منظور از ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟

  • 17:01 1403-01-05
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ماکسیمالیست بیت کوین به فردی گفته میشه که تعصب شدیدی را بر روی ارز دیجیتال بیت کوین دارن و این رمز ارز رو به عنوان تنها کریپوکارنسی با ارزش در جهان میدونن. احتمالا شما هم با واژه Maximalist در بازار ارزهای دیجیتال روبرو شدین. در این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال قصد داریم به طور کامل بیان کنیم که، ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟ و چه افرادی Maximalist محسوب میشن.

 در صورتی که شما هم علاقه مند هستین تا با این بخش از جامعه Bitcoin آشنا بشین و اطلاعات بیشتری رو در مورد عقاید اون ها بدست بیارین، بهتره که تا انتهای این مطلب ما رو همراهی کنین.

ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟

ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟

شاید بهتر باشه که قبل از معرفی کردن ماکسیمالیست ها، کمی در مورد عبارت Maximalist صحبت کرده و معنی و مفهوم آن را مورد بررسی قرار دهیم. این عبارت ریشه لاتین دارد و ترجمه آن حداکثر گرا میشود. از این واژه برای توصیف افرادی استفاده میشه که اعتقاداتی متعصبانه نسبت به یک موضوع دارن. این افراد هر چیزی که بر خلاف ایده ها و تفکرات آن ها باشند را به طور کامل رد میکنند و یا با آن مخالف هستند.

ماکسیمالیست های ارز دیجیتال بیت کوین هم افرادی هستن که به شکل افراطی از رمز ارز بیت کوین تعریف و تمجید میکنن و این ارز دیجیتال رو تنها کریپتوکارنسی معتبر دنیا میدونن. این افراد اعتقاد دارن که سایر دارایی هخای دیجیتال موجود بی ارزش هستن و روزی از بین میرن؛ اما بیت کوین تا ابد پا بر جا میمونه و به واحد پول اصلی دنیا تبدیل میشه.

برخی از این افراد دلیل این تعصب خودشون رو وایت پیپر بیت کوین و سهم بازار بسیار بالای این رمز ارز میدونن. این افراد اعتقاد دارن که سرمایه گذاری بر روی سایر ارزهای دیجیتال ریسک بالایی رو داره و به همین دلیل آلت کوین ها، دارایی های مناسبی برای سرمایه گذاری نیستن؛ هر چند که پروژه ای دارای وایت پیپر و تیم توسعه دهنده با تجربه ای باشه.

یکی دیگر از دلایلی که این نوع اعتقاد بوجود امده است، تفاوتی است که در دیدگاه های ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین، و تیم های سازنده سایر ارزهای دیجیتال وجود داره. ساتوشی معتقد بود که ارزهای دیجیتال باید دارایی هایی غیر متمرکز باشند تا کنترل و دستکاری اون ها توسط هیچ دولت، سازمان یا نهادی امکان پذیر نباشه.

ماکسیمالیست ها در مورد غیر متمرکز نبودن ارزهای دیجیتال، دو دلیل عمده مطرح کردن که عبارتند از:

  1. برای جابجا کردن و انتقال دارایی های جدید، وجود یک فرد سوم برای تایید تراکنش ها و اعتبار ارزهای دیجیتال ضروری است.
  2. برای راه اندازی یک سیستم غیر متمرکز که برای انتقال دارایی کاربرد داره، ناشناس بودن تیم سازنده و توسعه دهنده، اهمیت بالایی رو داره.

با توجه به اینکه بلاک چین بیت کوین و رمز ارز BTC تنها دارایی دیجیتال معتبری است که این دو ویژگی رو به صورت همزمان داره، این نظریه ماکسیمالیست ها کاملا درست است. البته قبل از اینکه این دیدگاه رو تایید و یا رد کنیم، لازم است که نقطه مقابل این نظرات رو هم مورد بررسی قرار بدیم.

در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد دیدگاه این افراد و نظرات مخالف با آن ها به شما ارائه میدیم؛ پس برای درک کامل این موضوع که ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟ و از این عبارت برای توصیف چه افرادی استفاده میکنیم؟، با ما همراه باشید.

بررسی فلسفه ماکسیمالیست ها

بررسی فلسفه ماکسیمالیست ها

قبل از بیت کوین هم تلاش هایی برای ایجاد ارز دیجیتال صورت گرفته بود، اما هیچ کدوم از آن ها به اندازه Bitcoin موفق نبودن. ماکسیمالیست های بیت کوین اعتقاد دارن که این رمز ارز هر آنچه که یک سرمایه گذار به آن احتیاج داره رو به شکل همزمان در اختیارش قرار میده.

ویتالیک بوترین که توسعه دهنده بلاک چین اتریوم و رمز ارز اتر است، ماکسیمالیست های بیت کوین را اینگونه توصیف کرده است که: این افراد عقیده دارن که وجود بازاری از چندین ارز دیجیتال مختلف و فضای رقابتی بالا نامطلوب است. به همین دلیل نیازی نیست که رمز ارزهای جدیدی در بازار راه اندازی بشن.

البته ماکسیمالیست ها تنها در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارن و در سایر حوزه ها از جمله تکنولوژی هم میشه این نوع طرفدارهای دو آتیشه رو دید. برخی از برند ها هم مشتری های دو آتیشه ی این چنینی رو دارن.

پدیده ماکسیمالیست از چه زمانی در بازار ارز دیجیتال بوجود آمد؟

شاید برای شما هم سوال باشه که در بازار رمز ارزها، منشا ماکسیمالیست چیست؟ و این واژه برای اولین بار در چه سال به کار برده شده؟ برای همین قصد داریم که در این بخش از مقاله، در مورد منشا این طرفداران دو آتیشه صحبت کنیم.

به طور کلی تا سال 2013 بازار ارزهای دیجیتال، مارکت بسیار کوچکی بود که بیشتر فعالان آن، عقاید یکسانی را با یکدیگر داشتند. کاربرهای این حوزه اعتقاد داشتن که نباید هیچ سانسوری در این بازار وجود داشته باشه و نسبت به آزادی و حفظ حریم خصوصی کاربرها باید توجه ویژه ای بشه.

جالبه بدونین که با توجه به همین موضوع به صورت هر ساله، در نیوهمپشایر مجمعی برای آزادی برگزار میشد که علاقه مندان میتونستن از سراسر جهان در آن شرکت کرده و نظرات خودشون رو اعلام کنن. در واقع علت علاقه ای که این افراد نسبت به بیت کوین و سایر رمز ارزها داشتن، علاقه این افراد به آزادی بود.

روند تغییر در بازار ارزهای دیجیتال از زمانی شروع شد که در سال 2014 ویتالیک بوترین پیشنهاد داد از بلاک چین ها برای تنظیم قرارداد های هوشمند استفاده بشه؛ همچنین انتظار داشت که جامعه ارزهای دیجیتال، مخصوصا طرفداران بیت کوین، از این ایده حمایت کنن. بوترین در کتاب خودش (ماشین بی نهایت) در مورد رابطه نزدیک خودش با برخی از کارآفرینان حوزه بلاک چین و اقداماتی که آن ها برای تغییر این بازار انجام میدادن، نوشته بود.

در نهایت و پس از تلاش های متعدد، بوترین موفق شد پروژه خودش، اتریوم، را در فوروم بیت کوین تالک (Bitcoin Talk) به سایر فعالان بازار ارزهای دیجیتال معرفی کنه. بیشتر اعضای این انجمن از ایده بوترین استقبال کردن اما در ژانویه 2014 تعدادی از طرفداران دو آتیشه بیت کوین شروع به مخالفت با این پروژه کردن و اتریوم را به عنوان کلاهبرداری دانستند.

به همین دلیل ویتالیک بوترین تصمیم گرفت که در سال 2014 و درست قبل از اینکه پروژه اتریوم رو به شکل رسمی منتشر کنه، مقاله ای را در مورد ماکسیمالیست های بیت کوین و اعتقادات متعصبانه آن ها بنویسه. در این مقاله، Maximalist ها به عنوان افرادی معرفی شده بودن که تاثیرات مخربی رو بر بازار ارزهای دیجیتال ایجاد میکنن.

پدیده ماکسیمالیست از چه زمانی در بازار ارز دیجیتال

در حال حاضر هم بعضی از طرفداران اتریوم وجود دارن که اعتقادات و عقاید ماکسیمالیست های بیت کوین را مسخره و ذهنیت این افراد رو برای پذیرش تغییر و بروزرسانی در بازار ارزهای دیجیتال، بسته میدونن. تمامی این عوامل دست به دست هم دادن تا با افزایش محبوبیت و مقبولیت اتریوم، جامعه ماکسیمالیست بیت کوین مخالفت بیشتری رو با این ارز دیجیتال داشته باشن.

البته بیشتر طرفداران بیت کوین با عقاید ماکسیمالیست ها مخالف هستن و این تفکر را روش مناسبی برای هدایت بازار ارزهای دیجیتال و این اکوسیستم نمیدونن. همچنین برخی از افراد این گروه رو به عنوان یک خطر برای کریپتوکارنسی ها میدونن.

خطرات تفکر ماکسیمالیستی برای بیت کوین

در ادامه مقاله ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟ قصد داریم که کمی هم در مورد خطرات و مشکلاتی که ممکن است این نوع تفکر افراطی برای بازار ارزهای دیجیتال و رمز ارز بیت کوین بوجود بیاره، با هم گفتگو کنیم. جالبه بدونین که در ابتدای راه اندازی این بازار، این نوع تفکر هیچ ریسک و مشکلی رو به همراه نداشت؛ اما این روزها، ماکسیمالیست های بیت کوین به گروهی مجزا تبدیل شدن.

این گروه باور دارن که هیچ ارز دیجیتالی نمیتونه جایگزین BTC بشه و تمامی پروژه هایی که بعد ها در این بازار ایجاد شدن رو به عنوان کلاهبرداری میدونن. این باور میتونه ریسک بالایی رو در بازار بوجود بیاره و مانع از پیشرفت این حوزه بشه؛ چرا که با این نوع تفکر هیچ سرمایه گذار، توسعه دهنده و برنامه نویس جدیدی نمیتونه وارد این بازار بشه.

از طرفی، داشتن تفکرات متعصبانه نسبت به هر چیزی میتونه خطرناک باشه و دیدگاه Maximalist نسبت به بازار رمز ارزها، میتونه با نوع تفکرات سایفرپانک در تناقض بوده و ماهیت این بازار رو با خطر روبرو کنه. برای درک بهتر این موضوع بهتره که مثالی رو براتون مطرح کنیم.

همونطور که میدونین بیت کوین به عنوان رمز ارز و سیستمی جایگزین برای بانکداری امروز است. از طرفی ارزشمندی یک پول یا ارز با توجه به اعتبار آن در جامعه سنجیده میشود. در حال حاضر دلار آمریکا محبوب و پر کاربرد ترین ارز دنیاست و در صورتی که طرفداران ان نگاه متعصبانه ای نسبت به این پول داشته باشن، زمینه برای افزایش محبوبیت بیت کوین فراهم نمیشه. از طرفی نگاه کورکورانه به تکنولوژی اجازه نمیده که سیستم های بلاک چینی رشد و توسعه پیدا کرده و سیستم مالی شفاف تری بوجود بیاد.

به طور کلی تفکر بسته ای که یک ماکسیمالیست بیت کوین داره، میتونه روند حرکتی این رمز ارز را با مشکل مواجه کرده و سهم این ارز در بازار رو کاهش بده؛ در نهایت این موضوع به نفع رقبای بیت کوین خواهد بود و باعث پیدا شدن ارزهای قدرتمندی در بازار میشه.

خطرات تفکر ماکسیمالیستی برای بیت کوین

تاثیر ماکسیمالیست ها در توسعه بیت کوین

البته باید این نکته رو هم ذکر کنیم که تفکرات ماکسیمالیستی تاثیرات بسیاری رو بر بازار ارزهای دیجیتال و رمز ارز بیت کوین میذارن که برای درک بهتر اون ها پیشنهاد میکنیم در ادامه این بخش از مقاله ماکسیمالیست بیت وین چیست؟ ما رو همراهی کنین.

بیشتر سرمایه گذارهای سرشناس در حوزه کریپتوکارنسی ها و افرادی که از سال های ابتدایی با این ارز دیجیتال همراه شدن، خودشون رو به عنوان ماکسیمالیست معرفی میکنن. با توجه به اینکه دیدگاه و تفکرات این افراد تاثیر قابل توجهی رو بر روی سرمایه گذاران جدید ایجاد میکنه، نمیتونیم تقش ماکسیمالیست ها را در رشد و توسعه بیت کوین نادیده بگیریم.

در صورتی که صفحات مجازی، مصاحبه ها و گفتگوی این افراد را دنبال کنید، متوجه میشین که دائما در مورد ارزشمندی بیت کوین نسبت به سایر پروژه های بلاک چینی صحبت میکنن و اعتقاد دارن که این ارز دیجیتال جایگزینی برای سیستم های مالی دنیا است. همچنین این گروه صراحتا بیان میکنن که به غیر از Bitcoin، هیچ کریپتوکارنسی ارزشمندی در این بازار وجود نداره.

البته لازم به ذکره که این افراد بیشتر سرمایه خودشون رو به این رمز ارز اختصاص میدن و بخش بزرگی از سبد سرمایه گذاری آن ها به BTC اختصاص پیدا کرده. به طور کلی این افراد با نظرات خودشون باعث جلب توجه بیشتر به بیت کوین شده و افراد بیشتری رو برای سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال تشویق میکنن؛ این موضوع هم در بلند مدت تاثیر مثبتی را روی بیت کوین میذاره.

تاثیر ماکسیمالیست ها در توسعه بیت کوین

مزایا و معایب بیت کوین از نظر ماکسیمالیست ها

همونطور که گفتیم Maximalist ها بیت کوین رو به عنوان تنها رمز ارز معتبر دنیا میدونن. برای دفاع از این تفکر خود نیز، نقاط قوت متعددی را برای این ارز دیجیتال مطرح کردن که برخی از مهمترین آن ها موارد زیر است:

  • قدرت بالای بلاک چین بیت کوین
  • طول عمر و قدمت بالای بیت کوین
  • ارزش معاملات بالای این ارز دیجیتال
  • تعداد سرمایه گذاران این رمز ارز
  • موفقیت ها و دستارودهایی که Bitcoin تا به امروز به آن ها دست یافته
  • توزیع عادلانه BTC ها
  • تاثیر بسیار بالای این رمز ارز بر روی آلت کوین ها

البته درسته که علاقه ماکسیمالیست ها نسبت به بیت کوین به قدری هست که مانع از دیدن ایرادات این ارز دیجیتال بشه، اما از نظر این افراد ایراداتی در این حوزه وجود داره. در ادامه بزرگترین معایب بیت کوین از نظر Maximalist ها را مطرح کرده ایم:

  • سرعت پایین تراکنش های این رمز ارز
  • نوسانات قیمتی متعدد و شدید
  • بلاک چین های جایگزین که جدید و پیشرفته تر هستن

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم که بگیم ماکسیمالیست چیست و به چه کسانی ماکسیمالیست بیت کوین گفته میشه؟ همچنین عنوان کردیم که این افراد چه دیدگاهی رو نسبت به سایر ارزهای دیجیتال و شبکه های بلاک چینی دارن. توجه داشته باشین که تعصب نسبت به یک موضوع همواره عواقب نامناسبی را دارد و به همین دلیل بهتره که بدون تاثیر گرفتن از این نوع تفکر و دیدگاه در بازار ارزهای دیجیتال، پروژه ها و رمز ارزها رو مورد بررسی قرار بدید.

درسته که بیت کوین در سال های ابتدایی پیدایش خودش، به عنوان یک تکنولوژی انقلابی شناخته میشد؛ اما این روزها پروژه های پیشرفته تر و جدید تری در این حوزه بوجود اومدن که قابلیت های بسیار بیشتری رو در اختیار توسعه دهنده ها و سرمایه گذاران قرار میدن. همچنین در آینده پروژه های پیشرفته تری ایجاد میشن که با داشتن تفکرات Maximalist، ممکن است فرصت سرمایه گذاری در آن ها را از دست بدهید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد منظور از ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟

در مورد منظور از ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+73 = ?