فدرال رزرو چیست؟

  • 08:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

فدرال رزرو چیست و چه تاثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟ این سوالی است که امروز قصد داریم مورد بررسی قرار بدیم. احتمالا شما هم در مورد فدرال رزور و اهمیت آماری که منتشر میکنه، اطلاعاتی رو دارین. چرا که این مباحث به آموزش تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال مربوط می شود. به همین دلیل تصمیم داریم که در این مقاله بهتون توضیح بدیم که Federal Reserve چیست و چه اهدافی رو دنبال میکنه؟

فدرال رزرو یا FED به عنوان مهم و قوی ترین نهاد مالی دنیا است که از آن به عنوان بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا هم یاد میشه. در ادامه این مطلب با ما همراه باشین تا در مورد تاثیر نشست فدرال رزرو آمریکا بر روی بازار ارزهای دیجیتال و مباحث  صحبت کنیم.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو یا Federal Reserve به عنوان سیستم بانک مرکزی کشور امریکا شناخته میشه که بیش از 100 سال هست که در حال فعالیت می باشد. این سازمان با هدف نظارت بر روی بزرگترین بانک های این کشور، سیاست های پولی و مالی مختلفی را اتخاذ میکند. همچنین فدرال رزرو به دولت آمریکا خدمات مالی ارائه میدهد.

تاسیس این نهاد مالی به سال 1907 و بحران مالی ایالات متحده آمریکا در این سال ها و با توجه به درخواست وودرو ویلسون (Woodrow Wilson) رییس جمهور وقت این کشور، بر میگرده. در نهایت در سال 1913 و بعد از تصویب قانون فدرال رزرو توسط کنگره ایالات متحده، این سازمان مالی تاسیس شد.

امروزه فد به عنوان یک نهاد مالی برای کنترل و مدیریت تورم در آمریکا، افزایش میزان اشتغال و تثبیت نرخ بهره در این کشور، فعالیت داره. برای این منظور، فدرال رزرو سیاست های پولی مختلفی را اعمال میکنه و با نظارت بر سایر بانک ها و حمایت از مصرف کنندگان در این کشور، اوضاع اقتصادی کشور آمریکا را سر و سامان میدهد.

ویدیوی تکمیل کننده این مباحث: بررسی تاثیرات فدرال رزرو در بازار ارزهای دیجیتال

فدرال رزرو

اهداف فدرال رزرو

 فدرال رزرو یا فد به عنوان قوی ترین سازمان مالی جهان، از همان ابتدای تاسیس خودش، اهداف مشخصی را دنبال میکنه. از جمله اهدافی که در ابتدا برای این نهاد تعیین شده بودن، میتونیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • تامین برای تاسیس بانک ها
  • ارائه یک واحد پولی انعطاف پذیر
  • تامین هزینه های مربوط به تنزیل مجدد اوراق تجاری
  • نظارت بر عملکرد بانک های مختلف در ایالات متحده

در حال حاضر اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان و اهدافی که توسط فد دنبال میشن، گسترش پیدا کرده و شامل موارد متعددی میشن. از جمله این موارد میتوانیم موارد زیر را معرفی کنیم:

  • مدیریت تورم در آمریکا
  • افزایش میزان اشتغال و به حداکثر رساندن آن
  • تثبیت نرخ بهره
  • نظارت بر سیستم های بانکی موجود در این کشور برای حمایت از مصرف کننده ها

با این تفاسیر میتونیم فدرال رزرو را به عنوان یک نهاد مالی گسترده در کشور آمریکا بدونیم که در زمینه امرو مالی فعالیت داره. اختیارات بسیار گسترده ای برای این سازمان در نظر گرفته شده تا تحقق اهداف آن راحت تر باشد. از جمله مهمترین اختیاراتی که برای فدرال رزرو در نظر گرفته شده میتونیم به نرخ بهره اشاره کنیم.

اقدامات فدرال رزور

حالا که میدونین منظور از فدرال رزرو چیست و این سازمان مالی چه اهدافی را دنبال میکند؟ بهتره که کمی هم در مورد نحوه تحقق این اهداف صحبت کنیم. به طور کلی و همانطور که قبلا هم عنوان کردیم، فدرال رزرو چهار وظیفه مهم رو بر عهده داره. این وظایف عبارتند از:

  1. مدیریت تورم در آمریکا
  2. نظارت بر سیستم بانکی و مالی ایالات متحده
  3. ایجاد ثبات و حفظ آن در سیستم مالی آمریکا
  4. ارائه خدمات بانکی به دولت ایلات متحده

برای اینکه فدرال رزرو بتونه وظایف خودش رو به خوبی و به بهترین شکل ممکن انجام بده، باید از اختیارات خودش برای تغییر شاخص های اقتصادی ایالات متحده استفاده کنه. در ادامه با ما همراه باشین تا در مورد هر کدام از این وظایف و نحوه تحقق آن ها گفتگو کنیم.

اقدامات فدرال رزور

  • مدیریت تورم

به منظور مدیریت تورم در کشور آمریکا، فدرال رزرو باید میزان اشتغال در این کشور را به حداکثر رسانده و نرخ های بهره را هم به شکل ثابت تعیین کنه. نرخ تورم هدفی که این نهاد برای آمریکا در نظر گرفته، 2 درصد است که برای اندازه گیری آن از شاخص هزینه های مصرفی شخصی یا PCE استفاده میکنن.

به منظور کنترل تورم در نرخ ثابت 2 درصد، فد از ابزارها و اختیاراتی که بهش داده شده استفاده میکنه. قوی ترین ابزاری که برای این منظور وجود داره، نرخ بهره است. برای تعیین نرخ بهره، فدرال رزرو با تعیین هدف مشخصی برای نرخ وجوه فدرال، این کار را انجام میده.

در تعریف وجوه فدرال باید بگیم که، وقتی بانکی در پایان یک روز یا دوره مالی، پول کافی برای پرداخت بدهی های خودش رو نداشته باشه، باید از بانک های دیگه قرض بگیره. به این وجوه قرض گرفته شه وجوه فدرال گفته میشه. زمانی که فدرال رزرو قصد داشته باشه نرخ بهره را کاهش بده، از سیاست های پولی انبساطی استفاده میکنه؛ به این ترتیب وام ها ارزان تر میشن و کسب و کارها میتونن بیشتر رشد کنن. در نتیجه بیکاری کاهش پیدا میکنه.

همچنین در زمان هایی که فد قصد داره میزان نرخ بهره را افزایش بده، باید از سیاست های پولی انقباظی استفاده کنه. این سیاست ها باعث میشن که وام گرفتن گران تر بشه. در نتیجه این فعالیت، رشد کسب و کارها کند تر میشه و قیمت ها پایین نگه داشته میشن.

  • نظارت بر سیستم بانکی و مالی ایالات متحده

سیستم بانیک فدرال رزرو آمریکا از 12 بانک مختلف تشکیل شده که تحت نظارت یک هیئت حکام فعالیت دارن. این 12 منطقه شامل آتلانتا، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، سنت لوئیس، ریچموند، شیکاگو، بوستون، دالاس، کانزاس سیتی، مینیاپولیس، نیویورک و کلیولند هستن.

این بانک ها از طریق رسیدگی به پرداخت های خزانه داری در ایالات متحده، فروش اوراق بهادار دولتی و کمک کردن به وجوه نقد و فعالیت های سرمایه گذاری به خزانه داری دولت امریکا خدمت میکنه. همچنین بانک های ذخیره ای هم در این سیستم وجود دارن که از آن ها برای تحقیق در مورد مسائل اقتصادی استفاده میشه.

  • ایجاد ثبات و حفظ آن در سیستم مالی آمریکا

بعد از بحران مالی که در سال 2008 اتفاق افتاد، مشخص شد که بسیاری از مقررات مربوط به بازرسی و نظارت به بانک ها، کافی نیستن. سیستم مالی در کشور آمریکا به قدری بهم پیوسته و گسترده بود که باید به آن به عنوان یک سیستم واحد و کل نگاه میکرد.

 به همین دلیل در سال 2010 قانونی حمایتی برای حمایت از مصرف کننده ها تصویب شد که توانایی های فدرال رزرو رو برای ایجاد ثبات و حفظ ان در سیستم مالی آمریکا، افزایش میداد. طبق این قانون هر بانکی که بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه داشت، باید برنامه ای در مورد سلامت مالی خود و توانایی بانک برای مدیریت بحران را به Federal Reserve ارائه میکرد.

همچنین برای جلوگیری از ورشکستگی مجدد بانک ها و ایجاد بحران در این کشور، یک کمیته هماهنگی برای نظارت بر عملکرد بانک ها شکل گرفت. یکی از اقداماتی که این کمیته برای بررسی شرایط مالی بانک ها و بهره مندی آن ها از منابع مالی کافی انجام میده، تستس استرس نام داره.

  • ارائه دهنده خدمات بانکی

فدرال رزرو یک بانک مرکزی است و میتونیم از ان به عنوان بانک بانک ها هم یاد کنیم. Federal Reserve وظیفه داره که منابع مالی هر بانک را ذخیره کنه، چک ها را پردازش و برای سایر بانک ها وام صادر کنه. به این ترتیب در شرایطی که بانک ها توانایی لازم برای برآورده کردن ذخایر مالی خودشون رو نداشته باشن، میتونن با دریافت وام تعهدات خودشون رو پرداخت کنن. همچنین دولت آمریکا هم در صورتی ه به منابع مالی نیاز داشته باشه، میتونه از این بانک وام بگیره.

اقدامات فدرال رزور

تاریخ برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا

 در ادامه مقاله فدرال رزرو چیست؟ قصد داریم که در مورد زمان برگزاری جلسات فدرال رزور گفتوگو کنیم. نرخ بهره فدرال رزرو بر روی بازارهای مالی مختلف تاثیراتی رو داره و به همین دلیل مورد توجه تریدرها قرار میگیره. به عنوان یک فعال بازار ارزهای دیجیتال و با توجه به همبستگی این مارکت با سایر بازارهای مالی، شما هم باید به نرخ بهره و زمان آن توجه داشته باشید.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو یا FOMC به عنوان یکی از مهمترین نهاد های زیر مجموعه ی فد شناخته میشه که وظیفه کاهش یا افزایش نرخ بهره را بر عهده داره. این نهاد 8 جلسه در طول سال و به منظور بررسی شرایط اقتصادی و مالی، مواضع مناسب برای اتخاذ سیاست های پولی و مالی و ریسک های اهداف بلند مدت خودش، برگزار میکنه.

ساعت برگزاری جلسات این نهاد مالی، ساعت 22:30 به وقت تهران است. همچنین تاریخ این جلسات در تقویم اقتصادی از قبل مشخص میشه. البته نیازی نیست که شخصا این جلسه رو دنبال کنین، چرا که داده های اقتصادی آن در سایت های مختلف منتشر میشه.

ویدیوی تکمیلی این بحث: نرخ بهره چیست؟

تاثیر فدرال رزرو بر بازارهای مالی

حالا که میدونین Federal Reserve چیست و چه اقداماتی را انجام میدهد؟ بهتره کمی هم در مورد تاثیر این نهاد مالی بر روی بازارهای مالی مختلف صحبت کنیم.

به طور کلی داده های منتشر شده توسط بانک فدرال آمریکا به شکل مستقیم بر روی بازاهای مالی مختلف از جمله بازار سهام، اوراق قرضه و نرخ وام ها تاثیر داره. همچنین این نهاد مالی میتونه به صورت غیر مستقیم بر روی بازارهای مختلفی از جمله بازار مسکن، اشتغال و. . . تاثیر بذاره.

اگر در زمان های انتشار اخبار فدرال رزرو بازارهای مالی مختلف را زیر نظر داشته باشین، متوجه نوسانات ناگهانی و خارج از کنترل ان ها میشین. این تاثیر بر روی بازارهایی که عمق و مارکت کپ بالایی رو دارن، کمتر است؛ مثلا در فارکس داده های Federal Reserve تنها یک نوسان مقطعی و جزئی رو بوجود میارن.

تاثیر فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر بازارهای مالی، عمق، مارکت کپ و ارزش بازار کمتری رو داره، به همین دلیل این بازار تاثیر بیشتری رو از داده های اقتصادی منتشر شده توسط فدرال رزرو میگیره. برای مثال یکی از نمونه های بارز تاثیر فد بر روی بازار رمز ارزها رو مبتونیم مربوط به سال 2018 بدونیم.

در سال 2018 (که سال نسبتا سختی برای کریپتوکارنسی ها بود)، با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و تصمیمات فد، روند بازار رمز ارزها نزولی شد و شاهد ریزش قیمتی این مارکت بودیم. همچنین در سال 2020 و بعد از اپیدمی کویید 19، نرخ بهره فدرال رزرو به 0 درصد کاهش پیدا کرد و همین موضوع جرقه ای برای رشد بازار ارزهای دیجیتال شد؛ به طوری که در سال 2021 شاهد یکی از طلایی ترین دوره های این بازار بودیم و قیمت رمز ارز بیت کوین سقف جدیدی رو در 69 هزار دلار به ثبت رسوند.

تاثیر فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال

در حال حاضر هم به دلیل بحرانی که بین کشورهای روسیه و اکراین، احتمال افزایش قیمت نفت و سایر ماد اولیه خام وجود داره و این موضوع میتونه باعث تورم بشه. به همین دلیل احتمال این که فدرال رزرو نرخ های بهره را کاهش بده وجود داره و این موضوع میتونه بر روی بازار رمز ارزها هم تاثیرگذار باشه.

 به طور کلی میتونیم رابطه بین فدرال رزرو آمریکا و بازار رمز ارزها رو به شکل زیر توصیف کنیم:

  • رابطه ای که بین بازار ارزهای دیجیتال و فدرال رزور آمریکا وجود داره، یک رابطه دو طرفه است.
  • گسترش محبوبیت و مقبولیت ارزهای دیجیتال میتونه میزان تقاضا برای پول های فیات رو کاهش بده و این موضوع اثرات سیاست های پولی و مالی سایر بانک ها رو کمتر میکنه.
  • افزایش دادن نرخ بهره فدرال رزرو باعث میشه که مردم پول های خودشون رو بیشتر پس انداز کنن؛ اما کاهش نرخ بهره باعث میشه که بیشتر افراد تمایل به خرج کردن پول های خودشون داشته باشن. این موضوع بر روی میزان سرمایه گذاری های انجام شده در بازار ارزهای دیجیتال هم تاثیر گذار می باشد.
  • افزایش دادن نرخ های بهره در آمریکا، به طور معمول و با توجه به توضیحاتی که دادیم، میتونه باعث کاهش پیدا کردن میزان سرمایه گذاری ها در بازار ارز دیجیتال بشه. در نتیجه قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها هم کاهش پیدا میکنه.
  • طبق بررسی های صورت گرفته، انتظار میره که بین نرخ بهره، سیاست های پولی و سیاست های اقتصادی آمریکا با بازار ارزهای دیجیتال یک همبستگی منفی و رابطه عکس وجود داشته باشه.
  • افزایش دادن میزان نرخ بهره فدرال رزرو باعث میشه که تمایل سرمایه گذ اران و فعالان بازارهای مالی، برای خرید دارایی های پر ریسک کاهش پیدا کنه. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح میدن که به جای بازار ارزهای دیجیتال، دارایی های باثبات و کم ریسک رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنن.

بیشتر بخوانید: تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله بررسی کردیم که منظور از فدرال رزرو چیست؟ و این نهاد مالی چه تاثیری را بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟ همونطور که اشاره داشتیم، با توجه به تاثیر قابل توجه و مهمی که این سازمان بر روی بازار ارزهای دیجیتال داره، پیشنهاد میدیم که توجه ویژه ای را به فدرال رزرو و داده های اقتصادی منتشر شده توسط آن داشته باشین.

امیدواریم که تونسته باشیم در این مقاله اطلاعات کافی را در این زمینه به شما ارائه بدیم. در صورتی که هر سوالی در مورد نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر روی بازار ارزهای دیجیتال داشته باشین، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بذارین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فدرال رزرو چیست؟

در مورد فدرال رزرو چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+84 = ?