می خواهید از دیفای وام بگیرید؟ 3 تهدیدی که باید بدانید!

  • 00:03 1403-03-01
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

قصد دارین از دیفای وام بگیرین؟ پس باید با 3 تهدید این فرایند آشنا بشین! احتمالا شما هم با شنیدین عبارت وام گرفتن، به یاد مراحل بانکی طاقت فرسا و پیچیده با کاغذ بازی های زیادی می افتین. گرفتن وام در بانک های سنتی و متمرکز نیاز به طی کردن مراحل قانونی و کسب تاییدیه هایی هست که بعضی وقت ها زمان زیادی صرف این کار میشه. شاید دونستن این موضوع واستون جالب باشه که در ارزهای دیجیتال هم مفهوم وام گرفتن به صورت ساده و بدون ضامن وجود داره و کاربران بازار ارزهای دیجیتال می تونن در بستر بلاک چین وام بگیرن!

وام گرفتن مفهوم هست که در هر سیستم مالی در کشورهای مختلف جهان وجود داره و علاقه مندان مخصوص خودش رو داره. بعضی از افراد وجود دارن که برای تامین مخارج زندگی روزمره خودشون هم وام می گیرن و سعی می کنند تا با وام های دریافتی خرج و مخارج زندگی خودشون رو در بیارن. وام گرفتن در سیستم های مالی سنتی افراد رو با چالش ها و دغدغه های زیادی روبرو می کنه که در آخر باعث میشه تا افراد از وام گرفتن پشیمون بشن. یکی از حوزه هایی که در بلاک چین وجود داره و می تونین ازش به راحتی وام بگیرین، حوزه دیفای یا DeFi هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله قصد دارین از دیفای وام بگیرین؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی تهدیدها برای وام گرفتن از دیفای بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

دیفای چیست؟

دیفای چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دیفای یا DeFi رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیفای به تعدادی از برنامه های کاربردی غیرمتمرکز گفته میشه که امور ممالی مختلف مثل اعطای وام، دریافت وام، پرداخت اقساط و معاملات مالی رو بدون نیاز به شخص ثالث و بدون واسطه رو امکان پذیر می کنه. بنابراین، شما می تونین در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای بدون نیاز به ضامن وام بگیرین. البته توجه داشته باشین که وام گرفتن در دیفای خیلی هم ساده نیست!

جالب اینجاست که بدونین دیفای یا DeFi اصطلاحی کامل برای بخش مهمی از بازار ارزهای دیجیتال یا دارایی ها رمزنگاری شده غیرمتمرکز هست. پروژه های دیفای به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای سیستم مالی جدید و بومی مبتنی بر بلاک چین هستن و به کاربران این امکان رو میدن تا به راحتی اقدام به وام دهی و وام گرفتن کنند. به عبارت دیگه، شما در دیفای علاوه بر اینکه می تونین وام بگیرین، بلکه می تونین سرمایه خودتون رو وارد یکی از پلتفرم های دیفای کرده و اون ها رو وام بدین و سود به دست بیارین. توجه داشته باشین که پلتفرم های زیادی وجود دارن که در حوزه دیفای فعالیت می کنند که هر کدوم از این پلتفرم ها مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش های کسب درآمد در دیفای DeFi

مثالی از نحوه وام گرفتن از دیفای

مثلا فردی که می خواد از دیفای وام بگیره، 100 واحد ارز دیجیتال لایت کوین به ارزش 10 هزار تتر در کیف پول خودش داره و به 10 هزار تتر نیاز داره. این شخص پیش بینی کرده بازار ارزهای دیجیتال وارد روند صعودی میشه و قیمت لایت کوین افزایش پیدا می کنه. بنابراین، دلش نمیاد لایت کوین های خودش رو بفروشه و نیازش رو برطرف کنه. در این شرایط این شخص می تونه 75 درصد از لایت کوین های خودش رو در پلتفرم های مربوط به دیفای وثیقه قرار بده و در ازای اون وام دریافت کنه. به این ترتیب، این شخص با وثیقه قرار دادن 88 واحد ارز دیجیتال لایت کوین می تونه تقریبا 10090 تتر وام به دست بیاره و در ازای وام دریافتی سودی رو پرداخت کنه.

3 تهدید برای وام گرفتن از دیفای

3 تهدید برای وام گرفتن از دیفای

شاید مفهوم و ماهیت یکسانی بین وام دهی دیفای و سیستم های بانکداری سنتی وجود داشته باشه، ولی تفاوت های زیادی با همدیگه دارن. در حقیقت، در سیستم های جدید دیفای سرمایه گذاران می تونن درست مثل زمانی که به حساب های پس انداز خودشون مراجعه می کردن، ارزهای دیجیتال خودشون رو به دست بیارن. وام گرفتن در دیفای تهدیدها و خطرات خاص خودش رو داره و باید مراقب سرمایه خودتون باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی 3 تهدید برای وام گرفتن از دیفای بپردازیم.

•    ضرر ناپایدار

یکی از تهدیدها برای وام گرفتن از دیفای، ضرر ناپایدار هست که باعث میشه تا افراد از وام گرفتن در ارزهای دیجیتال یا دیفای منصرف بشن. بهتره بدونین ضرر ناپایدار زمانی اتفاق می افته که قیمت ارزهای دیجیتال وثیقه گذاشته شده در استخر نقدینگی، درست بعد از واریز دستخوش تغییرات بشه و ضرر تحقق نیفته رو به وجود بیاره. یعنی اگه سرمایه گذار همچنان ارزهای دیجیتال خودش رو در ولت خودش نگه می داشت، این ضرر رو تجربه نمی کرد و قبل از اینکه ضرر زیادی می کرد، اون ها رو می فروخت.

مقاله پیشنهادی: مشکلات دیفای چیست؟

•    حملات وام سریع

یکی دیگه از تهدیدها برای وام گرفتن از دیفای، حملات وام سریع هست. وام های سریع رو باید از جمله وام هایی بدونین که بدون نیاز به هیچگونه وثیقه ای ارائه میشه و فقط مخصوص فضای دیفای هست. حملات سریع در دیفای زمانی اتفاق می افته که شخصی با استفاده از این نوع وام ها، مقدار زیادی پول قرض گرفته رو برای دستکاری بازار یا سوء استفاده از پلتفرم های آسیب پذیر دیفای به نفع خودش استفاده کنه. در زمان رخ دادن این حمله، ارزهای دیجیتال تقریبا 95 درصد ریزش می کنند.

•    راگ پول دیفای

راگ پول دیفای هم یکی دیگه از تهدیدها برای وام گرفتن از دیفای هست. راگ پول مفهومی هست که در راستای سرقت سرمایه های کاربران توسط توسعه دهنده های پروژه و فرار اون ها استفاده میشه. به بالا کشیدن پول ها راگ پول گفته میشه! همچنین راگ پول نوعی کلاهبرداری هست که در اون توسعه دهنده های دیفای به ساخت توکن جدید روی میارن و یه جفت ارز مثل تتر ایجاد می کنند و از این طریق استخر نقدینگی باز می کنند و با ارزهای دیجیتال به دست اومده توسط تامین نقدینگی رو بالا میکشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله قصد دارین از دیفای وام بگیرین؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی تهدیدها برای وام گرفتن از دیفای بپردازیم تا با این موارد اشنا بشین و مثالی از وام گرفتن در دیفای رو به توضیح بدیم. همونطور که گفتیم، دیفای به تعدادی از برنامه های کاربردی غیرمتمرکز گفته میشه که امور ممالی مختلف مثل اعطای وام، دریافت وام، پرداخت اقساط و معاملات مالی رو بدون نیاز به شخص ثالث و بدون واسطه رو امکان پذیر می کنه. بنابراین، شما می تونین در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای بدون نیاز به ضامن وام بگیری.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد می خواهید از دیفای وام بگیرید؟ 3 تهدیدی که باید بدانید!

در مورد می خواهید از دیفای وام بگیرید؟ 3 تهدیدی که باید بدانید! نظر دهید
سوال امنیتی :5+44 = ?