فرانت رانینگ در ارزهای دیجیتال چیست؟

  • 15:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

فرانت رانینگ (Front Running)؛ عمل انجام تراکنش قبل از تراکنشی مشخص و با آگاهی قبلی! چیزی در موردش شنیدین؟ اصلا می دونین فرانت رانینگ به چه معنی هست؟ آیا دوست دارین اطلاعاتی در مورد فرانت رانینگ به دست بیارین؟ به نظر شما آیا فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال غیر قانونی هست؟ روش های جلوگیری از فرانت رانینگ کدام است؟ چجوری میشه به وجود فرانت رانینگ پی برد؟

در معاملات ارزهای دیجیتال خطرها و ریسک های مختلفی وجود دارن. فرانت رانینگ هم یکی از اون هاست که بیشتر در صرافی های غیرمتمرکز و هم معاملات توکن های غیرمثلی یا NFT مطرح میشه. این روش از سمت کاربران کلاهبردار این شبکه ها با ایجاد بات اجرا میشه. یکی از نشونه های اینکه یه کاربر هدف حمله چنین افرادی قرار گرفته، دریافت وجه کمتر از مقدار مورد انتظار اون بعد از تموم شدن معامله هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فرانت رانینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد فرانت رانینگ یا Front Running به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از فرانت رانینگ بپردازیم و غیرقانونی بودن فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

فرانت رانینگ چیست؟

فرانت رانینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فرانت رانینگ یا Front Running رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فرانت رانینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فرانت رانینگ فرایندی هست که در اون یه فرد از فناوری یا مزیت بازار استفاده می کنه و اطلاعاتی در مورد تراکنش های آتی به دست میاره و از این اطلاعات به منظور کسب سود استفاده می کنه. این به کلاهبرداران اجازه میده تا از تغییرات آتی قیمت منتفع بشن و به هزینه افرادی که تراکنش ها رو اجرا کردن، سود اقتصادی به دست بیارن.

جالب اینجاست که بدونین فرانت رانینگ از طریق دستکاری قیمت گس (Gas) یا برچسب های زمانی که تحت عنوان Slow Matching هم شناخته میشه اتفاق می افته. فرانت رانینگ به بازار سهام و امور مالی غیرمتمرکز محدود نمیشه، می تونه در بازارهای توکن غیرمثلی یا NFT هم اتفاق بیفته و به این دلیل رخ میده که یه شخص آگاه در یه پلتفرم NFT می دونه که کدوم مجموعه قرار هست در سایت معاملاتی بشه. با این اطلاعات اون ها می تونن یه NFT رو قبل از عرضه عمومی بخرن و در نهایت قیمت اون رو افزایش بدن. قیمت بالا میره، چون NFT ها برای فروش عمومی عرضه میشه و شخص آگاه از این کار سود به دست میاره.

روش های جلوگیری از فرانت رانینگ

روش های جلوگیری از فرانت رانینگ

همونطور که گفتیم، فرانت رانینگ یکی از اتفاقات رایج در بازارهای مالی بخصوص در بازار ارزهای دیجیتال هست و مفهومی تازه ای نیست. حملات فرانت رانینگ که یکی از انواع MEW هست، زمانی اتفاق می افته که تراکنشی قبل از تراکنش مشخص و با آگاهی قبلی انجام بشه. شما می تونین با استفاده از روش های مختلف از فرانت رانینگ جلوگیری و پیشگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از فرانت رانینگ بپردازیم تا با این تکنیک ها آشنا بشین.

  • یکی از روش های جلوگیری از فرانت رانینگ، تقسیم تراکنش ها به تعداد زیادی تراکنش کوچیک تر هست تا تراکنش ها جذابیت کمتری برای بات های فرانت رانینگ داشته باشن. این موضوع باعث میشه تا ربات ها به جای اجرا کردن تراکنش ها اون ها رو انتقال بدن.
  • یکی دیگه از روش های جلوگیری از فرانت رانینگ، پرداخت کارمزد گس بیشتر برای هر تراکنش، جلوگیری از پیوستن به استخرهای دارای نقدینگی کم، استفاده از ممپول های مخفی و خصوصی کردن تراکنش ها و معاملات اشاره کرد.
  • یکی دیگه از روش های جلوگیری از فرانت رانینگ این هست که بسته به موقعیت های معاملاتی و شرایط اون ها میشه سیاست هایی اتخاذ کرد و امنیت خودشون رو در برابر چنین خطری افزایش داد.
  • یکی دیگه از روش های جلوگیری از فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال، پایین نگه داشتن حداکثر اسلیپیج هست. با این کار در اصل انحراف از بازده مورد نظر خودتون رو کم می کنین.

مقاله پیشنهادی: اسلیپیج Slippage یا لغزش قیمت چیست؟

آیا Front Running در بازار ارزهای دیجیتال غیرقانونی است؟

آیا Front Running در بازار ارزهای دیجیتال غیرقانونی است؟

قانونی یا غیر قانونی بودن فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال یکی از چالش ها و دغدغه های کاربران در این حوزه هست. بهتره بدونین این نوع معاملات در بازار سهام سنتی کار غیر قانونی در نظر گرفته میشه. دلیل این موضوع این هست که افراد غیرخودی از این اطلاعات محرمانه مطلع نیستن. با این حال در بازار ارزهای دیجیتال همه اطلاعات در یه دفتر کل دیجیتال و قابل حسابرسی عمومی ذخیره میشه. بنابراین، فرانت رانینگ NFT ها کار غیر قانونی به حساب نمیاد و باعث افزایش قیمت این توکن ها میشه.

اگه لیست سفارش های خرید یا فروش رو از قبل می دونین و می تونین سفارش خودتون رو قبل از درج معاملات دیگه وارد کنین، فرانت رانینگ به عنوان یه استراتژی معاملاتی DEX سودمند هست. تریدر می تونه سفارش های دریافتی رو که در اسمارت کانترکت ها در صرافی غیرمتمرکز قفل شدن ببینه، اگه این صرافی بر روی یه بلاک چین عمومی مثل اتریوم ساخته و راه اندازی بشه. در صورتی که از نظر تجاری ممکن باشه، تریدر می تونه هزینه بیشتری رو برای ثبت سفارش نسبت به سفارش های دریافتی مشخص کنه. فرانت رانینگ نوعی حمله در بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشه و باعث ترس و وحشت در بین معامله گران بازار میشه. بنابراین، Front Running کار غیر قانونی در بازار ارزهای دیجیتال هست که فرد مرتکب اون مجرم شناخته میشه.

مقاله پیشنهادی: 8 روش کلاهبرداری درNFT و جلوگیری از آن

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فرانت رانینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد فرانت رانینگ یا Front Running به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از فرانت رانینگ بپردازیم و غیر قانونی بودن فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فرانت رانینگ به معنی استفاده از اطلاعات خصوصی برای فهمیدن معاملات قریب الوقوع ورود به بازار زودتر از سایر رقباست. بنابراین، میشه گفت فرانت رانینگ نوعی معامله نهانی هست که می تونه در بازار توکن های غیر مثلی یا NFT هم رخ بده.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فرانت رانینگ در ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد فرانت رانینگ در ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+74 = ?