اثر کت فیش در بازار ارز دیجیتال چیست؟

  • 04:03 1403-03-01
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

اثر کت فیش یا گربه ماهی (Catfish Effect) یکی از جدید ترین مفاهیمی هستش که در مورد بازار ارزهای دیجیتال مطرح شده. با استقبالی که در سال های گذشته از بازار رمز ارزها شد، این مارکت بین المللی به بلوغ بیشتری رسیده است. از اویل سال 2022 بیشتر تحلیلگرها اینطور عنوان کردن که میزان همبستگی بازار کریپتوکارنسی ها با سایر بازارهای مالی بیشتر شده؛ به طوری که الان میزان کاهش یا افزایش نرخ بهره بانک مرکزی و بحران اقتصاد جهانی، تاثیر قابل توجهی رو در کلیت بازار ارزهای دیجیتال داره.

از چنین تاثیری به عنوان اثر گربه ماهی یا کت فیش در بازارهای مالی یاد میشه. این اثر زمانی بوجود میاد که یک بازار مالی یا حوزه اقتصادی برای پیشرفت و صعود خودش، با سایر بازارهای مشابهی که وجود داره، رقابت کنه. با توجه به اهمیت افزایش دانش آموزش ارز دیجیتال و اطلاعات خود در مورد بازار ارزهای دیجیتال، قصد داریم در این مقاله بهتون شرح بدیم که اثر کت فیش چیست؟ و این مفهوم چه اهمیتی رو در بازار رمز ارزها داره؟

اثر کت فیش یا گربه ماهی چیست؟

اثر کت فیش یا گربه ماهی چیست؟

همونطور که در بخش قبل هم گفتیم، اثر کت ماهی (Catfish Effect) در بازارهای مالی زمانی اتفاق میفته که بین بازاها رقابتی برای رشد و صعود بوجود بیاد. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاد که دلیل چنین نامگذاری چیست؟ تاریخچه اثر کت فیش به یک راه کار خلاقانه ای مربوطه که توسط اسپانیایی ها ابداع شده بود.

ساکنین اسپانیا به ماهی ساردین علاقه زیادی رو دارن و از این ماهی در رژیم غذایی خودشون بسیار استفاده میکنن؛ اما حمل و نقل این ماهی ها هزینه زیادی رو داره و نگهداشتن ماهی های ساردین در بیرون از آب، کار بسیار دشواری هستش. بعد از صید ماهی ساردین، این ماهی ها در مدت زمان کوتاهی جان خودشون رو از دست میدادن. مشکل اصلی در این مورد این بود که ماهی های ساردین مرده طرفداری نداشتن و کسی اون ها رو نمیخرید.

ماهیگیرهای اسپانیایی راه کار بسیار جالبی رو برای این منظور پیدا کردن. صیادها برای اینکه ماهی ها تا قبل از رسیدن به بندرگاه نمیرن، تعدادی گربه ماهی رو در محموله این ماهی ها قرار میدادن. به این ترتیب ماهی های ساردین برای زنده موندن در تقلا هستن و با شنای سریعتر تلاش میکنن تا از دست گربه ماهی ها فرار کنن. به این ترتیب زمانی که محموله ماهی های ساردین به اسکله میرسید، تمامی ماهی ها زنده بودن.

از وجود رقابت در تمامی حوزه ها به عنوان اثر گربه ماهی یا Catfish Effect، یاد میشه. در علم اقتصاد هم این اثر وجود داره و به تازگی هم در بازار کریپتوکارنسی ها هم شاهد چنین اثری هستیم؛ به همین دلیل آشنایی با این مفهوم برای فعالین این حوزه هم اهمیت زیادی رو داره. در حال حاضر، بسیاری از سرمایه گذارها در حوزه ارزهای دیجیتال نسبت به کلیت این بازار بدبین هستن، اما برخی از اتفاقاتی که در حال حاضر به عنوان یک رویداد منفی تلقی میشه، میتونه در آینده تاثیر مثبتی رو بر روی این بازار بذاره. در ادامه با ما همراه باشین تا اطلاعات بیشتری رو در این مورد بدست بیارین.

اثر کت فیش یا گربه ماهی چیست؟

ویدیوی پیشنهادی: ضریب همبستگی یا Correlation چیست؟

بررسی تاثیرات اثر کت فیش در بازار ارز دیجیتال

برای مثال اتفاقی که به تازگی برای صرافی FTX، که یکی از معتبر ترین صرافی های ارز دیجیتال در سطح بین المللی محسوب میشد، افتاده رو میتونیم به شکار شدن یک ماهی ساردین توسط گربه ماهی ها تشبیه کنیم. همین اتفاق باعث شد تا بسیاری از پروژه های معتبر بلاک چین، مسیر خودشون رو از پروژه های شکست خورده جدا کنن که این موضوع یکی از تاثیرات مثبت اثر کت فیش در بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشه.

این موضوع میتونه سرعت پیشرفت و توسعه پروژه های بلاک چینی رو به میزان قابل توجهی افزایش بده. این تحولات برای قانون مند کردن ساختار پروژه ها، بهبود مدیریت سیستم ها و مکانیسم توکن محور، بسیار سودمند است. اخیرا میزان سرمایه گذاری ها در پروژه های جدید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده؛ اما این موضوع به معنی کند شدن روند رشد پروژه های بلاک چینی جدید نیست و میتونه بستر مناسبی رو برای جذب تقاضا در بلند مدت بر روی پروژه های موفق رو افزایش بده.

تاثیر سقوط صرافی FTX بر بازار ارز دیجیتال چیست؟

در صورتی که بازار کریپتوکارنسی ها رو از نزدیک دنبال کرده باشین، به خوبی میدونین که ماه ها است این بازار وارد سیر نزولی شده. بسیاری از افراد معتقدن که زمستان کریپتویی مدت زمان طولانی ادامه داره؛ به همین دلیل بسیاری از پروژه ها تمام تمرکز خودشون رو به بقا در این حوزه اختصاص دادن. پروژه هایی که بتونن این زمستان سرد رو پشت سر بذارن، شاهد روندهای صعودی بعدی بازار ارزهای دیجیتال خواهند بود و سود بالایی رو میتونن کسب کنن.

میانگین متحرک قیمت بیت کوین در ماه اکتبر 2022، محدوده قیمتی 20 هزار دلار رو نشون میداد که یکی از پایین ترین سطوح قیمتی این رمز ارز در این سال بوده. اما با پایان ماه اکتبر، اولین نشانه های از دست رفتن آرامش بازار مشاهده شد. تا قبل از اینکه ماه نوامبر شروع بشه، همچنان امیدواری هایی برای بازگشت روند صعودی به بازار ارزهای دیجیتال وجود داشت، اما تمامی این امیدها با اتفاقی که برای صرافی FTX افتاد، از بین رفتند.

این صرافی رسما در ماه نوامبر اعلام ورشکستگی کرد که این موضوع آغازگر دومینوی سقوط بازار رمز ارزها بود. یکی دیگه از دلایل سقوط بازار در این ماه، بازگشت شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به محدوده 7 بود. این موضوع جرقه ای برای صعود بازارهای پر ریسکس مثل بازار سهام بود؛ اما در حوزه کریپتوکارنسی ها به دلیل ورشکستگی صرافی اف تی ایکس، بازار ارزهای دیجیتال از این رالی صعودی جا موند. به این ترتیب میزان همبستگی بازار رمز ارزها با سایر بازارهای پر ریسک رو از دست داد.

تاثیر سقوط صرافی FTX بر بازار ارز دیجیتال

تاثیر بحران نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال

طبق مصاحبه رئیس فدرال رزرو در 22 اکتبر 2022، بانک مرکزی آمریکا قصد داره روند رشد نرخ بهره خودش رو با استفاده از روش هایی کاهش بده. به زبان ساده تر روند سریع فعلی قراره به محدوده پایه (Basic Point) یعنی 25 تا 50 واحد کاهش پیدا کنه. حدس و گمان سرمایه گذار ها بعد از این مصاحبه، در جهت توقف نرخ بهره در ماه های آتی بود. به همین دلیل در ماه دسامبر بازارهای پر ریسکی مثل بازار سهام شرکت های آمریکایی به محدوده کف قیمتی خودشون نزدیک بشن.

همچنین این موضوع باعث ریزش بیشتر بازار ارزهای دیجیتال و ایجاد یک کانال قیمتی جدید بود. سیاست های جدید فدرال رزور این سوال رو در ذهن سرمایه گذارها به وجود آورد که: آیا این روند افزایشی میتونه توهمات و پیش بینی های غیر واقعی سرمایه گذاران رو در سراسر جهان از بین ببره یا نه؟ به طور کلی سرمایه گذاران هنوز نمیتونن با قطعیت فعالیت های خودشون رو انجام بدن و اینطور به نظر میرسه که همچنان قصد قبول کردن شرایط فعلی رو ندارن.

پیش بینی هایی که در مورد نرخ بهره توسط سرمایه گذاران ارائه شده، رشد 75 واحدی این شاخص هستش. این موضوع میتونه زمینه رو برای اثر گربه ماهی یا کت فیش در بازار ارزهای دیجیتال، فراهم کنه. چنین سیاستی، میزان نوسانات دارایی های پر ریکس مثل ارزهای دیجیتال رو کاهش میده و انتظار میره که چنین دارایی هایی، در یک محدوده بسیار محدود و کوچک نوسان کنن.

در حال حاضر در دومین مرحله انقباض تجمیعی در بازار ارزهای دیجیتال هستیم و به همین دلیل انتظار میره که این پیش بینی ها با شکست مواجه بشن. با اینکه میزان تورم در کشور آمریکا در حال کاهش است و انتظار میره که میزان نرخ بهره هم کمتر بشه، اما فدرال رزرو همچنان مصصم هستش که قیمت مسکن و سهام رو در این کشور افزایش بده. بعید نیست که بعد از به ثبات رسیدن انتخابات میان دوره ای در این کشور، پاول این بازی بزرگ رو ادامه بده.

با این تفاسیر سرمایه گذاران بازار پر ریسکی مثل ارزهای دیجیتال نباید انتظار داشته باشن که فراز و نشیب های آرامی رو در این مارکت بین المللی پشت سر بذارن. توجه داشته باشین که سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها همچنان ریسک بالایی رو داره و تنها حاشیه امن فعلی، خرید پله ای با حجم های کوچک در کف های قیمتی است.

ترس از سقوط یا فرصتی برای صعود؟

ایلان ماسک (Elon Musk) بعد از اینکه شبکه اجتماعی توییتر رو خرید، شایعات متنوعی در مورد این اقدام مطرح شد. بسیاری از افراد معتقدن که دلیل چنین اقدامی، ادغام این شبکه اجتماعی با بلاک چین و امکان پرداخت فوری با ارزهای دیجیتال در توییتر است. این شایعات و توییت های قبلی ایلان ماسک در مورد رمز ارز دوج کوین (Dogecoin) باعث افزایش قیمت دوج کوین شد. همچنین این اقدام به عنوان یک محرک برای آغاز رالی در بازار ارزهای دیجیتال محسوب شد.

ترس از سقوط یا فرصتی برای صعود؟

از طرفی وضعیت وخیم و بحرانی که در تمامی بازارهای بین المللی وجود داره و باعث ایجاد اثر گربه ماهی در بازار ارزهای دیجیتال شده، حجم و تعداد معاملات فروش استقراضی در این بازار رو بیشتر از قبل کرد؛ البته آمارها حاکی از این بودن که نسبت پوزیشن های خرید (Long) به فروش (Short) همچنان نزدیک به یک باقی مانده است. این شرایط نشون دهنده این هستش که همچنان بسیاری از سرمایه گذارها نسبت به آینده این مارکت امیدوار هستن.

اما با اعلام ورشکستگی ناگهانی صرافی معروف FTX، شرایط بحرانی دیگه ای در بازار ارزهای دیجیتال بوجود اومد و آخرین امیدواری ها هم تبدیل به ناامیدی شدن. این زنجیره وقایع و اتفاقات باعث ورشکستگی و از بین رفتن شرکت سرمایه گذاری آلامادا ریسرچ (Alameda Research) شد؛ چرا که بیش از 70 درصد توکن های بومی صرافی اف تی ایکس در اختیار این شرکت بود.

پیامدهای ورشکستگی صرافی اف تی ایکس

در تاریخ 11 نوامبر سال 2021 صرافی FTX با وجود تمامی تلاش هایی که برای جلب حمایت و اعتماد سازمان های مختلف کرده بود، در نهایت به روشکستگی تن داد. این موضوع باعث سقوط دیگری در بازار ارزهای دیجیتال شد و تمامی خوشبینی های طرفداران و فعالان این بازار سرمایه رو از بین برد. افزایش ترس سرمایه گذارها و از بین رفتن اعتبار و آبرویی که دست یابی به اون سال ها طول کشیده بود، از مهمترین اتفاقاتی بودن که این ورشکستگی به همراه داشت.

پیامد دوم و مشکل بزرگ تری که این واقعه برای بازار کریپتوکارنسی ها به همراه داشت، اعمال قوانین سفت و سخت تر در این حوزه بود. به جرعت میشه گفت که تا قبل از این اتفاق مقرراتی به این شدت برای این بازار وضع نشده و بازار رمز ارزها دوران رشد و شکوفایی خودش رو زیر سایه قوانین سطحی پشت سر گذاشته بود.

پس از این اتفاق شوم، بسیاری از مدیران شرکت های فعال در این حوزه و صندوق هایی که بخشی از سبد خودشون رو به ارزهای دیجیتال اختصاص دادن، در سراسر دنیا به پیاده سازی مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها برای مدیریت و کنترل ریسک های موجود، موظف شدن. همچنین از این پس، نهادهای نظارتی مختلف مداخلات بیشتری را بر روی فعالیت ها و اقدامات چنین شرکت هایی خواهند داشت.

بیشتر فعالان و تحلیلگرهای بازار رمز ارزها انتظار دارن که پس از وقوع این حادثه مخرب، قوانین یک جانبه، سفت و سخت و محدود کننده بیشتری در حوزه کریپتوکارنسی ها اعمال بشه که ممکنه عواقب جبران ناپذیری را برای این صنعت نوپا داشته باشه. یکی از این قوانین اجباری شدن احراز هویت تمامی کاربرهای صرافی های ارز دیجیتال است که میتونه ماهیت غیر متمرکز و غیر قابل کنترل این دارایی ها رو زیر سوال ببره.

از طرفی روند ادامه دار افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هم بیشتر از قبل تاثیر منفی خودش رو بر روی این بازار ایجاد کرده؛ چرا که بین دارایی های پر ریسکی مثل رمز ارزها و بازار سهام، همبستگی مثبت بسیار قدرتمندی بوجود اومده. متاسفانه زمستان کریپتویی بیشتر از انتظار تحلیلگرها ادامه پیدا کرده است و افزایش نرخ بهره نیز بیش از پیش به تداوم این روند کمک می کند.

افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا

قیمت ارزهای دیجیتال چه زمانی رشد میکند؟

همونطور که گفتیم، اثر کت فیش به تاثیری گفته میشه که رقیب قدرتمندتر بر روی رقیب ضعیف تر خودش ایجاد کرده و عملکرد اون رو بهتر میکنه. تا به الان در مورد تاثیری که نرخ بهره فدرال رزرو بر روی قیمت رمز ارزها میذاره، به طور مفصل صحبت کردیم و گفتیم که ورشکستگی صرافی بزرگ و مهم FTX چه تاثیر مخربی رو بر روی این مارکت بین المللی داشته است. اما آینده بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟ آیا میتوان نسبت به بازدهی مثبت این بازار امیدوار بود یا نه؟

در صورتی که فعال بازار کریپتوکارنسی ها باشین و قیمت ارزهای دیجیتال مهمی مثل بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و. . . رو از نزدیک دنبال کنین، احتمالا شما هم با دیدن رشد های مثبت این بازار هیجان زده شده باشین؛ اما آیا این رشد مقطعی میتونه نوید دهنده پایان زمستان کریپتویی باشه؟ و آیا باید باز هم منتظر سودها چند صد درصدی از این مارکت باشیم؟

یکی از خبرهای مثبتی که باعث رشد قیمتی بیت کوین شده، کاهش تورم آمریکا در ماه گذشته بوده است؛ طبق آمار تورم در این کشور در ماه دسامبر (دی ماه) به 6.5 درصد رسیده که در مقایسه با ماه نوامبر (آبان ماه) بسیار بهتر هست. این کاهش نشون دهنده ی تاثیر سیاست هایی است که فدرال رزرو تا به امروز برای کنترل تورم در این کشور پیاده کرده. این موضوع سیگنال مثبتی برای بازار ارزهای دیجیتال و فعالین این حوزه محسوب میشه.

در حال حاضر به دلیل سیاست های پولی انقباضی که در دوران کرونا در سراسر جهان اعمال شده بود، تورم یکی از بزرگترین معضلاتی است که دولت ها با اون دست و پنجه نرم میکنن. در صورتی که تورم کنترل نشه و ثبات قیمتی به اقتصاد جهان و کشورهای مهم برنگرده، رشد اقتصادی امکان پذیر نخواهد شد؛ به همین دلیل اولویت تمامی دولت ها از جمله آمریکا کنترل و کاهش تورم می باشد.

مهمترین سطحی که در ماه گذشته در برابر رمز ارز بیت کوین به عنوان شاخص ترین ارز این بازار وجود داشت، محدوده 21400 دلار بود که خوشبختانه رو به سمت بالا شکسته شده است. بسیاری از تحلیلگر ها انتظار چنین شکستی رو نداشتن و رشد اخیر بازار ارزهای دیجیتال رو به عنوان یک تله خرسی میدونستن؛ اما قیمت بیت کوین این افراد رو غافلگیر کرد.

مقاله پیشنهادی: رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال

البته این موضوع به معنی پایان روند نزولی در این بازار نیست و همچنان دوراهی سختی در برابر سرمایه گذاران این مارکت قرار گرفته. تحلیل وضعیت فعلی و ارائه یک نظر قطعی در مورد کلیت بازار ارزهای دیجیتال کار سختی است؛ چرا که تاثیر اقتصاد خرد و کلان بر روی این مارکت بسیار بیشتر از قبل شده.

قیمت ارزهای دیجیتال چه زمانی رشد میکند؟

بسیاری از افراد همچنان نسبت به بیت کوین 100 هزار دلاری امیدوار هستن. با استناد به سخن کیانا دانیال (Kiana Danial) نویسنده کتاب معروف " Cryptocurrency Investing for Dummies " گذشته رمز ارز Bitcoin میتونه تا حد زیادی سرنخ هایی رو در مورد آینده این رمز ارز به ما ارائه بده. انتظار این نویسنده معروف در مورد آینده رمز ارزها، نوسان در کوتاه مدت و رشد در بلند مدت است.

البته فراموش نکنین که مسئول اول و آخر تمامی سرمایه گذاری هایی که رد بازار ارزهای دیجیتال انجام میدین، تنها خودتون هستین و به همین دلیل باید قبل از ورود به یک پوزیشن معاملاتی تمامی احتمالات را در نظر بگیرید. آشنایی با نحوه ترید ارزهای دیجیتال، ماهیت این مارکت و نحوه تحلیل نمودارهای قیمتی از جمله مهمترین مهارت هایی هستن که در این مسیر یاریگر شما خواهند بود.

جمع بندی و نتیجه

با خواندن این مقاله الان میدونین که اثر کت فیش در بازار ارز دیجیتال چیست؟ میزان ریسک سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی ها بسیار بیشتر از سایر بازارهای مالی دنیا است و به همین در دوران رکود و شرایط سخت اقتصادی، این مارکت ریزش بیشتر و شدیدتری رو تجربه میکنه. فراموش نکنین که زمستان کریپتویی همچنان ادامه داره و به همین دلیل برای ورود مجدد و سرمایه گذاری در این بازار همچنان نباید شتاب زده عمل کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اثر کت فیش در بازار ارز دیجیتال چیست؟

در مورد اثر کت فیش در بازار ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+31 = ?