اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال

  • 19:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال میتونه سرمایه تریدر ها رو به نابودی بکشه. به همین دلیل افرادی که بتونن کاستی های خودشون رو در این زمینه تشخیص داده و برطرف کنن، نسبت به سایر معامله گرها برتری دارن. یک استراتژی معاملاتی موفق تنها زمانی میتونه شما را به سود برسونه که فرد نسبت به روانشناسی بازار تسلط کافی رو داشته باشه.

در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از اشتباهات رایج روانشناسی که بیشتر معامله ها با آن سر و کله میزنن آشنا کنیم. توجه به این نکات در هنگام معامله در بازار نزولی ارزهای دیجیتال، میتونه تا حد زیادی از ضررهای شما جلوگیری کنه. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری رو در این مورد به شما ارائه بدیم.

اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال

روانشناسی ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه بخوایم در مورد اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال صحبت کنیم، بهتر است که با این مفهوم آشنا شده و اطلاعات بیشتری رو در مورد روانشناسی در بازار ارزهای دیجیتال بدست بیاریم.

به طور کلی مفهوم روانشناسی در بازار ارزهای دیجیتال به این نکته اشاره داره که تمامی حرکت های قیمتی، روند ها، مقاومت و حمایت ها و. . . به عنوان انعکاسی از احساسات و رفتار تمامی فعالین این بازار است. این موضوع در اقتصاد رفتاری هم ذکر شده و بسیاری از اقتصاددان ها و محققین این حوزه اعتقاد دارن که احساسات معامله گر ها یکی از مهمترین علت های نوسانات، در بازارهای مالی مختلف هستن.

روانشناسی بازارهای مالی هم به همین موضوع اشاره داره و هدف از آن بررسی احساسات و ذهنیت معامله گرهای مختلف و تاثیر احتمالی آن ها بر روی روند بازار می باشد. به طور کلی احساسات معامله گرها رو میتونیم به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول احساسات مثبت مثل امید و اعتماد به نفس و دسته دوم احساسات منفی مثل ترس و طمع است. احساسات مثبت را باید پذیرفت و تقویت کرد و در مورد احساسات منفی باید تا حد ممکن آن ها را مهار کرد.

یکی از مهمترین احساساتی که معامله گر ها در بازار رمز ارزها با آن روبرو میشن، فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن است. درک و توسعه ذهنیت معامله گری برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای اهمیت بالایی را داره و به همین دلیل هدف مهمی در این بازار است.

بیشتر بخوانید: تحلیل احساسات بازار ارزهای دیجیتال

روانشناسی ارز دیجیتال چیست؟

اهمیت روانشناسی در بازار ارز دیجیتال

ساده ترین تعریفی که میتونیم در مورد روانشناسی بازار ارز دیجیتال بهتون ارائه بدیم، شناسایی رفتار گروه بزرگی از معامله گرهای این حوزه است که ناشی از احساسات فردی این افراد می باشد. در سال های گذشته با توجه به اینکه ورود به دنیای رمز ارزها و سرمایه گذاری در این حوزه راحت تر شده، بسیاری از معامله گرهای آماتور هم وارد این حوزه شدن. این موضوع باعث ایجاد رفتارهای غیر منطقی در بازار ارزهای دیجیتال شده و بر روی قیمت رمز ارزها هم تاثیر گذاشته.

به همین دلیل معامله گرهای حرفه ای باید توانایی بررسی احساسات غالب تریدرهای بازار رو داشته باشن. روش های سنتی تحلیل و بررسی در بازار ارزهای دیجیتال برای درک و بررسی این احساسات کافی نیستن و به همین دلیل به روش های بیشتری برای بررسی بازار احتیاج پیدا میکنین.

در صورتی که شما هم قصد داشته باشین به درک بهتری از ساختار و الگوهای بازار ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کنین، باید تمامی عوامل تاثیر گذار بر بازار ارزهای دیجیتال از جمله روانشناسی بازار را مورد بررسی قرار بدید. با کمک روانشناسی بازار است که میتونیم احتمال شکسته شدن مقاومت ها و حمایت ها رو بررسی کنیم.

با توجه به اینکه بیشتر معامله گرها با اصول روانشناسی در بازار ارزهای دیجیتال آشنا نیستن، پیشنهاد میکنیم که مقاله اهمیت روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چیست رو مطالعه کنین. همچنین در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال گفتگو کنیم.

مقاله پیشنهادی: 5 روش برای کنترل احساسات در زمان ترید ارزهای دیجیتال

متداول ترین اشتباهات روانشناسی در بازار نزولی

وقتی در مورد خرسی بودن بازار صحبت میشه، منظور کاهش قیمت و اصلاح های شدید هست. بیشتر تریدر ها با دیدن زیرش شدید در بازار ارزهای دیجیتال ممکنه که دچار ترس یا خوش بینی بیش از حد بشن و این موضوع باعث ضرر آن ها بشه. به همین دلیل قصد داریم که در این مطلب به شکل تخصصی در مورد اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال صحبت کنیم.

متداول ترین اشتباهات روانشناسی در بازار نزولی

اشتباه اول؛ ارزیابی شرایط بدون توجه به قدرت روند بازار

یکی از اولین و بزرگترین اشتباهاتی که معامله گرهای ارز دیجیتال در مواجهه با ریزش بازار انجام میدن، تحلیل و بررسی بازار بر اساس معیارهای یک بازار صعودی می باشد. طبق یک نظرسنجی که در این مورد انجام شده، بیش از 50 درصد شرکت کننده ها در سال 2021 و در روند صعودی بازار در این دوره وارد این حوزه شدن. به همین دلیل دیدگاه این دسته از سرمایه گذاران نسبت به ارزش رمز ارزها و روند بازار متفاوت است.

این دسته از تریدر ها تجربه ریزش های شدید در این بازار رو ندارن و به همین دلیل هیچ تصوری را در مورد نوسانات نزولی این بازار و از بین رفتن یک شبه ارزهای دیجیتال را ندارن. در صورتی که اگه روند بازار و قیمت ارزهای دیجیتال را در اواخر سال 2017 مورد بررسی قرار بدیم، شاهد ریزش های قیمتی 95 درصدی برخی از ارزهای دیجیتال و حتی نابود شدن آن ها خواهیم بود.

رمز ارزهایی مثل آیوتا، دش و بیت کوین کش از جمله مواردی هستن که با ریزش های شدید خودشون، بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه را متضرر کردن. امکان این که چنین اتفاقی دوباره در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق بیفته، وجود داره. به همین دلیل باید طرز فکر خودتون رو تغییر بدین و آماده هر اتفاقی در این بازار باشید.

اشتباه دوم؛ انتظار سودهای غیر منطقی

زمانی که بازار وارد فاز نزولی میشه، انتظار میره که مدت زمانی طولانی نتونه به روند عادی خودش برگرده. با این وجود افرادی وجود دارن که حتی در چنین شرایطی، انتظار سودهای چند صد درصدی را دارن. به همین دلیل بهتره این موضوع را بپذیرید که مدتی طول میکشه تا بازار ریکاوری کرده و دوباره شاهد رشد قیمت رمز ارزها باشیم.

افرادی که این نوع انتظارات را در مورد کریپتوکارنسی ها داشته باشن، با اولین تحرکات مثبت در بازار دچار فومو شده و سریعتر وارد بازار میشن؛ اما این کار در 99 درصد اوقات، هیچ نتیجه ای جز ضرر و از دست رفتن سرمایه ها رو نداره. همچنین این موضوع باعث میشه که در مدیریت سرمایه هم غیر منطقی عمل کنین و حساب معاملاتی خود را به مرز نابودی بکشید.

 یکی دیگه از مضرات این نوع دیدگاه نسبت به بازار ارزهای دیجیتال، تاثیرات مخرب روانی این تفکر است. افرادی که منتظر سودهای غیر منطقی و رشد سریع قیمت ارزهای دیجیتال هستن، با محقق نشدن اهداف خودشون، دچار نا امیدی میشن. حتی ممکن است که از بازار دلسرد شده و این حوزه را برای همیشه رها کنن.

یکی از راهکارهای بسیار موثری که میتونیم در این مورد به شما ارائه بدیم، تمرکز کمتر بر روی قیمت رمز ارزها است. چک کردن دائمی قیمت در بازارهای نزولی میتونه احساسات متنوعی رو در شما ایجاد کنه و باعث فومو یا ترس از دست دادن بشه. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که به جای چک کردن دائمی قیمت ها، کمی از بازار فاصله گرفته و در بازه های زمانی طولانی تر رمز ارزها را بررسی و تحلیل کنین.

توجه داشته باشین که یک استراتژی معاملاتی سود ده، در هر شرایطی عملکرد مناسبی را خواهد داشت و میتونین به آن اتکا کنین. به همین دلیل فرقی نداره که قیمت ارز دیجیتال چند باشه یا روند بازار به چه سمتی حرکت کنه.

اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال

اشتباه سوم؛ به گذشته برگردید

همونطور که میدونین یکی از مهمترین اصل های تحلیل تکنیکال اینه که گذشته تکرار میشه؛ اما آیا این اصل همیشه درست عمل میکنه؟ درسته که رفتار قیمت بر روی نمودار ممکنه که مشابه گذشته باشه، اما شرایط کلی اقتصاد در جهان و احساسات معامله گرها، با دوره های قبلی تفاوت هایی رو داره.

بازار ارزهای دیجیتال تا به امروز سه دوره خرسی مختلف رو پشت سر گذاشته که در سال های 2013، 2017 و 2021 اتفاق افتادن. در سال های 2013 و 2017، شرایط کلی اقتصاد در جهان شزایط نسبتا پایدار تری را داشت، اما در سال 2021 اوضاع خیلی متفاوت تر بود. احتمالا نیازی به یادآوری عواملی مثل پاندمی ویروس کرونا، جنگ، بحران انرژی و نرخ تورم بالا در جهان که در یکی دو سال گذشته تاثیر قابل توجهی را بر بازار ارزهای دیجیتال گذاشتن، نباشه.

در حال حاضر فدرال رزرو آمریکا با افزایش بی سابقه نرخ بهره، سعی داره تورم را در این کشور کنترل کنه؛ اما افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر منفی رو بر بازار ارزهای دیجیتال گذاشته و بیشتر تحلیل گرها دلیل طولانی شدن آخرین روند نزولی بیت کوین و سایر رمز ارزها رو، همین موضوع میدونن.

اشتباه چهارم؛ خوش بینی بیش از حد نسبت به بازار NFT ها

یکی از نکات جالبی که در ریزش اخیر بازار شاهد ان بودیم، رشد بازار خرید و فروش NFT ها با وجود ریزش کریپتوکارنسی ها بود. البته در همین دوره زمانی پروژه هایی بودن که دچار سقوط شدن و به طور کامل از بین رفتن، اما کلکسیون های بسیاری هم رکورد شکنس کرده و سرمایه قابل توجهی را جذب کردن.

متاسفانه همچنان افرادی وجود دارن که سعی میکنن به هر قیمتی شده در این بازار باقی بمونن. به همین دلیل بهتره که برای ورود یا حضور در این حوزه، احتیاط کنید. فراموش نکنین که دارایی ارزشمند (مثل بیت کوین)، همیشه ارزشمند خواهد ماند، در حالی که هزاران پروژه تا به امروز در این بازار از بین رفتن.

سرمایه گذاری در این دوره زمانی بر روی NFT ها، بنا به دلایلی که در ادامه ذکر میکنیم، ریسک بالایی را داره.

  • وقتی شاهد بازار خرسی قبلی در حوزه کریپتوکارنسی ها بودیم، NFT ها ناشناخته بودن و به همین دلیل در مورد واکنش این بازار نسبت به ریزش های شدید، اطلاعی نداریم.
  • درسته که در حال حاضر حجم معاملات توکن های NFT به اندازه رمز ارزها کاهش پیدا نکرده، اما این به معنی دائمی بودن این شرایط نیست و همچنان احتمال ریزش در این بازار وجود داره.
  • زمانی که بازار ارزهای دیجیتال روند نزولی پیدا میکنه، شاهد خارج شدن سرمایه ها از این بازار خواهیم بود. سرمایه های سرگردان وارد حوزه های دیگری میشن که NFT ها یکی از مهمترین آن ها است. به همین دلیل افزایش حجم معاملات در این بازار تا حدی منطقی می باشد.
  • به عنوان یک سرمایه گذار در هر شرایط، زمان و با هر قیمتی میتونین یک خریدار برای دارایی های رمز نگاری شده خودتون پیدا کنین؛ اما پیدا کردن یک خریدار برای یک اثر هنری کمیاب و گران قیمت، به زمان بیشتری نیاز داره.

اشتباه پنجم؛ پیش بینی کردن تمامی تحرکات بازار

تنها یک چیز قطعی در مورد بازار ارزهای دیجیتال وجود داره و آن هم قطعی نبودن هیچ چیز در این مارکت است! در واقع هیچ کس نمیتونه با اطمینان 100 درصدی روند قیمت ها را پیش بینی کنه. همچنین پیش بینی حرکت قیمت در این بازار در بازه های زمانی مختلف، مخصوصا بلند مدت، کار بسیار سختی است.

به همین دلیل پیشنهاد میدیم که در روند های نزولی، به دنبال ارائه یک پیش بینی نباشین؛ چرا که هیچ کس نمیتونه همواره یک پیش بینی درست را از بازار ارائه بده. همچنین به این نکته توجه داشته باشین که دنبال کردن کورکورانه تحلیل های افراد دیگر، نتیجه ای جز ضرر نخواهد داشت؛ چرا که با تجربه ترین معامله گرها هم ممکنه در دام اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال بیفتن.

در چنین شرایطی بهترین کار اینه که علاوه بر بررسی بازار بر اساس استراتژی معاملاتی خودتون، تحلیل های ارائه شده توسط سایر معامله گر ها رو هم دنبال کنین. همچنین باید اخبار را هم از طریق منابع معتبر دنبال کنین.

اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال

اشتباه ششم؛ تسلیم بازار شدن

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معامله گرها در بازار نزولی ارز دیجیتال مرتکب میشن، ناامید و تسلیم شدن می باشد. اما بازار خرسی ارز دیجیتال بهترین زمان برای سرمایه گذاری است. در چنین موقعیتی میتونید رمز ارزهای ارزشمند را با قیمت های مناسب تری خریداری کرده و با اهداف بلند مدت نگه دارید.

 برای مثال در سال 2018 بسیاری از معامله گرهای ارز دیجیتال، تسلیم شدن و این بازار رو برای همیشه ترک کردن. به همین دلیل این افراد فرصت ارزشمندی که در سال 2019 با ایجاد پروژه های جدید بوجود اومده را از دست دادن. مثلا دیفای (DeFi) که امروز ها به یکی از بخش های مهم بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده در این سال ها بوجود آمد.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم در مورد تعدادی از اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال با هم گفتگو کنیم. توجه داشته باشین که برای دوری از این اشتباهات تنها راه چاره، آموزش، مطالعه، تمرین، تکرار و تجربه است. امیدواریم که بعد از این مطلب بتونین از این اشتباهات پرهیز کرده و از دارایی های دیجیتالی خودتون محافظت کنین.

فراموش نکنین که کندل های قرمز امروز، نوید دهنده ی رشد بازار رمز ارزها در آینده هستن؛ به همین دلیل شکل گیری روند های نزولی را باید به عنوان یک فرصت برای سرمایه گذاری های بلند مدت خود بدونیم. البته در این مورد باید از FOMO اجتناب کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال

در مورد اشتباهات روانشناسی در بازار خرسی ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :9+56 = ?