کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟

  • 11:02 1403-02-17
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

این روزها که بحث در مورد بلاکچین و هوش مصنوعی داغ است، تصمیم داریم بررسی کنیم که کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟ شاید در ابتدا کمی عجیب و حتی غیر ممکن به نظر بیاد، ولی این دو فناوری در ترکیب با هم میتونن دنیای امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) رو به طور کامل تغییر بدن.

در حال حاضر هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از مورد توجه ترین تکنولوژی های دنیا محسوب میشه و انتظار میره در آینده تغییرات بسیاری را در زندگی عادی ما انسان ها بوجود بیاره. توسعه دهنده های حوزه بلاک چین هم به خوبی از پتانسیل های بالای این صنعت آشنا هستن و به همین دلیل به دنبال راهی برای به کار بردن هوش مصنوعی در کریپتوکارنسی ها هستن.

در صورتی که علاقه مند هستین تا اطلاعات بیشتری را در مورد کاربرد هوش مصنوعی در دیفای بدست بیارین، پیشنهاد میدیم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

در حال حاضر همه انسان ها در هر قشر و با هر سطح اطلاعاتی، هوش مصنوعی را به عنوان یکی از مهمترین تکنولوژی های دنیا میدونن. همچنین پتانسیل های بالایی را برای این صنعت در نظر گرفتن. البته برخی از افراد مخالف این صنعت هستن و از هوش مصنوعی به عنوان تهدیدی برای آینده نسل بشر یاد میکنن.

طبق لغت نامه آکسفورد، هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که به اختصار از آن به عنوان AI هم یاد میشه، توانایی کامپیوترها و پردازنده های مختلف برای نمایش یا شبیه سازی کردن رفتارهای هوشمند است. به عبارت دیگه این تکنولوژی برای هوشمند کردن کامپیوترها ایجاد شده و به آن ها اجازه میده مثل انسان ها فکر کرده و رفتارهای مناسبی رو از خود نمایش بدن.

در حال حاضر از این تکنولوژی در بلاک چین به منظور ایجاد ربات های هوش مصنوعی ترید، نرم افزارهای تشخیص جعل و تقلب در این حوزه و ربات های پشتیبانی استفاده میشه. البته پتانسیل های بسیار بیشتری برای هوش مصنوعی در شبکه های بلاک چین وجود داره.

مقاله پیشنهادی: تاثیر هوش مصنوعی در بلاک چین

 هوش مصنوعی چیست؟

دیفای چیست؟

با وجود تمامی کمبودها و محدودیت هایی که هوش مصنوعی با آن ها روبرو است، توسعه دهنده های بلاک چینی انتظار دارن که این فناوری بتونه بازار ارزهای دیجیتال رو تحت تاثیر قرار بده. اما منظور از امور مالی غیر متمرکز یا DeFi چیست؟ با توجه به این موضوع که دیفای یکی از مهمترین بخش های بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشه، تا به امروز مقالات متعددی را در این مورد تهیه کردیم، اما بهتره یک بار دیگه این مفهوم رو توضیح بدیم.

دیفای یا امور مالی غیر متمرکز به عنوان اکوسیستمی از برنامه های دیفای مختلف است که بر روی شبکه های بلاک چینی ایجاد شدن. این صنعت با هدف اعطای وام های کریپتویی، تاسیس استخرهای نقدینگی و صرافی های غیر متمرکز یا دکس ها (DEX) ایجاد شدن. به عبارت دیگه شبیه به بانک هایی هستن که رد فضای کریپتوکارنسی ها و به صورت غیر متمرکز فعالیت دارن.

بیشتر بخوانید: بهترین پروژه های دیفای برای سرمایه گذاری در سال 2023

پتانسیل های هوش مصنوعی در دیفای

در نگاه اول ممکنه شما هم هوش مصنوعی و صنعت دیفای رو به عنوان دو حوزه جدا از هم و متفاوت بدونین؛ اما هر دو مفهوم نقاط مشترک بسیاری رو دارن که یکی از مهم ترین آن ها به چالش کشیدن سیستم های سنتی مالی است.

در حال حاضر دیفای با محصولات متنوعی که داره، سیستم های مالی رو با تغییر و تحولات گسترده ای روبرو کرده؛ اما در صورتی که هوش مصنوعی وارد این حوزه بشه، میتونیم انتظار داشته باشیم که نحوه تعامل کاربرها و این محصولات بهبود پیدا کنه.

در حال حاضر از هوش مصنوعی بیشتر به عنوان یک بهبود دهنده روش های تصمیم گیری و مدیریت ریسک های موجود در حوزه دیفای، استفاده میشه. اما کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟ و فناوری AI این حوزه را به چه نحوی تغییر میدهد؟

کاربردهای هوش مصنوعی در دیفای

حالا که با مفهوم دیفای و هوش مصنوعی آشنا شدیم و میدونیم که پتانسیل های هوش مصنوعی در دیفای کدامند، بهتره کمی هم در مورد کاربردهای تکنولوژی AI در صنعت دیفای گفتگو کنیم. به طور کلی انتظار میره که هوش مصنوعی در دیفای، در مورد موارد زیر تحولاتی را بوجود بیاره:

 کاربردهای هوش مصنوعی در دیفای

  • تحلیل آینده بازار ارزهای دیجیتال

یکی از قابلیت هایی که میتونیم از هوش مصنوعی در حوزه دیفای انتظار داشته باشیم، تحلیل بازار ارزهای دیجیتال و ارائه پیش بینی در مورد آن است. برای این منظور در اولین قدم داده های آماری بررسی شده و بعد از تجزیه و تحلیل، نمودارهایی بوجود میان. در قدم بعدی نیز هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین و افزایش و بهبود مهارت های خودش، خود را ارتقا میده.

به بیانی دیگر با توجه به تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ارزهای دیجیتال، اقداماتی که یک تریدر برای پیش بینی روند بازار انجام میگیرن را هوش مصنوعی انجام میدهد. البته در حال حاضر هم با استفاده از ابزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تحلیل و پیش بینی بازارهای مالی مختلف از جمله کریپتوکارنسی ها وجود داره.

  • ایجاد قراردادهای هوشمند خودکار

به کمک هوش مصنوعی میتونیم قراردادهای هوشمند را اتوماتیک یا خودکار کنیم. این عمل به ما اجازه میده که کارایی و سرعت تنظیم قراردادها را افزایش دهیم. مثلا یک پروتکل وام دهی را در نظر بگیرید که با استفاده از هوش مصنوعی وثیقه کاربرها را مورد بررسی قرار میده و احتمالات ممکن را قبل از وقوع پیش بینی میکنه. سپس داده های حاصل به پروتکل وام دهی ارسال میشن.

شاید این اقدامات بسیار ساده به نظر بیان ولی در صورتی که قرارداد هوشمند وظیفه انجام دادن آن ها را به عهده داشته باشد، سرعت کمتری را خواهد داشت.

  • شناسایی فعالیت های متقلبانه در دیفای

همونطور که میدونین یکی از مهمترین ویژگی های فعالیت در حوزه بلاک چین، ناشناس بودن هویت افراد می باشد؛ به همین دلیل تشخیص دادن فعالیت های متقلبانه در این حوزه، کار سختی است. اما هوش مصنوعی میتونه این مشکل را برطرف کنه.

برای ان منظور AI با بررسی روند در بیگ دیتاها، فعالیت هایی که متقلبانه و غیر صادقانه هستند را شناسایی و مشکلات مربوط به آن ها را برطرف میکنه. برای مثال این تکنولوژی میتونه با استفاده از آنالیز داده ها، حجم جعلی معامله ها و جابه جایی های مشکوک نقدینگی را تشخیص بده.

  • راحت کردن پروسه وام گرفتن از دیفای

یکی از مهمترین اصل ها در دیفای اینه که تمامی افراد با کمترین محدودیت و موانع مواجه باشن تا ورود به این حوزه برای آن ها راحت تر انجام بشه. برای این منظور میزان وابستگی به داده های انسانی صادرکنندگان وام در دیفای به حداقل رسیده.

صادر کننده های وام در دیفای میتونن با استفاده از روش های مختلفی، به کاربرانی که سابقه بهتری را در باز پرداخت وام های خودشون دارن و امتیاز بالاتری را بدست آوردن، وام هایی با نرخ بهتر رو ارائه بدن. این سیستم امتیاز دهی به صورت خودکار فعالیت داره و هیچ عامل انسانی در آن دخالت نمیکنه.

یکی از راه هایی که برای فعالیت هرچه بهتر این سیستم امتیاز دهی وجود داره، استفاده از هوش مصنوعی است. این فناوری میتونه با بررسی کیف پول های ارز دیجیتال، تاریخچه وام هایی که کاربرها دریافت کردن ر مورد بررسی قرار بده و با توجه به بازپرداخت آن ها، امتیازی به به هر کاربر اختصاص بده.

مقاله پیشنهادی: وام آنی Flash Loan دیفای چیست؟

  • مشاوره در زمینه سرمایه گذاری و مدیریت دارایی ها

ربات هایی که در حوزه بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند را میتوانیم به عنوان یک مشاور برای سرمایه گذاری در نظر بگیریم. بسیاری از تریدرها و سرمایه گذار هایی که در این حوزه فعالیت دارن، معاملات خودشون را بر این اساس انجام میدن. البته این ربات ها با توجه به تکنولوژی پیشرفته ای که دارن، عملکرد بهتری را نسبت به تریدرها در معاملاتی که انجام میدن، نشان دادن.

نکته مهم اینه که ربات هوش مصنوعی ارز دیجیتال با استفاده از یادگیری ماشین، به مرور زمان خودش رو بهبود میده و این موضوع میتونه باعث تحلیل بهتر بازار بشه. یکی دیگه از مزیت های استفاده از هوش مصنوعی اینه که داده های بسیار گسترده بلاک چین، به طور کامل و با سرعت بالایی توسط این تکنولوژی مورد بررسی قرار می گیرند، در حالی که انجام دادن این کار توسط نیروی انسانی، تقریبا غیر ممکن است.

آینده هوش مصنوعی در حوزه دیفای

بدون شک هوش مصنوعی توانایی این را دارد که در دنیای اطراف ما تحولات بسیار بزرگی را بوجود آورد. حالا که میدونیم کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟ بهتره کمی هم در مورد آینده این تکنولوژی در صنعت کریپتوکارنسی ها گفتگو کنیم. البته توجه داشته باشین که سرعت رشد تکنولوژی و فناوری های جدید بسیار بالاست و به همین دلیل نمیتونیم با اطمینان در این مورد نظر بدیم.

همونطور که قبل تر هم گفتیم هوش مصنوعی یا AI پتانسیل بالایی رو برای رشد و توسعه داره. ابن فناوری میتونه سیستم های مالی رو به شکلی کارآمد تر و قابل دسترس تر تبدیل کنه؛ هدف دیفای هم بهبود سیستم های مالی است و به همین دلیل این دو فناوری میتونن در تکمیل یکدیگر، انقلاب بزرگی را در زمینه سیستم های مالی بوجود بیارن.

به طور کلی انتظار میره که، میزان کارایی و اثر بخشی سیستم های مالی با استفاده از هوش مصنوعی در حوزه هایی مثل مدیریت ریسک، پیش بینی ها و اتوماتیک کردن فعالیت ها افزایش پیدا کنه. البته AI در زمینه های دیگری مثل امنیت پروژه های دیفای و بهبود تجربه کاربری هم بسیار تاثیر گذار می باشد.

 آینده هوش مصنوعی در حوزه دیفای

اثر منفی هوش مصنوعی در دیفای

در صورتی که با دید گسترده تری به صنعت دیفای و تکنولوژی هوش مصنوعی نگاه کنیم، متوجه میشیم که ترکیب این دو حوزه با یکدیگر میتونه اثرات منفی متعددی رو هم داشته باشه. استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها، جایگزینی برای نیروی انسانی است؛ به همین دلیل با گسترش کاربرد های هوش مصنوعی، برخی از مشاغل به طور کامل از بین میرن.

در حال حاضر پروژه های دیفای به دلیل ماهیت ناشناس کاربرها در این حوزه، در زمینه نظارت بر کاربرهای خود، با چالش ها و مشکلات متعددی روبرو هستن. از طرفی به دلیل داده های محدودی که از بازار ارزهای دیجیتال در دسترس ما قرار گرفته است، امکان ارائه نظر و پیش بینی در مورد این بازار فراهم نیست.

معمولا هر تکنولوژی جدیدی که وارد یک حوزه میشه، چالش هایی رو هم به همراه داره. یکی از مهمترین چالش ها، ریسک های امنیتی است. در صنعت دیفای نگرانی هایی در زمینه نقاط استفاده از هوش مصنوعی، نحوه دسترسی AI به داده ها و اطلاعات و کیف پول ها وجود داره.

ابزار های هوش مصنوعی معمولا به وسیله شرکت های خصوصی طراحی میشن ولی نمونه های متن باز (Open Source) هوش مصنوعی هم وجود داره. امنیت داده ها در ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده، به ویژگی های امنیتی طراحی شده توسط توسعه دهنده ها بستگی داره.

از دیگر ایراداتی که میتونیم در مورد ترکیب هوش مصنوعی و دیفای بگیریم، ریسک تمرکززدایی ابزارهایی است که به شکل خصوصی توسعه داده شدن. معمولا این نوع ابزار ها در مورد موارد استفاده، شفافیت ندارن و خیلی از کاربرها نمیدونن این فناوری به چه اطلاعاتی دسترسی دارد. از طرفی، با عدم پشتیبانی شرکت توسعه دهنده نرم افزار، ممکن است کاربرها با ابزارهایی مواجه بشن که هیچ کاربردی رو ندارن.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی برای سرمایه گذاری

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم به شما شرح بدیم که کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟ برای این منظور در ابتدا هر دو مفهوم را تعریف کرده و مورد بررسی قرار دادیم. سپس در مورد موارد استفاده از هوش مصنوعی در DeFi صحبت و آینده احتمالی ترکیب این دو فناوری را بررسی کردیم.

به طور کلی، تاثیر هوش مصنوعی بر دیفای قابل انکار نیست و هیچ کس نمیتونه پتانسیل های بالای هوش دیفای رو انکار کنه؛ اما باید این نکته را هم مورد توجه قرار بدیم که هوش مصنوعی و صنعت دیفای، هر دو حوزه هایی نوپا و نوظهور هستن و به همین دلیل در آینده بیشتر توسعه پیدا میکنن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟

در مورد کاربرد هوش مصنوعی در دیفای چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+68 = ?