارزها صحبت کنیم. به طور کلی برای فعالیت در بازار کریپتوکارنسی ها باید با اصول معامله گری و تحلیل تکنیکال آشنا باشین. شکسته شدن سطوح مهم، حمایت ها و مقاومت ها به عنوان یکی از کم ریسک ترین استراتژی های معامله در این مارکت محسوب میشه. به همین دلیل آشنایی با شکست سطوح و نحوه پوزیشن گیری بر اساس اون و اعتبارسنجی بریک اوت ها بسیار مهم و کاربردی است.

همچنین در این مطلب در مورد انواع بریک اوت ها هم گفتگو کردیم. البته دونستن اینکه شکست فیک یعنی چه؟، برای معامله بر اساس این استراتژی کافی نیست. در مقاله فیک بریک اوت، در مورد نحوه تشخیص فیک بریک اوت ها در بازار ارزهای دیجیتال هم اطلاعاتی رو به شما ارائه کردیم. امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده رو ببرین و معاملات پر سودی رو بر اساس استراتژی معاملاتی که در این مقاله توضیح دادیم، کسب کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شکست فیک یا فیک بریک اوت در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد شکست فیک یا فیک بریک اوت در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+63 = ?