هزینه گس NFT چیست؟ چرا باید پرداخت شود؟

  • 00:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

حتما شما هم میدونین که NFT چیست و چه سر و صدایی رو در دنیای ارزهای دیجیتال به پا کرده. خرید و فروش NFT ها این روزا به یکی از پرسود ترین فعالیت تریدرها و فعالان بازار رمز ارزها تبدیل شده است. البته برخی از افراد هم وجود دارن که این مارکت بین المللی رو با ضرر ترک میکنن. یکی از مهمترین تفاوت هایی که بین این دو دسته وجود داره، میزان اطلاعات اون ها در مورد هزینه های جانبی فعالیت در این حوزه است.
گس فی یا Gas NFT از هزینه های جانبی هستش که فعالان این بازار مجبور به پرداخت کردن اون هستن. در این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال بهتون توضیح خواهیم داد که هزینه گس NFT چیست؟ و به چه منظوری از کاربرها و فعالیت این حوره دریافت میشه؟ همچنین در این مطلب بهتون توضیح میدیم که چطور این هزینه رو محاسبه کنین؟

گس فی یا GAS Fee چیست؟

اگه شما هم به بازار توکن های غیر مثلی و خرید و فروش NFT ها علاقه مند هستین، بهتره که این مطلب رو به هیچ عنوان از دست ندین.

مقاله پیشنهادی: ان اف تی NFT چیست؟

گس فی یا GAS Fee چیست؟

هزینه گس یا گس فی از نظر لغوی به معنی پرداخت هزینه سوخت هستش. همونطور که راه رفتن یک خودرو به سوخت نیاز داره، خرید و فروش NFT ها و انتقال اون ها هم هزینه ای رو داره. این هزینه بر روی بستر بلاک چین و با استفاده از ارزهای دیجیتال پرداخت میشه. در واقع هر فعالیت و کارمزدی که استفاده کننده های شبکه های بلاک چینی برای نقل و انتقال توکن های غیر مثلی خودشون پرداخت میکنن، گس فی نامیده میشه.

همونطور که میدونین برای ساخت توکن های غیر قابل معاوضه از قرارداد های هوشمندی که بر روی بستر بلاک چینی پیاده سازی شده، استفاده میشه. با توجه به نوع بلاک چینی که برای تنظیم قرارداد هوشمند یک مجموعه از NFT مورد استفاده قرار گرفته، نوع رمز ارزی که به عنوان GAS NFT مورد استفاده قرار میگیره هم متفاوت خواهد بود.

برای مثال بیشتر پروژه های مطرح از شبکه اتریوم (Ethereum) و استاندارد ERC-721 برای تنظیم قرارداد های هوشمند خودشون استفاده کردن و به همین دلیل از رمز ارز اتر (ETH) به عنوان سوخت برای تراکنش های خودشون استفاده میکنن. پرداخت هزینه های گس ناچیز است و به همین دلیل اتریوم رو به واحد های کوچکتری تقسیم میکنن.

هزینه گس برحسب gwei پرداخت میشه که بسیار کوچکتر از یک واحد اتر (توکن اصلی شبکه اتریوم) هستش. هر واحد اتر یه یک میلیارد واحد gwei تقسیم میشه. برای اینکه درک بهتری از کوچکی این عدد داشته باشین باید بگیم که یک gwei برابر با 0.000000001 اتر است.

میزان گس با توجه به میزان شلوغی و ترافیک شبکه، پیچیدگی هر تراکنش و قیمت ارز دیجیتال بومی شبکه بلاک چینی، متفاوت خواهد بود. به طور معمول برای هر تراکنش به میزان متفاوتی از قدرت پردازشی احتیاج خواهیم داشت؛ هر چقدر این قدرت پردازشی بیشتر باشه، انجام گرفتن تراکنش به کارمزد و هزینه ی بیشتری احتیاج داره.

گس فی یا GAS Fee چیست؟

حداقل مقدار Gas NFT بر روی شبکه بلاک چینی اتریوم 21 هزار واحد GWEI است یا 0.0021 واحد اتر هستش. نکته مهم دیگری که در مورد هزینه کارمزد تراکنش های ان اف تی ها وجود داره این است که، در طول روز و با توجه به ترافیک شبکه بلاک چینی مورد نظر، هزینه گس NFT دریافتی از کاربرها متفاوت می باشد.

با توجه به این موضوع که عوامل تاثیر گذار بر هزینه تراکنش ها بسیار متنوع و گسترده هستن، پیشنهاد میدیم که قبل از خرید و فروش NFT و یا انتقال اون ها، حتما از هزینه GAS Fee در آن لحظه مطمئن بشین. برای این منظور میتونین از چلتفرم GAS Tracker استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: معرفی 6 سایت برتر تبلیغ NFT

نحوه محاسبه هزینه گس NFT ها

حالا که میدونیم GAS Fee در NFT چیست؟ بهتره کمی هم در مورد نحوه محاسبه اون صحبت کنیم. همونطور که میدونین بازار ارزهای دیجیتال و قیمت رمز ارزها در طول روز نوسانات زیادی رو داره؛ قیمت اتریوم هم به عنوان مهمترین عامل تاثیر گذار بر روی GAS Fee، در طول روز فراز و نشیب های زیادی رو تجربه میکنه.

از طرفی گفتیم که هزینه گس در هر شبکه به میزان پیچیدگی تراکنش ها و ترافیک شبکه و زمان انجام گرفتن تراکنش هم بستگی داره. برای مثال زمانی که بازار در دوره اوج خودش هست و معامله های سنگینی صورت میگیره، کاملا طبیعی است که توان پردازشی مورد نیار برای این تراکنش ها بیشتر بشه و در نتیجه هزینه GAS NFT ها هم افزایش پیدا کنه.

یکی از مفاهیم مهمی که در محاسبه گس فی کاربرد داره، گس لیمیت (GAS Limit) نام داره. منظور از گس لیمیت، حداکثر مقدار گس مورد نیاز برای تایید شدن یک تراکنش توسط ماینر ها و پردازش و تکمیل آن است. برای محاسبه هزینه گس باید گس لیمیت را در قیمت توکن گس (مثلا قیمت اتریوم) ضرب کنیم. برای اطلاع از گس لیمیت میتونین از سایت های رسمی هزینه GAS NFT کمک بگیرین.

نحوه محاسبه هزینه گس NFT ها

آیا GAS Fee میتواند قیمت NFT ها را تغییر دهد؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاد که آیا میزان کارمزد تراکنش ها بر روی قیمت NFT ها تاثیر میذاره یا نه؟ در جواب باید بگیم که قیمت ان اف تی ها و گس فی اون ها دو مقوله جدا از هم هستن. قیمت توکن های غیر مثلی تنها از طریق میزان عرضه و تقاضا و محبوبیت یک پروژه مشخص میشه. در حالی که GAS Fee توسط شبکه بلاک چینی و میزان ترافیک آن معین میشه.

با این تفاسیر باید گفت که هیچ رابطه ای بین قیمت NFT ها و هزینه کارمزد تزاکنش های شبکه وجود نداره. حتی این احتمال وجود داره که در برخی از مواقع هزینه GAS Fee در یک شبکه به قدری بالا بره که از قیمت توکن های غیر مثلی هم بیشتر باشه. در چنین مواقعی هنرمند ها نمیتونن فروش مناسبی رو داشته باشن و با ضرر بازار رو ترک میکنن.

مقاله پیشنهادی: روش های ساخت رایگان ان اف تی NFT 

کاربرد کارمزد تراکنش های NFT چیست؟

همونطور که قبلا هم عنوان کردیم برای پردازش تمامی تراکنش هایی که بر روی شبکه های بلاک چینی صورت میگیرن، به توان پردازشی بالایی نیاز داریم. این توان پردازشی توسط ماینر ها و دستگاه های مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال صورت میگیره.

کاربر هایی که قصد انجام دادن تراکنشی رو بر روی شبکه بلاک چینی دارن، باید هزینه مربوط به استفاده از منابع پردازشی رو به ماینرها پرداخت کنن؛ این هزینه به صورت کارمزد از این افراد دریافت میشه. البته این هزینه صرف تامین امنیت شبکه های بلاک چینی هم میشه که در ادامه

توضیحات کامل تری در این مورد ارائه داده ایم:

کاربرد کارمزد تراکنش های NFT چیست؟

•    تامین توان پردازشی ماینر ها

هر تراکنشی که بر روی یک شبکه بلاک چینی انجام میشه، باید توسط پردازشگرهایی قدرتمند مورد بررسی و پردازش قرار بگیره. گس فی همان هزینه ای است که ماینرها به ازای قرار دادن توان پردازشی دستگاه های خودشون در اختیار یک شبکه، از کاربرهای اون دریافت میکنن.

توجه داشته باشین که اگه مبلغی به عنوان پاداش به ماینر ها تعلق نگیره، اون ها هم انگیزه ای رو برای قرار دادن توان پردازشی دستگاه های خودشون به اون شبکه رو ندارن. به عبارت دیگه GAS Fee به عنوان مشوقی برای ماینر ها است که تراکنش ها سریعتر انجام بشن و تمامی فعالیت های شبکه به شکل موثری صورت بگیرن.

•    تامین امنیت شبکه

یکی دیگه از کاربردهایی که برای هزینه کارمزد تراکنش ها در شبکه های بلاک چینی مشخص شده است، افزایش امنیت این شبکه ها می باشد. وقتی که کاربرها مجبور هستن برای انجام گرفتن تمام تراکنش های خودشون (چه کوچک و چه بزرگ) هزینه ای رو به عنوان کارمزد پرداخت کنن، امکان انجام گرفتن تراکنش های اسپم (Spam) یا غیر معتبر کمتر میشه. به این ترتیب شبکه های بلاک چینی هم از امنیت بیشتری برخوردار میشن.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که هزینه تراکنش ها در شبکه اتریوم در مقایسه با سایر شبکه های بلاک چینی که برای تراکنش و انتقال NFT ها کاربرد دارن، کمی بیشتر است. این موضوع یکی از بزرگترین محد ودیت های شبکه اتریوم محسوب میشه؛ به طوری که در روزهایی که بازار خرید و فروش NFT ها بسیار داغ بود، توسعه دهنده ها برای دور زدن این محدودیت از سایر شبکه های بلاک چینی برای مینت (Mint) کردن مجموعه های خودشون استفاده میکردن.

البته این روزها با ارائه نسخه اتریوم 2.0، توسعه دهنده های این بلاک چین در تلاش هستن تا این محدودیت رو تا حد ممکن از بین ببرن. در صورتی که این مرحله از ارتقا اتریوم به درستی و با موفقیت انجام بشه، توسعه دهنده های بیشتری به این شبکه میپیوندن.

•    هزینه ساخت NFT ها

برای ساخت یک توکن NFT جدید و یا ایجاد یک مجموعه در یکی از پلتفرم های خرید و فروش NFT ها باید هزینه گس پرداخت کنیم. علت دریافت این هزینه این است که، توکن جدیدی را بر روی شبکه بلاک چینی اضافه میکنیم و این موضوع مستلزم پرداخت هزینه است.

در واقع ایجاد یک توکن غیر قابل تعویض در بلاک چین به این معنی است که اطلاعات مربوط به یک قرارداد هوشمند را به بلوک های آن زنجیره اضافه کنیم. این پروسه به تعامل با شبکه و استقرار قرارداد هوشمند روی بلاک چین می انجامد که شامل پرداخت هزینه گس است.

بررسی هزینه ساخت NFT 

همونطور که رد بخش قبلی از مقاله GAS NFT چیست؟ عنوان کردیم، ساخت توکن های غیر مثلی جدید هم شامل پرداخت هزینه گس میشه. در صورتی که این هزینه رو پرداخت نکنیم، شبکه مورد نظر اطلاعات مجموعه ما رو تایید و ثبت نمیکنه. توجه داشته باشین که این هزینه با گس فی پرداختی برای نقل و انتقال و خرید و فروش NFT ها متفاوت می باشد.

البته برخی از پلتفرم ها به کاربرهای خودشون اجازه میدن که بدون پرداخت هزینه و به شکل کاملا رایگان توکن های NFT خودشون رو ایجاد کنن. برای مثال هزینه ساخت NFT در Opensea و  Rarible کاملا رایگان می باشد. البته در این پلتفرم ها نیز در نهایت و پس از به فروش رسوندن توکن های خودتون، کارمزد مربوط به ساخت NFT ها از کاربر دریافت میشه.

بررسی هزینه ساخت NFT 

برای مثال در پلتفرم اوپن سی (Opensea)، پس از به فروش رسیدن توکن های NFT، دو و نیم درصد از قیمت فروش نهایی، از کاربرها گرفته میشه. با این وجود امکان ایجاد و ساخت رایگان توکن های غیر قابل معاوضه یک مزیت بسیار مهم برای تمامی توسعه دهنده ها و هنرمندان محسوب میشه.

برای اینکه بتونین توکن های NFT خودتون رو به شکل رایگان ایجاد کرده و به فروش برسونین، کافیه از گزینه لزی منتینگ (Lazy Minting) استفاده کنین. به این ترتیب هزینه اولیه مینت کردن تون ها از شما دریافت نمیشه. البته به این نکته توجه داشته باشین که با استفاده از این گزینه تا زمانی که توکن مورد نظر به فروش نرسه، فرآیند ثبت اطلاعات NFT بر روی شبکه بلاک چینی صورت نمیگیره.

نکته قابل توجه دیگه ای که در این مورد وجود داره، هزینه گس تراکنش ها است. توجه داشته باشین که با وجود ساده تر شدن فرآیند خلق توکن های غیر قابل معاوضه، همچنان هزینه گی خرید یا فروش NFT و انتقال اون از کاربرها گرفته میشه.

روش های کاهش هزینه GAS NFT 

با توجه به توضیحاتی که تا به الان دادیم، احتمالا شما هم متوجه شدین که پرداخت هزینه گس در معامله توکن های NFT، اجتناب ناپذیر است. اما راه هایی وجود دارن که میتونیم با کمک گرفتن از اون ها این هزینه رو به حداقل برسونیم و یا اینکه تا حد امکان GAS Fee تراکنش های خودمون رو کاهش بدیم.

توجه داشته باشین که کنترل میزان هزینه های کارمزد در شبکه های بلاک چینی از عوامل گوناگونی تاثیر میپذیره و به همین دلیل کنترل تمامی این عوامل، غیر ممکن است؛ با این حال انتخاب زمان مناسب برای انجام دادن تراکنش ها و کمی بررسی به شما امکان جلوگیری از پرداخت هزینه های گزاف رو میده.

در ادامه تعدادی از روش ها و عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه تراکنش ها و نحوه کاهش هزینه های تراکنش به کمک هر کدام از آن ها را براتون شرح دادیم:

•    شبکه بلاک چینی مورد استفاده

هر شبکه بلاک چینی با توجه به ترافیک و قیمت توکن بومی خودش، هزینه گس متفاوتی رو برای انجام دادن تراکنش ها از کاربر های خودش دریافت میکنه. شناخت بلاک چین های مختلف و تحقیق در مورد آن ها به شما اجازه میده که شبکه ای ارزان و سریعتر را برای تراکنش های خودتون و ساخت توکن های NFT پیدا کنین.

توجه داشته باشین که اتریوم (Ethereum) تنها شبکه بلاک چینی پشتیبانی کننده از توکن های غیر مثلی نیست و شبکه های جایگزین دیگری برای اون وجود دارن که هزینه بسیار کمتری رو از کاربر های خودشون دریافت میکنن.

•    انتخاب شبکه ای غیر از اتریوم

هونطور که گفتیم شبکه اتریوم به دلیل محدودیت ها و ترافیک سنگینی که داره، یکی از گران ترین شبکه های بلاک چینی برای انجام دادن تراکنش NFT ها محسوب میشه. به همین دلیل یکی از اولین راهکارهایی که برای کاهش هزینه GAS NFT وجود داره، انتخاب شبکه ای غیر از اتریوم است.

یکی از بهترین بلاک چین های جایگزین برای Ethereum شبکه ای به نام WAX می باشد که به عنوان Worldwide Asset Exchange هم شناخته میشه. به کمک این شبکه میتونین هزینه گس NFT ها رو به میزان قابل توجهی کاهش بدین.

روش های کاهش هزینه GAS NFT 

•    بررسی تغییرات قیمتی GAS Fee

برخی از مواقع ممکن است به دلیل شلوغی شبکه، هزینه تراکنش ها به شکل غیر منطقی افزایش پیدا کنه. در چنین مواقعی بهتره که هیچ تراکنشی رو انجام ندین و یا این که از مینت کردن NFT های خودتون بپرهیزید. برخی از پلتفرم های بررسی هزینه کارمزد تراکنش NFT ها در مورد منطقی یا غیر منطقی بودن هزینه گس فی تراکنش ها اطلاعاتی رو میدن که توجه به اون ها میتونه برای شما سودمند باشه.

•    معامله نکردن در ساعت های شلوغی شبکه

افراد حرفه ای فعال در حوزه خرید و فروش NFT ها به منظور کاهش هزینه های جانبی خودشون (مخصوصا هزینه GAS NFT) معالات خودشون رو در ساعات ابتدایی روز یا آخر شب انجام میدن. دلیل این کار خلوت بودن شبکه و پایین تر بودن هزینه گس انتقال توکن های NFT است.

•    استفاده هوشمند از ابزارهای در دسترس

آخرین توصیه ی ما برای کاهش هزینه گس تراکنش های NFT، استفاده از سامانه ها و ابزارهای بررسی هزینه گس می باشد. این سامانه ها با بررسی GAS NFT ها، بهترین زمان برای معامله توکن های غیر مثلی رو به کاربرهای خودشون پیشنهاد میدن.
Rarible Analytics یکی از بهترین ابزارهای موجود در این حوزه است که مربوط به بازار خرید و فروش Raribla می باشد. با استفاده هوشمندانه از این ابزار میتونین تا حد زیادی از پرداخت هزینه های گزاف برای خزید و فروش NFT ها جلوگیری کنین.

جمع بندی و نتیجه

در این مطلب سعی کردیم با زبانی ساده بهتون توضیح بدیم GAS NFT چیست و چرا پرداخت آن مهم است؟ در هنگام خرید و فروش توکن های غیر مثلی توجه به هزینه کارمزد ها به عنوان یکی از هزینه های جانبی این حوزه است که میتونه حاشیه سود شما رو تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بده. به همین دلیل به حداقل رساندن این هزینه اهمیت بالایی را دارد.

در این مطلب در مورد نحوه محاسبه کردن هزینه کارمزد تراکنش ها در هنگام خرید و فروش  NFTها هم توضیحاتی رو دادیم. همچنین راهکارهایی رو برای به حداقل رساندن این هزینه ها به شما معرفی کردیم که مهمترین و تاثیر گذار ترین اون ها نوع شبکه بلاک چینی یک توکن NFT و بازار انتخابی اهمیت بیشتری رو دارن.

امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله بتونین میزان کارمزد تراکنش های خودتون رو در هنگام خرید و فروش NFT ها و یا مینت اون ها به حداقل ترین مقدار ممکن برسونین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هزینه گس NFT چیست؟ چرا باید پرداخت شود؟

در مورد هزینه گس NFT چیست؟ چرا باید پرداخت شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+93 = ?