آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین

  • 06:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

شاید با دیدن عنوان آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین، کمی جا خورده باشید! ولی باید بگیم که در هفته های اخیر امکان ساخت توکن های NFT بر روی شبکه بیت کوین امکان پذیر شده. برای این منظور از پروتکل اردینالز (Ordinals Protocol) استفاده میشه که هدف از توسعه اون، ورود توکن های غیر مثلی به شبکه بیت کوین بوده.

البته این اتفاق، حاشیه هایی رو هم به دنبال داشته که مهمترنی اون ها، اختلاف نظر های بین طرفداران بیت کوین و این پروتکل است. ماکسیمالیست های بیت کوین معتقدن که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق مرموز بیت کوین، علاقه ای به قرار دادن تصاویر و تبدیل کردن اون ها به NFT روی بلاک چین بیت کوین رو نداره؛ از طرفی طرفدارهای اردینالز معتقد هستن که این پروتکل میتونه تاثیر مثبتی رو برای افزایش پذیرش بیت کوین و بیشتر شدن تراکنش های این رمز ارز داشته باشه.

اگه شما هم علاقه مند هستین تا با پروتکل اردینالز بیشتر آشنا بشین و نحوه ساخت NFT بر روی شبکه بیت کوین رو یاد بگیرین، تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کنین. البته برای افرادی که در مورد نتیجه مناقشه بین طرفداران و مخالفان این پروتکل کنجکاو هستن هم، نظرات هر دو طرف را بررسی کرده و به شکل دقیقتر بررسی میکنیم.

پروتکل اردینالز چیست؟

پروتکل اردینالز چیست؟

در ژانویه 2023 (دی ماه 1401) بود که خبر راه اندازی پروتکل اردینالز بر روی شبکه بیت کوین، فعالین بازار NFT ها و طرفداران بیت کوین رو هیجان زده کرد. (البته برخی از افراد با این پروتکل مخالف هستند.) بعد از راه اندازی پروتکل اردینالز، تعداد کاربرهای شبکه Bitcoin افزایش پیدا کرد و به همین دلیل اندازه بلاک های این زنجیره هم بیشتر شد.

اگه بخوایم اردینالز رو به زبانی ساده توضیح بدیم، باید این طور عنوان کرد که این پروتکل به توکن های غیر مثلی یا NFT ها اجازه میده که بر روی شبکه بلاک چینی بیت کوین ذخیره بشن. با توجه به این که توکن های غیر قابل تعویض از تقاضای بالایی برخوردار هستن و بازار مجزایی رو برای خودشون تشکیل دادن، احتمال اینکه ورود NFT ها به شبکه بیت کوین بتونه یک روند صعودی جدید رو برای این ارز دیجیتال بوجود بیاره، بالا است.

به همین دلیل برخی از افراد از ورود توکن های NFT بر روی شبکه بیت کوین حمایت میکنن. در طرف مقابل طرفدارای با تعصب این رمز ارز قرار گرفتن که معتقدن بیت کوین شبکه ای برای انتقال ارزش (پول) بین افراد مختلف به شکل ناشناس است و باید همینطور باقی بمونه.

در صورتی که شما هم در مورد ماهیت این پروتکل و تاثیر اون بر روی رسالت بیت کوین کنجکاو هستشن، در ادامه مقاله آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین، ما رو همراهی کنین تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

تاریخچه ورود NFT ها به شبکه بیت کوین

تاریخچه ورود NFT ها به شبکه بیت کوین

شاید بیشتر شما این نکته رو ندونین که البته تا قبل از پروژه اردینالز، پروژه های دیگری هم برای ایجاد توکن های غیر مثلی بر روی شبکه بیت کوین، اقداماتی رو انجام دادن. اولین پروژه کانتر پارتی (Counterparty) نام داشت که در سال 2014 و با مجموعه ای با اسم Rare Pepes نخستین گام های ورود توکن های غیر مثلی بر شبکه بیت کوین رو برداشت.

سپس در سال 2017 پروژه دیگری به نام استکس (Stacks) با توسعه دادن قرارداد های هوشمند بر روی شبکه بیت کوین، زمینه لازم برای فعالیت برنامه های غیر متمرکز و عرضه مجموعه های NFT بر روی این بلاک چین را، ایجاد کرد. اما هیچ کدوم از این پروژه ها نتونستن موفقیت قابل توجهی رو بدست بیارن.

با این وجود امیدواری های بسیاری در مورد پروژه اردینالز وجود داره که باعث شده این پروژه در مقایسه با تلاش های قبلی، از شانس بیشتری برای موفقیت بهره مند باشه. مهمترین تفاوت اینه که در این پروژه دارایی هایی مثل تصاویر و حتی بازی های ویدیویی را میتونیم بدون نیاز به ساختن یک زنجیره جانبی (Sidechain) و یا ایجاد توکن های جدید، به شکل مستقیم بر روی ساتوشی های (کوچکترین واحد های ارز بیت کوین) بلاک چین بیت کوین بنویسیم.

هر ساتوشی میتونه داده های مختلفی از جمله عکس یا فیلم رو در خودش جای بده که به این عمل، حکاکی کردن گفته میشه. همچنین به ساتوشی هایی که فرآیند حکاکی کردن بر روی اون ها اتفاق افتاده کتیبه (Inscription) میگن. به عبارت دیگه با انجام دادن هر تراکنش، میتونیم محتواهایی مثل NFT رو در داخل یک ساتوشی قرار بدیم و تا بعد از تکمیل انتقال، NFT ها در امضای تراکنش ذخیره بشن.

توجه داشته باشین که این فرآیند تا قبل از بروزرسانی تپ روت (Taproot) امکان پذیر نبود. در صورتی که نمیدونیم تپ روت چیست؟ باید بگیم که یک سافت ورک (Soft Fork) بر روی بلاک چین بیت کوین است که در سال 2021 انجام گرفته است. به کمک این سافت ورک حریم خصوصی بر روی شبکه بلاک چین افزایش پیدا کرد و همچنین امکان ایجاد قرارداد های هوشمند بیشتر برای شبکه بیت کوین هم فراهم شد.

سازنده پروتکل اردینالز توسعه دهنده ای به نام کیسی رودارمور (Casey Rodamor) بوده که تا قبل از این هم بر روی توسعه نرم افزارهای بیت کوین مشارکت داشته. رودامورد معتقد است که این پروتکل میتونه به عنوان راهی برای تشخیص دادن ساتوشی های فردی بر روی شبکعه بلاک چینی بیت کوین باشه.

تاریخچه ورود NFT ها به شبکه بیت کوین

تاثیر پروتکل اردینالز بر شبکه بیت کوین

بعد از اینکه پروتکل اردینالز بر روی شبکه بیت کوین توسعه داده شد، میزان فعالیت های ثبت شده در شبکه لایتنینگ بیت کوین هم افزایش پیدا کرد و ظرفیت این شبکه به بیش از 5300 واحد BTC رسید؛ همچنین ارزش بیت کوین های قفل شده در شبکه های لایه دوم بیت کوین هم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. تعداد نودهای شبکه لایتنینگ نیز اخیرا افزایش پیدا کرده و بع بیش از 16 هزار نود رسیده است.

در نتیجه این موارد، انتظار میره که سرعت تراکنش های بیت کوین به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه و هزینه هر تراکنش هم به میزان قابل توجهی کمتر بشه. البته این نکته رو هم باید یادآوری کنیم که در حال حاضر لایتنینگ لبز (Lightning Labs) در حال ساختن پروتکل تارو (Taro) به منظور ارائه دارایی های توکنیزه شده مثل توکن های غیر مثلی (NFT) و استیبل کوین ها (Stabelcoins) بر روی شبکه لایتنینگ است.

چگونه در بلاک چین بیت کوین NFT بسازیم؟

حالا که میدونین پروتکل اردینالز چیست و چه کاربردی را دارد؟ بهتره که در ادامه این مقاله بهتون آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین رو ارائه بدیم. آشنایی با نحوه ساخت NFT روی بیت کوین به شما اجازه میده که برای ارائه مجموعه های خودتون، از یک شبکه معتبر و محبوب استفاده کنین.

در قدم اول باید یک آدرس تپ روت جدید که تا به حال ازش استفاده نشده و با یک آدرس سازگار با پروتکل اردینالز را در اختیار داشته باشین. برای این منظور میتونین از یکی از کیف پول های ORD یا Sparrow Wallet کمک بگیرید. البته این پروتکل قراره یک کیف پول اختصاصی به نام اردینالز ولت رو به همین زودی ها راهی بازار کنه.

در قدم بعدی باید به پلتفرم گاما (gamma.io) مراجعه کنین. این پلتفرم به عنوان یک مارکت پلیس (Marketplace) برای ساخت و فروش توکن های NFT است. گاما بهتون اجازه میده که توکن های NFT مبتنی بر پروتکل اردینالز رو بدون نیاز به کدنویسی، بوجود بیارین.

با ورود به پلتفرم گاما در اولین قدم صفحه ای مشابه به تصویر زیر رو مشاهده میکنین. با انتخاب هر کدوم از 4 کادری که در این تصویر مشاهده میکنین، امکان ساخت توکن NFT برای شما فراهم میشه.

چگونه در بلاک چین بیت کوین NFT بسازیم؟

در ادامه آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین، به صفحه جدیدی انتثال پیدا میکنین که مشابه تصویر پایین است. با انتخاب هر کدوم از این کادرها میتونین تصویر یا متن مورد نظر خودتون رو انتخاب کرده و آن را به یک توکن غیر مثلی تبدیل کنین.

چگونه در بلاک چین بیت کوین NFT بسازیم؟

در گام بعدی، باید کارمزد مربوط به ساخت NFT روی بیت کوین رو پرداخت کنین. همونطور که در شکل زیر هم میتونین ببینید، برای مینت کردن توکن ها، 3 نوع کارمزد مختلف وجود داره که پرداخت هزینه بیشتر میتونه سرعت مینت توکن ها و احتمال مینت شدن رو افزایش بده. در نهایت از شما خواسته میشه که آدرس ولت خودتون رو وارد کنین.

چگونه در بلاک چین بیت کوین NFT بسازیم؟

دلیل جنجال های پروتکل اردینالز چیست؟

ماکسیمالیست های بیت کوین، این رمز ارز رو به عنوان نمادی برای آزادی میدونن. درست است که ماهیت بیت کوین، این رمز ارز را به ابزاری برای حفظ پس انداز و مقابله با تورم جهانی تبدیل کرده؛ اما قابلیت انتقال آنی این ارز دیجیتال و هزینه بسیار پایین کارمزد آن، بیت کوین رو به ابزاری برای دور زدن بانک ها و فدرال رزرو آمریکا تبدیل کرده.

مثلا در سال 2022 یک پلتفرم غیر انتفاعی به اسم گوفاندمی (GoFundMe)، میلیون ها دلار پول اهدایی به کامیونداران معترض به واکسن کرونا در کانادا رو پرداخت نکرد؛ با ابن وجود جامعه بیت کوین با دور زدن سیستم بانکداری این کشور، به شکل مستقیم صدها هزار BTC رو به کیف پول این کامیون دارها ارسال کرد.

در حال حاضر جامعه بیت کوین به دو دسته ماکسیمالیست های ضد دولتی و ضد تورمی که طرفدار آزادی هستن و جامعه طرفدار NFT که شامل توسعه دهنده ها و تریدرهای توکن های غیر مثلی هستن، تشکیل شده. علاقه مندان و طرفدارهای توکن های غیر مثلی، این رمز ارز و بلاک چین آن را به عنوان یک شبکه مشابه سایر بلاک چین ها برای مینت توکن های NFT میدونن؛ در حالی که این موضوع یک چالش بزرگ برای ماکسیمالیست های بیت کوین می باشد.

این افراد اعتقاد دارن که ورود توکن های NFT به شبکه بیت کوین میتونه رسالت اصلی این رمز ارز رو که توسط ساتوشی ناکاموتو طراحی شده، به خطر بندازه. خالق بیت کوین این رمز ارز رو به عنوان وسیله ای برای پرداخت الکترونیکی ایجاد کرده بود تا مشکلات مربوط به سازمان هایی مثل بانک ها و موسسات مالی رو از بین ببره.

به نظر شما آیا ورود NFT ها به شبکه بیت کوین میتونه چالشی برای رسالت این ارز دیجیتال باشه؟ در صورتی که شما هم به دنبال پاسخ دقیقتری برای این سوال هستید، در ادامه مقاله آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین با ما همراه باشید.

دلیل جنجال های پروتکل اردینالز

پروتکل اردینالز و رسالت بیت کوین

این روزها سوالی که ذهن تمامی طرفداران بیت کوین رو به خودش مشغول کرده این است که آیا پروتکل اردینالز میتونه رسالت بیت کوین را دچار خدشه کنه یا نه؟ اما طرح چنین سوالی، میتونه از ریشه اشتباه باشه. اجازه بدین تا با مثالی این موضوع رو بهتر شرح بدیم.

شاید شما هم افراد افراطی رو دیده باشین که به سخنان پیشوایان خودشون، تعصب بالایی رو دارن؛ ماکسیمالیست های بیت کوین شباهت بسیاری را به چنین طرفداران افراطی دارن. این افراد بیش از حد خودشون رو درگیر وایت پیپر بیت کوین و مفاهیم مطرح شده در آن کرده اند، که این موضوع ممکنه باعث فراموش کردن ایده اصلی ارزهای دیجیتال باشه.

از طرفی نباید این نکته را فراموش کرد که هدف ساتوشی از ایجاد بیت کوین در سال 2008، بوجود آوردن سیستمی بدون دخالت دولت ها، برای انجام دادن تراکنش های مالی بود. اما این روزها و بعد از معرفی پروتکل اردینالز، به نظر میرسه که این هدف در حال فراموش شدن است. البته افزایش بیش از حد هزینه تراکنش ها، افزایش اندازه بلاک ها و لزوم ایجاد سیستمی برای بررسی تصاویر توکنیزه شده بر روی این شبکه، هم از جمله عواملی هستن که باعث مخالفت برخی از افراد با این پروتکل شده.

در واقع مسئله مینت کردن تصاویر بر روی شبکه بیت کوین نیست، بلکه موضوع چیزی فراتر از این موارد است. مهمترین مسئله که برخی از افراد نمیخواهند آن را بپذیرند، لزوم بازنگری در وضعیت فعلی شبکه بیت کوین است.فراموش نکنین که گاهی اوقات برای رسیدن به یک هدف باید از آن دور شد و پروتکل اردینالز میتونه فاصله کافی رو برای تحقق هداف بیت کوین ایجاد کنه.

 جمع بندی و نتیجه

در مقاله آموزش ساخت بیت کوین در شبکه بیت کوین، علاوه بر این که نحوه ساخت NFT در بیت کیون را توضیح دادیم، به طور کامل گفتیم که پروتکل اردینالز چیست؟ و چه تاثیری رو بر روی این شبکه ایجاد میکنه. البته با توجه به اینکه ایجاد این پروژه بحث و جدل های بسیاری رو در مورد رسالت بیت کوین بین ماکسیمالیست ها و طرفداران توکن های غیر مثلی بوجود آورده، ما هم در این مقاله سعی کردیم در مورد دلایلی این بحث ها، توضیحاتی رو بهتون ارائه بدیم.

مینت کردن NFT بر روی شبکه بلاک چینی بیت کوین میتونه میزان پذیرش و کاربرد این بلاک چین رو به میزان قابل توجهی افزایش بده. البته پروتکل اردینالز اولین پروژه ای نیست که برای ایجاد NFT ها روی بیت کوین بوجود آمده، اما این پروژه ویژگی های دلگرم کننده متعددی داره که باعث تمایز اون از نسخه های قبلی شده. امیدواریم که با کمک این مقاله تونسته باشیم توضیحات کافی در مورد این پروتکل به شما ارائه بدیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین

در مورد آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین نظر دهید
سوال امنیتی :3+99 = ?