5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن

  • 19:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن؛ الگوهای پرایس اکشن بخش مهمی از تمامی دوره های آموزش ارز دیجیتال هستن که دلیل این موضوع، اهمیت بسیار بالای این الگوها در این بازار می باشد. در این مقاله قصد داریم که ضمن معرفی 5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در آموزش تحلیل پرایس اکشن، شما رو با نحوه معامله بر اساس این الگوها آشنا کنیم.

به کمک انواع الگوهای پرایس اکشن میتوان نقاط مناسبی را برای ورود به پوزیشن های معاملاتی پیدا کرد. در صورتی که با الگوهای پرایس اکشن آشنا باشین، احتمال میدونین که این الگوها رو به دو دسته برگشتی و ادامه دهنده تقسیم میکنن. این مقاله رو به الگوهای ادامه دهنده اختصاص دادیم؛ این نوع الگوها نشان دهنده ادامه روند هستن و موقعیت های معاملاتی رو در همین راستا برای تریدرها فراهم میکنن.

 در ادامه با ما همراه باشین تا با معرفی الگوهای قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن، راه های ساده ای که برای کسب سود از این نوع الگوهای قیمتی وجود دارد را به شما توضیح بدیم.

الگو ادامه دهنده چیست؟

الگو ادامه دهنده چیست؟

الگوهای نموداری رو بر اساس تاثیری که بر روی جهت حرکت قیمت میذارن، به دو دسته ادامه دهنده و بازگشتی تقسیم میکنن. در این مقاله قصد داریم که شما رو با الگوهای ادامه دهنده آشنا کنیم.

همونطور که از اسم این الگوها مشخص است، الگو ادامه دهنده به آن دسته از پترن هایی گفته میشه که نشان دهنده ادامه دار بودن روند قیمتی هستن. در واقع این الگوهای قیمتی به این معنی هستن که قیمت پس از تکمیل روند، در همان جهت قبلی خودش، به حرکت ادامه میده.

زمانی که قیمت یک رمز ارز با اصلاح و یا وقفه رد روند خودش مواجه میشه، میتونیم انتظار تشکیل یک الگو را داشته باشیم. در  صورتی که نوع الگوی شکل گرفته، ادامه دهنده باشه، انتظار داریم که قیمت در جهت روند قبلی خودش به حرکت ادامه بده و بر همین اساس موقعیت های معاملاتی خودمون رو تنظیم میکنیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی الگوهای پرایس اکشن و تکنیکال

برای شکل گیری و تشخیص انواع الگوهای نموداری در بازار ارزهای دیجیتال قوانینی وجود داره که عبارتند از:

  • وقتی که الگو همچنان در حال شکل گیری است، نمیتونیم برگشتی یا ادامه دهنده بودن آن را تشخیص دهیم. به همین دلیل باید تا زمان تکمیل الگو و شکسته شدن آن صبر کنیم.
  • در رسم خطوط روند و خط مربوط به محدوده الگوها، باید دقت کافی را داشت.
  • باید علاوه بر شکسته شدن خطوط الگوها، به حجم معاملات صورت گرفته در محل شکست هم توجه کافی را داشت تا اعتبار شکست را تایید کرد.
  • یکی از قوانین مهم در تحلیل تکنیکال این است که روند های قیمتی تا زمانی که تغییر روند تایید نشده باشد، ادامه دار خواهند بود.
  • هر چه قدر که قیمت مدت زمان بیشتری را در داخل یک الگو نوسان کند و یا اینکه الگوی شکل گرفته بزرگتر باشد، حرکت قیمت بعد از شکسته شدن ورند نیز پرشتاب تر و سریعتر خواهد بود.

5 الگوی ادامه دهنده مهم در بازار ارز دیجیتال

آشنایی با 5 الگوی ادامه دهنده مهم در بازار ارز دیجیتال

ایده آل ترین حالت برای معامله بر اساس الگوهای قیمتی ادامه دهنده این است که تا شکسته شدن سطح الگو صبر کرده و در پولبک به ناحیه شکست، معامله ای را باز کنیم. توجه داشته باشین که در این الگوها با وجود اینکه جهت احتمالی حرکت قیمت رو میدونیم، اما با این حال نباید برای ورود به معامله های خودمون عجله کنیم؛ چرا که احتمال عدم موفقیت الگو ها وجود داره.

در ادامه 5 مورد از الگوهای ادامه دهنده مهم و پر کاربردی که در بازار کریپتوکارنسی ها ایجاد میشن رو به شما معرفی کردیم.

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)

یکی از انواع الگوهای پرایس اکشنی که ادامه دهنده روند محسوب میشه، الگو فنجان و دسته است. علت نام گذاری این الگو به این اسم، شکل ابتدایی این الگو است. با توجه به تصویر هم میشه متوجه شد که این الگو از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن به U شباهت دارد که به عنوان بدنه فنجان در نظر گرفته میشود. بخش دوم این الگو نیز به شکل یک مستطیل است که از آن به عنوان دسته فنجان یاد میشود؛ البته بخش دسته در این الگو ممکنه به شکل U هم دیده بشه.

الگوی فنجان و دسته در بین الگوهای ادامه دهنده قرار گرفته است و به دو شکل صعودی و نزولی دیده میشود. دسته و فنجان صعودی در روند های صعودی ایجاد میشود و به عنوان نشانه ای از ادامه دار شدن روند صعودی در بازار است. زمانی که این الگو تایید بشه، معامله گرها میتونن ب پوزیشن های خرید یا لانگ (Long) سود خوبی رو از این الگو بدست بیارن.

همچنین الگوی فنجان و دسته نزولی برعکس الگوی صعودی است. این الگو در بازارهای نزولی ایجاد میشه که برخی از افراد به آن، الگوی فنجان و دسته معکوس هم میگن. بعد از تایید شدن این الگو، تریدرها میتونن انتظار سقوط بیشتر قیمت رو داشته باشن و خودشون رو برای معاملات فروش یا شورت (Short) آماده کنن.

مطالعه تکمیلی: الگوی دسته و فنجان در تحلیل تکنیکال چیست؟

البته باید این نکته رو هم مورد توجه قرار داد که احتمال شکست این الگو ها وجود داره. به همین دلیل برای ورود به معامله بر اساس الگوهای پرایس اکشن نباید عجله کرد.

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)

الگوی مستطیل (Rectangle)

الگوی مستطیل به شکل یک کانال افقی است که توسط دو خط روند موازی، میتوان آن را نشان داد. این دو خط سطوح حمایت و مقاومتی را هم به شما نشان میدهند که میتوانید بر اساس آن ها هم ترید کنید؛ البته ریسک این نوع معامله ها بالا است و به دانش و تجربه بالایی نیاز داره. این الگو هم به دو صورت ریزشی و صعودی است که در ادامه توضیحاتی رو در مورد هر کدوم از اون ها ارائه میدیم.

الگو مستطیل صعودی در روند های افزایشی دیده میشه و به عنوان یک وقفه رد حرکت قیمت به صورت یک ناحیه رنج می باشد. در این الگو با به هم متصل کردن آخرین کف های قیمتی میتوان یک سطح حمایتی قوی ایجاد کرد. همچنین با وصل کردن سقف ها هم میتونیم یک مقاومت قوی رو برای این الگو بسازیم.

الگوی مستطیل (Rectangle)

در این الگو، قیمت بین دو ناحیه حمایتی و مقاومتی نوسان میکنه و به همین دلیل یک ناحیه رنج یا روند خنثی شکل میگیره. در الگوی مستطیل صعودی انتظار معامله گرها شکسته شدن سطح مقاومتی و ادامه پیدا کردن روند صعودی قیت ارز دیجیتال مورد نظر می باشد. در این الگو میتونیم منتظر شکل گیری موقعیت های خرید یا Long بود.

نوع دیگری از الگوهای مستطیلی در بازار ارزهای دیجیتال، الگوی مستطیلی نزولی است. این الگو از نظر ساختاری کاملا با نوع صعودی خودش شباهت داره؛ تنها تفاوت بین این دو، روند حرکتی قیمت و جهت شکسته شدن این الگو می باشد. الگوی مستطیل نزولی در روند های ریزشی بازار دیده میشه و با متصل کردن کف ها ناحیه مقاومتی و با اتصال آخرین سقف ها، ناحیه حمایتی قیمت شکل میگیره.

در الگو مستطیل نزولی معامله گرها انتظار شکسته شدن ناحیه مقاومتی را دارند. به این ترتیب قیمت ریزش بیشتری رو تجربه میکنه و معامله گرها میتونن با پوزیشن های فروش به سود برسن. نکته مهم دیگری که در مورد این الگو میتونیم بهتون بگیم، نحوه مشخص کردن تارگت پوزیشن ها است. برای تعیین هدف برای معاملات خودتون، کافیه که به اندازه عرض مستطیل در جهت مورد انتظار حرکت کنیم.

الگوی مثلث (Triangle)

مثلث ها به عنوان یکی از پرکاربرد ترین الگوهای پرایس اکشن در بازارهای مالی هستن که معمولا ترکیبی از یک خط روند و یک سطح افقی برای قیمت می باشند. این الگو نموداری به سه شکل مختلف در بازار ارزهای دیجیتال قابل بررسی است که عبارتند از: الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle)، الگوی مثلث نزولی (Descending Triangle) و الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle).

الگو مثلث صعودی از یک محدوده مقاومتی برای قیمت و یک خط روند صعودی تشیل شده است. محدوده مقاومتی شامل آخرین سقف های قیمتی است که در یک محدوده به هم متصل شدن. خط روند صعودی هم کف های قیمتی که بالاتر از کف قبلی خودشون هستن رو به هم متصل میکنه. در این الگو معامله گرها انتظار دارن که قیمت سطح مقاومتی را شکسته و روند صعودی قیمت، ادامه پیدا کنه.

الگو مثلث نزولی، کاملا برعکس الگوی قبلی است؛ در این الگو یک ناحیه حمایتی به شکل افقی وجود داره که با اتصال کف های قیمتی ایجاد شده. همچنین آخرین سقف های قیمتی هم با اتصل به هم یک خط روند نزولی را تشکیل داده اند. تریدرهای ارز دیجیتال با دیدن این الگو در بازار، انتظار ادامه دار شدن روند نزولی رو دارن، و به همین دلیل شرایط رو برای پوزیشن های فروش یا Short فراهم میکنن.

مطالعه تکمیلی: آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال

الگوی مثلث (Triangle)

آخرین نوع مثلث ها، الگوی مثلث متقارن نام داره. این الگو در نتیجه نوسان قیمت در بین دو خط روند صعودی و نزولی است که در نهایت بهم میرسن. این الگو در هر دو روند نزولی و صعودی شکل میگیرد و به عنوان نشانه ای از ادامه دار بودن روند است. با شکسته شدن هر کدام از خطوط روند، میتوان پوزیشن معاملاتی رو در جهت شکست ایجاد کرد.

آخرین نکته ای که لازم میدونیم در مور انواع الگوهای مثلث بهتون یاد بدیم، نحوه پیدا کردن تارگت یا هدف برای این الگو ها می باشد. در صورتی که هر کدوم از انواع الگوهای مثلث در بازار ارزهای دیجیتال شکسته شده باشن، انتظار حرکتی به اندازه قاعده آن مثلث را داریم. در واقع انتظار داریم که قیمت بعد از شکستن الگو به اندازه ی بیشترین فاصله ای که بین محدوده حمایتی و مقاوتی وجود داره، به عنوان تارگت نهایی خودش حرکت کنه.

الگوی پرچم (Flag)

این الگو از دو جز پرچم (Flag Body) و میله پرچم (Flag Pole) تشکیل شده است که ناحیه پرچم شباهت بسیاری رو به یک کانال داره. بعد از به اتمام رسیدن بخش پرچم این الگو، انتظار میره که قیمت به اندازه میله پرچم حرکت کنه. این الگو به سه شکل پرچم صعودی، پرچم نزولی و پرچم سه گوش دیده میشه. این الگو در روند هایی که شیب زیادی رو دارن به عنوان یک اصلاح یا استراحت قیمت در نظر گرفته میشه.

الگو پرچم صعودی در بازار هایی که روند صعودی دارن دیده میشه. البته این الگو یک شیب رو به سمت پایین رو داره و به شکل یک مستطیل یا کانال نزولی است. یک از مهمترین مشخصه های این روند اینه که حجم معاملات در محدوده داخل بدنه پرچم، کم و بون تحرک باشه. پس از مشاهده این الگوی پرایس اکشن در نمودار یک ارز دیجیتال، معامله گرها انتظار دارن که روند صعودی ادامه پیدا کنه و پس از شکست، به اندازه میله پرچم به سمت بالا حرکت کنیم.

الگوی پرچم (Flag)

الگوی پرچم نزولی هم از نظر ویژگی ها و نحوه تشکیل، شباهت بسیاری رو به پرچم صعودی داره، ولی این الگو در روند های نزولی شکل میگیره و بدنه پرچم در این نوع از الگوهای قیمتی، شیبی به سمت بالا رو داره. تارگت نهایی این الگو هم با استفاده از میله پرچم مشخص میشه و معامله گرها انتظار دارن که بعد از شکسته شدن پرچم از ناحیه زیرین ان، قیمت بتونه جهشی به طول میله این الگو رو داشته باشه.

آخرین نوع الگوهای پرچمی، از نظر شکل ظاهری کمی متفاوت تر است. در این الگو دو خط روند نزولی و صعودی دیده میشه که به شکل همگرا هستند و به هم نزدیک میشن. شیب این الگو هم در خلاف جهت روند اصلی قرار داره؛ البته گاهی اوقات هم جهت بودن بدنه پرچم با روند اصلی بازار دیده شده. گاهی اوقات شکل گیری این الگو در تایم فریم های بالاتر ممکنه که چند روز تا چند هفته ادامه دار باشه.

الگوی پرچم (Flag)

الگوی کانال (Channel)

آخرین الگویی که قصد داریم در مقاله معرفی 5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن بهتون معرفی کنیم، الگوی کانال است. این الگو در امتداد روند قبلی بازار شکل میگره و به عنوان یکی از شناخته شده ترین انواع الگوهای پرایس اکشن محسوب میشه که کارایی بالایی رو در بازار ارزهای دیجیتال داره.

این الگو شباهت بسیاری رو به پرچم داره، ولی مدت زمانی که طول میکشه تا شکل بگیره و تعداد کندل هایی که در داخل آن وجود داره، بسیار بیشتر است. همچنین این الگو اعتبار بیشتری رو داره و اعتماد کردن به اون راحت تر است. کانال ها به دو نوع کانال صعودی (Ascending Channel) و کانال نزولی (Descending Channel) تقسیم میشن.

کانال صعودی پس از یک روند نزولی ایجاد میشه و انتظار میره که از ناحیه کف شکسته شده و روند نطولی قبلی ادامه پیدا کنه. کانال نزولی هم بعد از یک روند افزایشی تشکیل پیدا میکنه و معامله گرها انتظار دارن که از ناحیه سقف کانال، شکست انجام بشه و قیمت روند نزولی قبلی خودش رو ادامه بده. میزان حرکت مورد انتظار از این شکست، به اندازه عرض کانال شکسته شده است.

یک کانال معتبر ویژگی هایی رو داره که مهمترین اون ها تعداد برخورد به کف و سقف کانال است. در یک کانال معتبر باید، حداقل دو برخورد به کف و سقف ثبت شده باشه. همچنین قیمت ارز دیجیتال باید به خط میانی کانال هم واکنش داده باشه؛ خط میانی رمانی که قیمت زیر ان باشد به شکل یک مقاومت و در صورتی که قیمت بالای آن باشد، به شکل یک حمایت عمل میکنه.

الگوی کانال (Channel)

مقاله پیشنهادی: انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال کدامند؟

جمع بندی و نتیجه

یکی از سودده ترین و در عین حال کم ریسک ترین استراتژی هایی که معامله گرهای بازار ارز دیجیتال برای فعالیت در این بازار، در پیش میگیرن، معامله بر اساس الگوهای قیمتی و پرایس اکشن است. در این مقاله سعی کردیم که با بررسی و معرفی 5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن، سرنخ هایی رو از این نوع استراتژی های معاملاتی در اختیار شما قرار بدیم.

توجه داشته باشین که آشنایی با انواع الگوهای پرایس اکشن بهتون اجازه میده معاملاتی با وین ریت بالا و ریسک کمتری رو داشته باشین. البته شناختن این الگوها برای کسانی که به دنبال استفاده از سبک پرایس اکشن هستن، یک ضرورت محسوب میشه؛ چرا که به کمک این نوع روش ها میتونین رفتار قیمت رو به شکلی دقیق تر بررسی کنید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن

در مورد 5 الگوی قیمتی ادامه دهنده در پرایس اکشن نظر دهید
سوال امنیتی :9+69 = ?