تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

  • 21:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

تورم چیست و چگونه ایجاد میشود؟ احتمالا شما هم به عنوان فردی که در ایران زندگی میکنه و افزایش دائمی قیمت ها رو تجربه کرده، حداقل یکبار این سوال رو از خودتون پرسیدین. همونطور که میدونین آشنایی با مفاهیم اقتصادی برای تمامی فعالان بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته میشه که تورم یاInflation  یکی از مهمترین مفاهیم در این حوزه است.

برای همین منظور قصد داریم که در مقاله تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟ با زبانی ساده به بررسی این مفهوم بپردازیم. همچنین در این مطلب انواع تورم را هم مورد بررسی قرار داده و اثرات ان را مورد بحث قرار میدیم. البته با توجه به اهمیتی که این مفهوم داره، در این مطلب از مباحث آموزش ارز دیجیتال بهتون شرح میدیم که علت تورم چیست؟ و چرا تورم در ایران تا این حد افزایش پیدا کرده؟

در صورتی که شما هم علاقه مند هستین تا با واژه تورم بیشتر آشنا بشین و تاثیری که تورم بر بازار ارزهای دیجیتال داره رو بهتر درک کنین که به مباحث آموزش تحلیل فاندامنتال هم ارتباط دارند، پیشنهاد میدیم که تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کنین.

تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

تورم چیست؟

ساده ترین تعریفی که میتونیم در مورد تورم به شما ارائه بدیم، کاهش قدرت خرید عمومی افراد با استفاده از واحد پولی در طول زمان است. واژه تورم از نظر لغوی از کلمه ورم که به معنی دمیده شدن است، ریشه گرفته و به نوعی میشه گفت نشان دهنده افزایش قیمت ها است.

اصلی ترین تاثیر تورم افزایش قیمت کالا و خدمات هستش که باعث میشه با استفاده از مقدار مشخصی از واحد پولی، میزان کمتری از یک کالا یا خدمت رو خریداری کنیم. البته حالتی از تورم هم وجود داره که باعث کمتر شدن قیمت ها میشه و به آن تورم منفی میگن.

برای اینکه بتونیم تاثیر تورم بر روی قیمت ها رو مورد بررسی قرار بدیم، کافیه که تغییرات قیمتی کالاها و خدمات را در یک بازه زمانی مشخص، مورد بررسی قرار بدیم. توجه داشته باشین که این افزایش قیمت نباید به دلیل نایاب شدن و یا قحطی باشه.

افزایش تورم در طول مدت زمان مشخصی، به معنی کاهش ارزش پول است. البته تورم همیشه تاثیر منفی رو بر روی اقتصاد نداره و اقتصادهای سالم هم باید مقدار مشخصی از تورم رو داشته باشن. همونطور که از تورم بالا به عنوان یک خطر در اقتصاد یاد میشه، تورم منفی هم تبعات نا مساعد متعددی رو داره که توجه به آن ها ضروری است.

بیشتر بخوانید: تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال

تورم چیست؟

انواع تورم

قبل از اینکه به بررسی تورم بر ارز دیجیتال بپردازیم، بهتره که با مفهوم و انواع تورم کمی بیشتر آشنا بشیم. برای این منظور قبل از هر چیزی باید بررسی کنیم که انواع تورم کدامند؟

تورم رو میتونیم از نظر دلایل بوجود آمدن آن، به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • تورم ناشی از فشار تقاضا

این نوع از تورم به دلیل افزایش عرضه پول بوجود میاد و به عنوان یک محرک برای افزایش تقاضا برای کالا و خدمات عمل میکنه. در چنین حالتی تقاضایی که وجود داره از میزان عرضه و توانایی برای تولید محصولات، بسیار بیشتر هستش و به همین دلیل مازاد تقاضا باعث بوجود آمدن تورم میشه.

در واقع زمانی که پول بیشتری در دست عامه مردم وجود داره، میزان تقاضا برای محصولات و خدمات بیشتر میشه و فاصله بیشتری بین تقاضا و عرضه بوجود میاد. به این ترتیب تورم قابل توجهی برای خدمات و محصولات ایجاد میشه.

  • تورم ناشی از فشار هزینه

گاهی اوقات افزایش قیمت ها ممکن است که به دلیل افزایش دستمزد، مواد اولیه و سایر هزینه های تولیدی باشه. هزینه بالای تولید در سطح عرضه هم انعکاس پیدا میکنه و مصرف کننده ها باید هزینه بیشتری را برای دریافت یک کالا یا خدمت پرداخت کنن.

  • تورم ساختاری

این نوع از تورم در نتیجه انتظارات تطبیقی بوجود میاد. به زبان ساده تر، افراد انتظار دارن که نرخ تورمی که در حال حاضر وجود داره، در آینده هم ادامه پیدا کنه و  این موضوع بر روی قیمت کالا و خدمات انعکاس پیدا میکنه. این موضوع باعث افزایش انتظارات تورمی نیروی کار هم میشه و افراد انتظار دارن که برای تامین استانداردهای زندگی خودشون، دستمزد بیشتری رو بگیرن.

انواع تورم

دسته بندی دیگه ای که برای تورم وجود داره، این مفهوم رو از نظر سرعت پیشروی مورد بررسی قرار میده. برای این منظور تورم رو میتونیم به 4 دسته زیر تقسیم کنیم:

  • تورم خزنده

این تورم شامل افزایش قیمت های بسیار خفیف است که معمولا کمتر از 3 درصد در یک سال می باشد. طبق گزارشی که بانک مرکزی آمریکا منتشر کرده، یک تورم 2 درصدی میتونه که تاثیر مثبتی را بر روی رشد اقتصادی داشته باشه.

در چنین شرایطی، مصرف کننده ها با توجه به انتظاری که در مورد افزایش قیمت دارایی ها در آینده دارن، تقاضای بیشتری را برای کالا و خدمات ایجاد میکنن. در نتیجه انتظار میره که رونق اقتصادی بوجود بیاد.

مقاله پیشنهادی: تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

  • تورم رونده (آرام یا خفیف)

این نوع تورم اثری قوی و مخرب تر رو داره و به شکل سالیانه 3 تا 10 درصد در یک سال می باشد. این تورم برای کشور ها مضر هست و مردم تمایل دارن که برای جلوگیری از پرداخت هزینه های بیشتر در آینده، بیش از حد مایحتاج خودشون خرید میکنن.

این نوع از تورم همچنین موجب افزایش تقاضا میشه و عرضه کننده ها نمیتونن پاسخگوی این تقاضای مازاد را باشن. همچنین دستمزد نیروی کار هم برای این منظور کافی نخواهد بود. در نتیجه این نوع تورم بسیاری از مردم نمیتونن به کالا و خدمات ضروری خودشون، دسترسی پیدا کنن.

  • تورم سواره (شتابان یا تازنده)

تورم سواره یا شتابان زمانی اتفاق میفته که نرخ تورم 10 درصد و یا بیشتر باشه. در چنین دوره ای، اقتصاد ضعیف میشه و ارزش پول تا حد زیادی کاهش پیدا میکنه و در نتیجه نیروی کار و کسب و کار ها برای تامین نیازهای خودشون، با مشکلات مختلفی روبرو میشن.

چنین تورمی باعث میشه که میزان سرمایه گذاری ها در کشور کاهش پیدا کنه و بخش بزرگی از این سرمایه ها، از کشور خارج بشه. در چنین کشوری، اقتصاد ثبات کافی رو نداره و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود. مسئولان حکومتی باید به هر قیمتی که شده، از ایجاد چنین تورمی در کشور جلوگیری کنن.

  • ابر تورم (تورم افسارگریخته)

منظور از ابر تورم، افزایش سریع و گسترده قیمت ها می باشد که خارج از کنترل مسئولین اقتصادی یک کشور است. منظور از تورم افزایش قیمت ها و منظور از ابر تورم، افزایش سریع تورم است. به طور معمول در ابر تورم ها با بیش از 50 درصد افزایش قیمت برای کالا و خدمات روبرو هستیم.

بهترین مثال برای چنین تورمی، اقتصاد آلمان در دهه 20 میلادی و بعد از جنگ جهانی اول است. البته بیشتر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در جهان، در تاریخ اقتصادی خودشون، چینن تورم هایی رو تجربه کردن. احتمال مشاهده چنین تورمی در زمان های جنگ، آشفتگی های سیاسی و اقتصادی و چاپ بیش از حد پول، بالاتر است.

ابر تورم (تورم افسارگریخته)

تورم چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

حالا که میدونین تورم چیست و چگونه ایجاد میشود؟ بهتره که تاثیر تورم بر بازار ارزهای دیجیتال رو هم مورد بررسی قرار بدیم. تورم در بازار ارزهای دیجیتال رو میتونیم از دو نقطه نظر مختلف، مورد بررسی قرار بدیم که در ادامه در مورد هر کدوم از آن ها توضیحات بیشتری رو بهتون ارائه میدیم.

اولین نقطه نظر در مورد تورم و ارزهای دیجیتال، تورمی است که پول های فیات دارن. قدرت دلار آمریکا که به عنوان برترین پول فیات دنیا شناخته میشه، طی 100 سال گذشته، به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده. این موضوع در مورد پول ملی ما هم صدق میکنه و مطمئنا شما هم کاهش شدید ارزش پول و قدرت خرید خودتون رو در سال های گذشته احساس کردین.

در صورتی که منظور ما از تورم در بازار ارزهای دیجیتال، تورم پول کشورها باشه، انتظار داریم که با کمتر شدن ارزش پول های فیات، دارایی های دیجیتالی رشد بیشتری رو پیدا کنن. در شرایطی که ارزش پول های فیات کاهش پیدا میکنه، بسیاری از افراد به دنبال یک دارایی امن برای حفظ ارزش دارایی های خود هستن؛ این موضوع میتونه تا حد زیادی بر روی اعتبار ارزهای دیجیتال تاثیر بذاره.

وجه دیگر تورم در بازار ارزهای دیجیتال، رمز ارزهای تورمی و ضد تورمی است. در صورتی که بخوایم بدونیم ریشه و علت تورم چیست؟ متوجه میشیم که مهمترین دلیل ایجاد تورم، چاپ پول است. در بازار ارزهای دیجیتال تورم به شکل های مختلفی وجود داره. در صورتی که با این حوزه آشنا باشین میدونین که برخی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین از همان ابتدا به تعداد مشخصی، محدود شدن و برخی دیگه از رمز ارزها به شکل نامحدود هستن.

با توجه به این مفهوم، ارزهایی که عرضه محدودی را دارند با افزایش اعتباری که پیدا میکنن، مورد تقاضا قرار گرفته و قیمت آن ها بیشتر میشه. در واقع بر اساس قانون عرضه و تقاضایی که در بازارهای مالی وجود داره، رمز ارزهایی که عرضه محدودی را دارند، زمانی که با افزایش تقاضا مواجه میشن، دچار افزایش قیمت میشن.

علت ایجاد تورم

برای درک بهتر مطالبی که گفتیم شاید بهتر باشه توضیح بدیم که علت تورم چیست؟ و در چه شرایطی، تورم بوجود میاد. اولین و بدیهی ترین عاملی که میتونه باعث بوجود اومدن تورم در اقتصاد یک کشور بشه، افزایش حجم پول یا پایه پولی در یک کشور است.

 عوامل مختلفی وجود دارن که باعث افزایش پایه پولی یک کشور میشن، اما مهمترین اون ها، چاپ پول می باشد. در واقع دولت ها میتونن با چاپ پول بدون پشتوانه، میزان حجم اسکناس هایی که در داخل کشور وجود دارن رو افزایش داده و ارزش پول ملی خودشون رو کاهش بدن. موارد زیر از جمله مهمترین عواملی هستن که موجب چاپ پول توسط دولت ها میشن:

  • کسری بودجه دولت
  • افزایش مخارج کشورها
  • سرعت بالای گردش پول در یک کشور
  • رشد جمعیت
  • احتکار کردن کالا
  • کمبود کالا در بازار عرضه
  • افزایش صادرات یک کالا و کاهش آن در داخل یک کشور
  • افزایش دستمزد نیروی کار
  • کاهش دادن مالیات

علت ایجاد تورم

تورم چه پیامدهایی را دارد؟

حالا که میدونین تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟ بهتره که کمی هم در مورد پیامدهای اقتصادی تورم صحبت کنیم. تورم به عنوان یکی از پدیده های اقتصادی بسیار مهم است که میتونه تاثیرات مثبت و منفی متعددی رو داشته باشه. البته بیشتر تاثیر آن به نحوی است که گروه های پر درآمد سود بیشتری را از آن میبرند و اقشار کم درآمد تر و حقوق بگیر، یبشترین ضرر رو متحمل میشن.

از طرفی تورم باعث میشه که هزینه های دولت هم افزایش پیدا کنه و کسری بودجه بیشتری رو برای دولت ها ایجاد میکنه. به این ترتیب دولت ها مجبور میشن برای جبران هزینه های مازاد خودشون، درآمد بیشتری رو کسب کنن و یا اینکه از بانک مرکزی قرض بگیرن؛ در هر دو حالت خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور ها وارد میشه.

یکی دیگه از پیامد هایی که تورم بر روی اقتصاد کشور ها داره، تغییر ساختارهای اقتصادی و متغییرهای کلان اقتصادی است. البته تورم ابعاد اجتماعی و سیاسی متعددی رو هم داره که در این مقاله قصد بررسی اون ها رو نداریم. البته تورم در ایران باعث شده که تمامی هموطنان ما با این مفهوم آشنا بوده و تاثیرات آن را به خوبی در زندگی خود احساس کنند.

کنترل تورم

همونطور که قبلا هم عنوان کردیم، تورم به عنوان یک پدیده پولی هست که به کمک سیاست های پولی و مالی میتونیم آن را کنترل یا مدیریت کنیم. در صورتی که سیاست های پولی به موقع اتخاذ شده باشن، مهار تورم کار سختی نیست؛ اما بسیاری از دولت ها با اشتباهات پی در پی خودشون، دومینوی تورم را بوجود میارن که ممکنه اثرات جبران ناپذیری رو داشته باشه.

کنترل تورم

یکی از راه های ابتدایی کنترل انواع تورم در کشورها، افزایش نرخ بهره بانکی است. با این کار پول را میتونیم گران و ارزشمند تر کنیم. ابن کار باعث میشه که پول های سرگردانی که توسط عامه مردم در بازراهای مالی مختلف وجود دارن، در بانک ها جمع بشن و به این ترتیب میزان نقدینگی موجود در جامعه کمتر میشه. کاهش نقدینگی هم باعث کاهش مصرف و در نتیجه کاهش تقاضا خواهد شد.

راه حل دیگری که برای کنترل نرخ تورم وجود داره، افزایش میزان نرخ ذخیره اجباری است. این نرخ میزان پولی که باید توسط بانک ها برای پرداخت وام نگهداری بشه را مشخص میکنه. بالا بردن این نرخ باعث میشه که وام کمتری به به شهروندان پرداخت بشه و به این ترتیب میران پولی که در اختیار شهروندان قرار داره، کاهش پیدا میکنه.

آخرین سیاست پولی موثری که برای کاهش تورم میتونه مورد استفاده قرار بگیره، کمتر کردن عرضه مستقیم و غیر مستقیم پول می باشد. از مهمترین راه هایی که برای این سیاست پولی میتونیم مورد استفاده قرار بدیم، جمع آوری مبالغ مربوط به دولت ها و افزایش نرخ بهره اوراق قرضه است.

مقاله پیشنهادی: عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم بهتون توضیح بدیم که تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟ امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله بدونین که علت تورم چیست؟ و چه راه هایی برای کنترل تورم وجود داره. متاسفانه تورم در ایران همیشه وجود داشته و اثرات منفی آن را میتونیم در زندگی خود و کاهش سطح رفاه عمومی مشاهده کنیم. بهترین راه برای در امان ماندن از تورم، سرمایه گذاری است.

بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از مارکت های مالی پر سود دنیا، میتونه به محل مناسبی برای سرمایه های ما ایرانی ها تبدیل بشه؛ البته به شرطی که فرد سرمایه گذار، با اصول سرمایه گذاری آشنا بوده و انواع روش های تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و داده های آن چین رو بشناسه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

در مورد تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+41 = ?