ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟

  • 00:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

متاورس (Metaverse) و وب 3.0 (WEB 3) به عنوان دو عبارتی هستن که این روزها در حوزه کریپتوکارنسی ها به شکل متعدد باهاش روبرو میشیم. البته این دو مفهوم در دنیای کریپتوکارنسی ها جدا نیستن و میتونیم وب تری رو به عنوان زیرساخت متاورس بدونیم. در این مقاله بررسی میکنیم که ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟ و چه تفاوت هایی بین آن ها وجود داره؟

همچنین در این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال به بررسی و مقایسه ویژگی ها ی وب 3 و متاورس میپردازیم. با توجه به اینکه برخی از افراد این دو فناوری رو با هم اشتباه میگیرن، تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بررسی این دو مفهوم و مقایسه آن ها بپردازیم. در صورتی که علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری را در حوزه متاورس و وب 3 بدست بیارین و بدونین که چه ارتباطی بین متارس و وب 3 وجود داره؟، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟

متاورس چیست؟

واژه متاورس (Metaverse) از ترکیب دو عبارت متا (Meta) که به معنی فرا و یونیورس (Universe) که به معنی جهان است، تشکیل شده و به معنی فراجهان می باشد. جالبه بدونین که از این عبارت برای اولین بار در سال 1992 در کتابی به اسم Snow Crash استفاده شده که یک رمان علمی تخیلی در مورد شهرهای آینده بود.

در حال حاضر متاورس به شکل یک شبکه مجازی است که به کاربرهای خودش امکاناتی فراتر از چت، ارسال فایل، نظر دادن، لایک کردن و. . . را داده است. فضای متاورس به نحوی طراحی شده که تمامی کاربرها میتونن با بخش های مختلف آن تعامل داشته باشن و به کمک آواتارهای خودشون، به شکل مجازی در این دنیا نقش آفرینی کنن.

اگه بخوایم تعریف ساده تری رو از این دنیای مجازی بهتون ارائه بدیم، متاورس رو میتونیم به عنوان یک فناوری معرفی کنیم که بازی های ویدیویی و شبکه های اجتماعی مختلف رو با هم در یک پلتفرم ادغام کرده. برای اینکه بتونین به این دنیای مجازی متصل بشید، به ابزارهای جانبی مختلفی از جمله عینک های واقعیت مجازی (VR) و دسته های واقعیت افزوده (AR) احتیاج پیدا میکنیم. البته پلتفرم هایی هم وجود دارن که برای استفاده از آن ها یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند کافی است.

پروژه های متاورسی با کمک بلاک چین ایجاد شدن و به همین دلیل بسیاری از آن ها برای تامین اهداف مالی خودشون، از کوین و توکن های بومی خودشون استفاده میکنن. به لطف متاورس میتونین به شکل مجازی در یک کنسرت شرکت کنین، به تجارت و خرید و فروش زمین های مجازی بپردازین یا برای برگزاری جلسات کاری خودتون، از این بستر بهره ببرین.

قبلا مقاله های متعددی را در مورد Metaverse و کاربردهای آن و راه های کسب درامد از متاورس نوشتیم که برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر با این حوزه، پیشنهاد میدیم ان ها را هم مطالعه کنین.

متاورس چیست؟

آشنایی با ویژگی های متاورس

حالا که میدونین متاورس چیست؟ بهتره کمی هم در مورد ویژگی های این فناوری صحبت کنیم. به طور کلی مهمترین ویژگی هایی که برای فناوری متاورس عنوان شده است، موارد زیر هستن:

  • امکان طراحی آواتار های دیجیتالی با ویژگی های ظاهری منحصر به فرد و خاص برای تمامی کاربرها
  • زیرساخت های یکپارچه مجازی و سخت افزاری متنوع برای اتصال شبکه ها و وب سایت ها مختلف
  • قابلیت اشتراک گذاری تجربه هاب فیزیکی در دنیا مجازی متاورس
  • به چالش کشیدن محدودیت های دنیای فیزیکی
  • امنیت بسیار بالای اطلاعات و داده ها
  • بهره مندی از مدل اقتصادی کارامد

وب 3 چیست؟

قبل از اینکه به بررسی ارتباط بین متاورس و وب 3 بپردازیم، ضروری هست که با Web 3.0 و ماهیتی که داره آشنا بشیم. همونطور که میدونین این روزها تغییرات زیادی در شبکه های اجتماعی و بسترهای اینترنتی بوجود آمده؛ به همین دلیل به شکل جدید و پیشرفته تری از وب هم احتیاج داریم.

به طور کلی تا به امروز دو نسخه از اینترنت رو تجربه کردیم؛ نسخه اول مربوط به سال های 1991 تا 2004 میشد که که تنها به عنوان محلی برای کسب اطلاعات بود و کاربرها نمیتونستن فعالیتی در این حوزه داشته باشن. نسخه وب 2 نیز به شکلی طراحی شده بود که تمامی کاربرها امکان تولید و انتشار محتوا رو داشتن. شبکه های اجتماعی به عنوان بهترین مثال برای این نسخه از اینترنت هستن.

در حال حاضر وب 3 به عنوان آخرین نسل اینترنت شناخته میشه که این روزها هم بحث های متنوع و گسترده ای پیرامون ان وجود داره. این نسل از اینتر نت با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه پیدا کرده و به کاربرها اجازه میده که علاوه بر تولید محتوا، درآمد هم کسب کنن.

مهمترین مزیت وب 3 در مقایسه با پلتفرم های وب 2 از جمله گوگل و فیسبوک، اینه که محتواهای تولیدی توسط افراد به شکل کامل در اختیار خودشون قرار دارن. انتظار میره که با توسعه هر چه بیشتر این حوزه، تمامی شبکه های اجتماعی، مرورگرها، موتورهای جستجو و هر آنچه که در بستر اینترنت فعالیت داره، به سمت web 3 حرکت کنه.

همچنین انتظار میره که رمز ارزهای نسل سوم وب و مرورگرهایی جدید برای این منظور بوجود بیان. به همین دلیل بسیاری از تحلیل گرها، Web 3.0 و پروژه هایی که در این بستر ایجاد شدن رو به عنوان یکی از ترندهای بعدی بازار ارزهای دیجیتال میدونن.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله وب 3 چیست؟ را توصیه می کنیم مطالعه نمایید.

وب 3 چیست؟

آشنایی با ویژگی های وب 3.0

نسل سوم اینترنت در جهت بهبود و ارتقا قابلیت های وب ایجاد شده و در حال حاضر میتونیم اولین نشانه های رشد و توسعه آن را در حوزه های مختلف اینترنت مشاهده کنیم. وب 3 به کاربرها اجازه میده که با تعامل بیشتر و بهتر با ماشین ها، تجربه بهتری رو از حوزه وب و شبکه های اجتماعی داشته باشن.

در ادامه تعدادی از مهمترین ویژگی های مطرح شده برای وب تری رو مورد بررسی قرار دادیم.

  • متن باز یا اوپن سورس بودن پروژه ها که اجازه میده تمامی توسعه دهنده ها از سراسر جهان این پروژه ها رو بررسی کرده و ارتقا بدن.
  • به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین در این نسل از اینترنت، دیگه نیازی به اعتماد سازی و وابسطه بودن به نهاد های متمرکز برای انجام گرفتن تراکنش ها نیست.
  • استفاده از سیستم مالی متمایزی که بر اساس توکن ها و رمز ارزهای اختصاصی هر پروژه است. از این سیستم ها برای پرداخت های درون شبکه استفاده میکنن.
  • استفاده از سازمان های خودگردان غیر متمرکز یا DAO برای مدیریت و حاکمیت پروژه هایی که در بستر وب 3.0 ایجاد شدن به کاربرها اجازه میده که در تمامی مراحل مدیریتی پروژه نقش مستقیمی رو ایفا کنن.
  • حفظ حریم خصوصی و محرمیت داده ها در وب 3 به عنوان یکی دیگه از ویژگی های مثبت این فناوری محسوب میشه. به لطف استفاده از فناوری بلاک چین، شخص یا سازمان خاصی نمیتونه به داده ها و اطلاعات کاربرها دسترسی پیدا کنه.
  • حضور در وب 3 بدون نیاز به اجازه گرفتن از هیچ سازمان و دولت خاصی امکان پذیر است. همچنین سانسور اطلاعاتی به کمک این نسل جدید از اینترنت، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه.

آیا وب 3 و متاورس یکسان هستند؟

حالا که میدونین متاورس چیست؟ و منظور از وب 3.0 چیست؟، همچنین با ویژگی های وب 3 و Metaverse اشنا شدین، بهتره که در مورد یکسان بودن یا نبودن این دو مفهوم صحبت کنیم.

ممکنه شما هم با افرادی روبرو شده باشید که تفاوت بین متاورس و وب تری رو نمیدونن و این دو فناوری رو یکسان بدونن. اما واقعیت اینه که بین متاورس و وب تری از زمین تا آسمان تفاوت وجود داره و این دو فناوری به هیچ عنوان نباید با هم اشتباه گرفته بشن.

به همین دلیل قصد داریم که قبل از بررسی ارتباط بین متاورس و وب 3، تفاوت هایی که بین این دو وجود داره رو به شما توضیح بدیم. امیدواریم که با توجه به توضیحاتی که بهتون ارائه میدیم، در مواجهه مجدد خودتون با این افراد بتونین دلایل یکسان نبودن متاورس و وب تری رو به این افراد هم توضیح داده و اطلاعات آن ها را افزایش بدید.

همونطور که میدونین متاورس و وب 3.0، هر دو به کمک شبکه های بلاک چینی توسعه پیدا کردن و این موضوع مهمترین نقطه مشترک بین این دو فناوری است. توسعه دهنده های معروف بسیاری در تمرکز خودشون رو به سمت این حوزه ها منعطف کردن و ایده های بسیار متنوعی رو در این حوزه توسعه دادن.

مثلا شرکت فیسبوک با تغییر نام و برند تجاری خودش به متا (META) ادعا کرده که تا پایان سال 2022 بیش از 10 میلیارد دلار در حوزه متاورس سرمایه گذاری انجام داده است. البته دیدگاهی که این شرکت نسبت به متاورس داره، در مقایسه با نظر کاربرهای عادی که بر روی غیر متمرکز بودن متاورس تاکید دارن، متفاوت است.

نکته بعدی که ممکنه باعث به اشتباه افتادن سرمایه گذاران در تشخیص متاورس و وب 3 بشه، این است که هر دو فناوری به عنوان یک دنیای غیرمتمرکز شناخته میشن؛ مثلا اگه همین الان عبارت " وب 3 متاورس " رو گوگل کنین، به هزاران سایت فارسی زبان برخورد میکنین که Metaverse و وب 3 را به شکل یک تکنولوژی یکسان معرفی کردن.

 همچنین در بسیاری از منابع فارسی از Web 3.0 به عنوان یک نسل همه کاره برای اینترنت یاد شده؛ در حالی که وب 3 با هدف توسعه و بهبود اینترنت و به منظور حمایت از تولید کنندگان محتوا بوجود آمده است.

آیا وب 3 و متاورس یکسان هستند؟

دلیل مهم دیگری که ممکنه در تشخیص وب تری و متاورس، شما را با مشکل روبرو کنه، ادغام شدن این دو تکنولوژی در بسیاری از حوزه های مختلف است. با توجه به اینکه پایه و اساس هر دو فناوری یاد شده، شبکه های بلاک چینی می باشد، نقاط مشترک بسیاری بین آن ها وجود دارد. همچنین در متاورس و وب 3.0 از ارزهای دیجیتال و NFT ها به عنوان یک ابزار کمکی استفاده شده.

ادغام متاورس و وب 3.0

در این بخش از مقاله ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟ قصد داریم که در مورد ادغام این دو فناوری با یکدیگر گفتگو کنیم.

یکی از اهداف اصلی بوجود آمدن ارزهای دیجیتال، ایجاد یک سیستم بانکی و پولی نوین است که به شکل کاملا غیر متمرکز و بدون دخالت افراد سوم، مدیریت و کنترل بشه. از ارزهای دیجیتال در وب 3.0 و متاورس هم با همین هدف استفاده میشه و با کمک توکن و کوین های مختلف، انتقال ارزش، پاداش دهی و کسب درآمد برای تمامی افراد فراهم شده.

در صورتی که متاورس را به عنوان یک تصویر دیجیتالی از دنیای واقعی پیرامون خودمون بدونیم، احتمال این که برندها، کسب و کارها و افراد مختلف قصد فروش کالا و خدمات خودشون رو در این بستر داشته باشن، بیشتر میشه. اما برای این منظور در این دنیای دیجیتال به واحد های پول دیجیتال نیاز داریم؛ به همین دلیل رمز ارزها میتونن ابزار مناسبی برای متاورس باشن.

همچنین با کمک توکن های NFT، امکان خرید و فروش اشیا دیجیتالی در این پلتفرم فراهم شده. شاید کمی عجیب به نظر بیاد که عده ای برای خرید کالاهای دیجیتالی و در بستر وب، هزینه کنن؛ اما باید بگیم که همین الان شرکت های بازی سازی موفق شدن که بازاری از آیتم های جانبی در بازی های ویدیوئی به ارزش بیش از 45 میلیارد دلار رو بوجود بیارن.

جالبه بدونین که بیشتر آیتم های به فروش رسیده در داخل بازی ها مربوط به دیزاین و طراحی آواتارها، خانه های بازیکنان در داخل بازی، سلاح های پیشرفته تر و حتی تزئیناتی برای خاص تر شدن کاراکتر بازی هستن. در دنیای Metaverse به جای فروش آیتم های دیجیتالی، توکن های غیر قابل معاوضه به فروش میرسن که مالکیت دیجیتالی این دارایی ها رو هم در اختیار کاربرها قرار میدن.

در WEB 3.0 نیز توکن های غیر قابل معاوضه به عنوان یکی از مهمترین آیتم هایی هستن که کاربرد دارن؛ البته این کاربرد کمی متفاوت تر است. در دنیای دیجیتال برای انتشار محتواها کافیه که آن ها را کپی کنید. اما محتواهای منتشر شده در بستر وب 3 این اجازه رو به کاربرها نمیدن؛ چرا که مالکیت آن ها تنها به یک فرد یا شرکت خاصی تعلق داره.

از دیگر ویژگی های وب 3 میتونیم به امکان کسب درآمد کاربرها و تولیدکنندگان محتوا اشاره کنیم. در این حوزه ارزهای وب 3 متنوعی وجود دارن که به عنوان پاداش و در ازای محتواهای تولید شده، به کاربرها اعطا میشن. همچنین برای خرید توکن های NFT در این پلتفرم میتونین از این رمز ارزها استفاده کنین.

در حال حاضر شرکت های بزرگی از جمله نایکی و آدیداس وارد دنیای NFT ها و متاورس شدن و توکن های مجازی لباس و کفش های خودشون رو منتشر کردن. همچنین هنرمندان معروف و بزرگ برای فروش آثار هنری خودشون وارد این دنیای دیجیتالی شدن. به همین دلیل انتظار میره که بازار NFT ها در آینده ای نه چندان دور به یک تجارت ده ها میلیارد دلاری تبدیل بشه.

ادغام متاورس و وب 3.0

کاربرد وب 3 در متاورس

ویژگی های وب 3 به توسعه دهنده ها اجازه میده که جهان های مجازی خودشون رو، بر روی شبکه های بلاک چینی بوجود بیارن. مثلا دنیای دسنترالند (Decentraland) یک جهان دیجیتالی و مجازی است که با استفاده از بلاک چین اتریوم (Ethereum) ایجاد شده. این جهان دارای توکن های مختلفی است که هر کدوم از ان ها کاربرد خاصی را دارند. همچنین دسنترالند به کاربرهای خودش اجازه خرید و فروش زمین های مجازی را میده.

در دنیاهای غیر متمرکز برای حکمرانی، مدیریت و تصمیم گیری از قرارداد های هوشمند استفاده میشه و تمامی کاربرها با استفاده از حق رای خودشون، میتونن در این دنیا تاثیر داشته باشن؛ به همین دلیل در این بسترها، امکان بهره مندی از حقوق دموکراسی برای تمامی افراد فراهم شده.

جمع بندی و نتیجه

متاورس و وب 3.0 به عنوان دو حوزه بسیار محبوب و ترند در بازار ارزهای دیجیتال هستن که با وجود ارتباط بسیار نزدیکی که با هم دارن، تفاوت های بسیاری بین آن ها وجود داره. در این مقاله سعی کردیم بهتون توضیح بدیم که ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟ چه تفاوت هایی بین این دو وجود داره.

همچنین با توجه به اینکه متاورس و وب تری به عنوان یک فناوری یکسان در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته میشن و در بسیاری از منابع این دو حوزه به شکل یکسان معرفی شدن، تفاوت هایی که بین آن ها وجود دارد را بررسی کرده و دلایل یکسان نبودن آن ها را توضیح دادیم. امیدواریم که از این مطلب نهایت بهره را ببرید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟

در مورد ارتباط بین متاورس و وب 3 چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+45 = ?