سوشال فای چیست؟ (هر آنچه که باید در مورد SocialFi بدانید)

  • 16:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

اهمیت و تاثیر شبکه های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ی افراد بخش مهمی از زمان خودشون رو در طول روز به گشت و گذار در این پلتفرم ها اختصاص میدن. در سال های گذشته با توسعه هر چه بیشتر بلاک چین و پلتفرم های غیر متمرکز، مفهوم جدیدی به نام سوشال فای (SocialFi) مطرح شده است. آخرین فناوری که این روزها در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی به کار گرفته شده، وب 3 یا Web 3.0 می باشد.
 در این مطلب از مباحث آموزش ارز دیجیتال قصد داریم بهتون توضیح بدیم که منظور از سوشال فای چیست؟ و چه تاثیری را در افزایش سرعت رشد شبکه های اجتماعی مختلف بر عهده دارد. در صورتی که قصد آشنایی با سوشال فای و کارکرد آن در شبکه های اجتماعی فعلی رو دارین، در این مقاله پاسخ تمامی سوال های خود را دریافت خواهید کرد.

سوشال فای چیست؟

سوشال فای چیست؟

 کلمه سوشال فای از ترکیب دو واژه ی سوشال (Social) و دیفای (Defi) بوجود آمده است. منظور از سوشال فای یک پلتفرم اجتماعی جدید است که با استفاده از فناوری وب 3.0 و با کمک گرفتن از فضای کریپتوکارنسی ها، بستر جدیدی رو برای کاربرهای خودش فراهم کرده است. این بستر برای تولیدکنندگان محتوا و افراد تاثیر گذاری که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارن، محیط مناسبی برای تسلط به محتواهای خودشون، ایجاد کرده.

دلیل استفاده از واژه سوشال فای اینه که در این بستر، ویژگی های یک شبکه اجتماعی با ویژگی های پلتفرم های امور مالی غیر متمرکز (Defi) با هم ترکیب شدن. یکی از مهمترین اهداف این پلتفرم ایجاد فضای مناسبی برای کسب درامد تولیدکننده های محتوا و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی است. 

سوشال فای به کاربرهای خودش اجازه میده که بر روی محتواهای تولیدی خودشون کنترل بهتر و بیشتری رو داشته باشن. همچنین در این پلتفرم، آزادی بیان به میزان بسیار بیشتری برای کاربرها فراهم شده است. برای کسب درآمد در چنین فضایی، از رمز ارزها استفاده میشود. همچنین مالکیت برخی از محتوا ها از طریق توکن های غیر مثلی (NFT) قابل انتقال است که این موضوع میتواند منبع درآمدی مناسبی برای فعالان این حوزه باشد.

امکانات SocialFi چیست؟

به طور کلی در پلتفرم های سوشال فای دو قابلیت بسیار مهم در اختیار کاربرها قرار گرفته است که عبارتند از:

1.    کسب درآمد

فضای وب 2 و شبکه های اجتماعی فعلی به نحوی طراحی شده است که هنر و خلاقیت تولیدکننده های محتوا تا حد زیادی از بین میرود. از طرفی جذب فالوور و اعتماد کاربرهای چنین شبکه هایی، همیشه به یک منبع درآمدی برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل نمیشه و افراد قدرتمند تر، درآمد بیشتری رو هم از این بسترها بدست میارن.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش های کسب درآمد در دیفای DeFi

اما در پلتفرم هایی که بر روی بستر وب 3.0 بوجود اومدن، فضای عادلانه تری برای درآمدزایی کاربرها بوجود اومده و به همین دلیل تمامی کاربرها شانس دیده شدن رو دارن. از طرفی در پلتفرم های سوشال فای با استفاده از توکن های اجتماعی، به کاربرها و تولیدکنندگان محتوا پاداش داده میشه.

امکانات SocialFi چیست؟

2.    استفاده از توکن های اجتماعی

در پلتفرم های سوشال فای، توکن های اجتماعی دارای چند سطح مختلف هستن و هر هنرمند یا تولید کننده محتوا، میتونه با استفاده از این قابلیت توکن های مخصوصی رو برای خودش بوجود بیاره. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که ارزشمندی هر توکن در این بستر، به میزان تاثیر گذاری و شهرت خالق اون ها بستگی داره. 

همچنین اینفلوئنسرها میتونن از طرفدار های خودشون بخوان که توکن هایش را برای تعامل با پست هایی که میگذاره، نگهداشته و به کار ببرن. همچنین ممکنه که این افراد از دنبال کننده های خودشون بخوان که برای دسترسی به برخی از محتواها، تعداد مشخصی از توکن ها رو خریداری و نگهداری کنن. 

3.    ایجاد هویت دیجیتال منحصر به فرد

یکی دیگه از قابلیت های بسیار مهمی که در شبکه های سوشال فای وجود داره، امکان استفاده از توکن های غیر مثلی برای بوجود آوردن هویت دیجیتالی است. البته به کمک این قابلیت هم کاربر ها امکان کسب درآمد از این پلتفرم ها رو در اختیار دارن. همچنین این پلتفرم ها، ابزاهای لازم برای توزیع توکن های NFT رو در اختیار کاربرها قرار میدن و به این ترتیب امکان به اشتراک گذاری محتوا با تعداد افراد بیشتری فراهم میشه.

برای مثال یک هنرمند میتونه با استراتژی های مختلفی از جمله اختصاص بخشی از درآمد فروش توکن های خودش به دارندگان توکن های اجتماعی، کاربر ها را به سرمایه گذاری بر روی پروژه خودش تشویق کند. همچنین این موضوع میتواند موجب افزایش فروش توکن ها شود.

4.    آزادی بیان و نبود سانسور

یکی از بزرگترین ایراداتی که از شبکه های مجازی گرفته میشه، سانسور شدن محتوا های به اشتراک گذاشته شده و عدم برخورداری از آزادی بیان است. اما این مشکل در وب 3.0 تا حد زیادی برطرف میشه. البته برخی از افراد عقیده دارن که این موضوع ممکنه باعث انتشار محتواهایی ناسازگار با عرف جامعه و نامناسب برای سنین پایین باشه. اما برای این مشکل نیز راه حل مناسبی در نظر گرفته شده است.

برای این منظور از داده های درون بلاک چینی و نودها استفاده میشود؛ به این ترتیب که، نودها میتونن با استفاده از یک پروتکل برخی از برچسب ها و محتواها رو محدود کنن. البته برای انتخاب این برچسب ها از جامعه کاربری کمک گرفته میشه.

بررسی نقش دائو (DAO) در پلتفرم های سوشال فای

دائو به معنی سازمان مستقل غیر متمرکز و مخفف شده عبارت Decentralized Autonomous Organizations می باشد. دائو. میتونه چهارچوب مورد نیاز برای پروژه ها، پلتفرم ها و برنامه های سوشال فای رو تشکیل بده و به همین دلیل نقش قابل توجهی رو در پلترفرم های سوشال فای ایفا میکنه.

همونطور که گفتیم سیستم SocialFi به نحوی طراحی شده که هیچ کس توانایی ایجاد تغییر و با کنترل محتوا و مطالب منتشر شده در این بستر ها رو نداره. با توجه به اینکه هیچ سازمان و یا نهاد کنترل کننده ای در این پلتفرم ها وجود نداره، DAO سیستم مناسبی برای تصمیم گیری در مورد آینده این نوع پلتفرم ها می باشد.

مهمترین مزیت این نوع سیستم مدیریتی این است که از سانسورهای متمرکز در چنین پلتفرم هایی جلوگیری میکنه و اجازه نمیده که فرد یا افرادی سلیقه خودشون رو بر تمامی کاربرها تحمیل کنن. از طرفی، تمامی افرادی که در این پلتفرم ها فعالیت داشته باشن، میتونن برای شکل گیری بهتر پروژه ها و پیشرفت اون ها نقش داشته باشن و نظرات خودشون رو بیان کنن.

بهبود و ارتقا این پلتفرم ها با استفاده از نظرات کاربرها، برای بهتر کردن تجربه کاربری اون ها اهمیت داره و به نفع تمامی افرادی است که از این پلتفرم ها استفاده میکنن. به کمک چنین سیستم مدیریتی، تمامی افراد تاثیر گذار در شبکه اجازه دارن که نظرات خودشون رو بروز بدن و در تصمیم گیری های مرتبط با این پلتفرم نقش داشته باشن.

بررسی نقش دائو (DAO) در پلتفرم های سوشال فای

نحوه کسب درآمد از پلتفرم های SocialFi

حالا که میدونین سوشال فای چیست؟ و چه ویژگی ها و قابلیت هایی برای اون در نظر گرفته شده است؟ بد نیست که کمی هم در مورد راه های کسب درآمد از این پلتفرم ها گفتگو کنیم. توکن های درون برنامه ای و NFT ها به عنوان یک انگیزه برای فعالیت تولیدکنندگان محتوا هستن که امکان کسب درآمد از طریق SocialFi رو فراهم کردن. همچنین به کمک این نوع توکن ها، امکان ایجاد کاربرد های بیشتر برای پلتفرم های سوشال فای فراهم شده است.

این توکن ها و مفهوم و کاربردی که دارن بسیار به توکن های گیم فای (GameFi) که با یک پلتفرم دیفای ترکیب شده، شباهت داره. مهمترین شباهتی که بین گیم فای و سوشال فای وجود داره اینه که در هر دو اون ها از توکن هایی برای هدایت اقتصادی و کنترل وضعیت اقتصادی این پلتفرم ها استفاده میشن و روند اون ها رو بهتر معلوم میکنن.

معمولا کنترل توکن ها بر عهده پلتفرم و توسعه دهنده های اون نیست و توسط کاربر ها مورد کنترل و استفاده قرار میگیره. تنها قابلیتی که توسعه دهنده ها در این زمینه دارن اینه که مشخص میکنن، این توکن ها در چه راستایی و چگونه در این پلتفرم ها مورد استفاده قرار بگیره.

این توکن ها میتونن امکان مدیریت محتوا و اقتصاد شبکه های اجتماعی رو به توسعه دهنده هاشون بدن. همچنین میزان نفوذ اجتماعی هر کاربر در این پلتفرم ها تعیین میکنه که هر فرد به چه مقدار و با چه ارزشی توکن داشته باشه. به عبارت دیگه افرادی که دنبال کننده های بیشتری رو داشته باشن، ثروت بیشتری رو هم خواهند داشت.

از دیگر مزیت های این سیستم درآمدزایی اینه که کاربرها میتونن توجه افراد معروف و سلبریتی ها رو جلب کنن و به این ترتیب امکان برقراری ارتباط و فروش توکن ها به اون ها افزایش پیدا میکنه. این موضوع میتونه توجه سایر افراد فعال در این پلتفرم ها رو به سمت پروژه ای خاص جلب کنه.

شبکه های اجتماعی که در بستر وب 3.0 ایجاد شدن، امکانات بیشتری برای ارائه و انتشار محتوا در اختیار تولیدکننده های محتوا قرار میدن. از طرفی کاربرها میتونن با تقسیم درآمد های خودشون و ارائه بخشی از درآمد حاصل از توکن های NFT خودشون به طرفداران و خریداران آثار، زمینه رو برای افزایش توجه ها و بهتر دیده شدن آثار خودشون فراهم کنن.

همچنین افراد معروف و تاثیر گذار هم میتونن در این پلتفرم ها نشان های ویژه خودشون رو ایجاد کرده و به اشتراک بذارن. همچنین امکان ارائه مزیت های ویژه ای از جمله ملاقات و دیدار با این افراد، شرکت در کنسرت ها و رویداد های مختلف و. . . برای افرادی که این نشان ها رو خریداری میکنن وجود داره. به این ترتیب طرفدارهای این افراد معروف برای خرید چنین توکن هایی بیشتر تشویق میشن.

سیستم دورن برنامه ای که در پلتفرم های سوشال فای به کار گرفته شده، دارای هزینه است و هر اقدامی که با کسب درآمد و یا خرج کردن در این پلنفرم ها ارتباط داشته باشه، مستلزم پرداخت است. به این ترتیب تعداد پروژه های جعلی و هرزنامه ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده. تمامی این موارد به تولیدکننده های محتوا کمک میکنه که در بستر بهتر و با راهکارهای کارامد تری در این پلترفم ها کسب درآمد کنن.

نحوه فعالیت در سوشال فای

نحوه فعالیت در سوشال فای

همونطور که عنوان کردیم سوشال فای به عنوان یک شبکه اجتماعی تحت وب 3.0 است که با استفاده از اون امکان کسب درآمد وجود داره. اما نحوه کار SocialFi چیست؟ در این پلتفرم هر فرد میتونه کنترل کامل و دقیقی رو بر روی اطلاعات هویتی خودش و مالکیت دارایی های دیجیتال و حریم شخصی خودش داشته باشه.

به طور کلی سوشال فای به عنوان یک شبکه اجتماعی و اکو سیستمی آزاد برای فعالیت کاربرها است که کنترل اون توسط هیچ شخص و ارگان خاصی صورت نمیگیره. به همین دلیل برخلاف شبکه های اجتماعی فعلی، سانسور و محدود کردن محتواهای ارائه شده در این پلترفم ها امکان پذیر نیست.

شبکه های اجتماعی کنونی به نحوی طراحی شدن که کاربرها تنها با انتشار محتوای خودشون میتونن درآمد کسب کنن؛ در حالی که در سوشال فای یک تجربه همه جانبه از کسب درآمد را خواهید داشت و میتونین با استفاده از قابلیت هایی مثل توزیع NFT یا توکن، درآمد بسیار بیشتری رو کسب کنین.

همچنین با ارائه امتیازات و تمایزاتی برای افرادی که توکن های شما رو خریداری میکنن، میتونین فروش آثار خودتون رو بیشتر کرده و طرفدارهای بیشتری رو جلب کنین. به این ترتیب امکان کسب درآمد بیشتر هم براتون فراهم میشه، چرا که هرچقدر طرفدار و دنبال کننده های بیشتری داشته باشین، شانس فروش توکن هاتون هم افزایش پیدا میکنه.

جالبه بدونین که تولید و ارائه کننده های محتوا در این پلتفرم ها میتونن بر اساس محتواهایی که منتشر کردن، پاداش دریافت کنن. همچنین اگه تولید کننده محتوا باشین، میتونین برای ایجاد تعامل بهتر با کاربرهای خودتون، به اون ها پاداش بدین.

مزایا سوشال فای چیست؟

پلتفرم های سوشال فای به نحوی هستن که کاربرها توانمند تر شده و فرصت های درآمدی متنوعی رو برای تعامل به اون ها ارائه میده. در چنین پلتفرم هایی، فعالان میتونن با استفاده از اقداماتی مثل انتشار محتوا، استخراج، مبادله توکن ها، ارتباط برقرار کردن با سایر فعالان، میزبانی پخش زنده و تبلیغات، درآمد مناسبی رو کسب کنن.

البته بر خلاف دیگر شبکه های اجتماعی که در حال حاضر وجود دارن، سوشال فای ها به نحوی طراحی شدن که درآمد حاصل از تبلیغات و تولید محتوا به شکل عادلانه ای بین کاربرها تقسیم بشه. در چنین پلتفرم هایی، کاربر اصلی بخش قابل توجهی از کل درآمد رو به خودش اختصاص میده و حتی میتونه تمامی سود را برای خودش در نظر بگیره.
از سایر مزیت های سیستم SocialFi میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•    ارائه مالکیت هویت آنلاین به کاربرها
•    استفاده از سیستم دائو برای مدیریت غیر متمرکز این پلتفرم ها
•    امکان دور زدن محدودیت هایی که در رابطه با سانسور محتوا وجود داره
•    پاداش دادن به کاربرها با استفاده از توکن های ایجاد شده
•    فرصت های متعدد درآمدزایی برای تمامی کاربرها
•    امکان ایجاد توکن های NFT و فروش اون ها

مزایا سوشال فای چیست؟

مشکلات سوشال فای

در ادامه مقاله SocialFi چیست؟ قصد داریم که کمی هم در مورد مشکلات و ایراداتی که برای سیستم های سوشال فای مطرح شدن گفتگو کنیم. توجه داشته باشین که موارد زیر به عنوان بزرگترین سد راهی هستن که در برابر تغییر شبکه های اجتماعی از شرایط فعلی اون ها به وب 3.0 است.

•    زیرساخت های مقیاس پذیرتر

اولین مشکلی که برای سوشال فای در نظر گرفته شده است، توان عملیاتی بالایی است که برای مدیریت رسانه های اجتماعی با توسعه فناوری بلاک چین مطرح شده است. برای برطرف کردن این مشکل میتواتن با استفاده از روش های شاردینگ، همگام سازی اطلاعات و. . . توان عملیاتی مورد نیاز برای پلتفرم های Web 3.0 رو فراهم کرد.

•    مدل اقتصاد پایدار

توسعه دهنده های تیم SocialFi همچنان به دنبال راه هایی برای توسعه یک استراتژی تجاری پایدار و با دوام برای سیستم های پاداش دهی خودشون هستن. برای اینکه مشکلی در اعتماد پذیری این سیستم ها ایجاد نشه، باید چندین چرخه مختلف در بازار مورد بررسی قرار بگیره.

•    فروش توکن ها

مشکل سومی که قصد داریم در مقاله SocialFi جیست؟ بررسی کنیم، پوزیشن های شورت سلینگ توکن ها هستن. در صورتی که یک فروشنده قوی پوزیشن شورت کوتاه مدتی رو بار کنه، ارزش توکن اجتماعی ممکنه به شدت کاهش پیدا کنه. همچنین نوسانات کوتاه مدت این دارایی ها هم به قدرت خریداران و فروشندگان کوتاه مدت اون ها بستگی داره.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده بهتون شرح بدیم که منظور از سوشال فای چیست؟ به طور کلی و با وجود تمامی مشکلاتی که در رابطه با بلاک چین و رویدادهای احتمالی مرتبط با این بازار وجود داره، سوشال فای میتونه در آینده موارد استفاده بسیار متنوعی رو در حوزه های مختلف داشته باشه.

با توجه به توسعه بلاک چین و فناوری های مرتبط با اون از جمله Web 3.0، دنیای اطراف ما بیشتر از همیشه رد سمت غیر متمرکز شدن حرکت میکنه. آینده های شبکه های اجتماعی هم در صورت بنا گذاری شدن در یک بستر غیر متمرکز، به شکل سوشال فای خواهد بود.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سوشال فای چیست؟ (هر آنچه که باید در مورد SocialFi بدانید)

در مورد سوشال فای چیست؟ (هر آنچه که باید در مورد SocialFi بدانید) نظر دهید
سوال امنیتی :4+78 = ?