وین ریت یا درصد موفقیت چیست؟

  • 21:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

وین ریت یا درصد موفقیت چیست؟ شاید شما هم به عنوان یک فعال بازارهای مالی، زمانی که اسم واژه وین ریت (Win Rate) رو شنیدین، این سوال رو از خودتون پرسیده باشی. به عنوان کسی که بازارهای مالی از جمله کریپتوکارنسی ها رو به عنوان یک منبع درآمد برای خودش انتخاب کرده، آشنایی یا این اصطلاح بسیار مهم خواهد بود. زیرا مباحث آموزش مدیریت سرمایه در این بازار از مهم ترین مباحث به شمار می روند.

محاسبه درصد وین ریت به شما کمک میکنه که تصمیم بگیرین آیا ورود به یک پوزیشن معاملاتی با توجه به درصد سود انتظاری شما، ارزش ریسک کردن رو داره یا نه؟ همچنین به عنوان یک تریدر باید این نکته رو در نظر بگیرید که وین ریت استراتژی شما باید به نحوی باشه که در بلند مدت برآیند مثبتی را داشته باشید. در صورتی که علاقه مند هستین تا اطلاعات بیشتری را در مورد درصد موفقیت در معاملات بدست بیارین، تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کنین.

وین ریت یا درصد موفقیت چیست؟

منظور از وین ریت چیست؟

وین ریت که معاول فارسی اون درصد موفقیت هستش، به معنی ارزیابی میزان نرخ برد و سودده بودن معاملات هستش. مثلا در نظر بگیرین که معامله گری از هر 100 معامله ای که در طول یک سال انجام داده، 70 مورد رو با سود و 30 مورد رو با ضرر پشت سر گذاشت. در این حالت این معامله گر وین ریتی برابر با 70 رو داره.

به عبارت دیگه درصد موفقیت یا وین ریت به معنی نسبت تعداد معامله های سودده به تمامی معاملات تریدر در اون بازه زمانی هستش. در صورتی که از یک استراتژی معاملاتی مشخص برای ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال استفاده میکنین، بهتره که به شکل دوره ای وین ریت معاملات خودتون رو بررسی کرده و در جهت ارتقا اون تلاش کنین.

توجه داشته باشین که وین ریت بالا به این معنی نیست که فردی تحلیل ها و پیش بینی های درستی رو نسبت به بازار داره. در صورتی که تجربه ترید در بازار ارزهای دیجیتال رو داشته باشین، به خوبی میدونین که در این مارکت الگوهای استاپ هانتر و نوسانات شدید، باعث فعال شدن حد ضرر بسیاری از معامله گرها میشن و به همین دلیل تریدر با وجود تحلیل درستی که داشته، از یک معامله جا میمونه.

ارتباط بین استراتژی معاملاتی و درصد موفقیت چیست؟

استفاده از یک استراتژی تحلیلی- معاملاتی به تریدرها اجازه میده که یک برنامه معاملاتی مدون برای هر ارز دیجیتال داشته باشه و یک نقطه ورود، نقطه خروج و حد ضرر مناسبی رو با توجه به میزان ریسک پذیری و مدیریت سرمایه خودش، مشخص کنه. این معامله گر با ثبت تمامی اطلاعات مربوط به هر معامله خودش، میتونه یک لیست از نقاط قوت و ضعف خودش رو تشکیل بده و در جهت بهبود اون ها تلاش کنه.

البته استراتژی معاملاتی و ثبت معامله های صورت گرفته برای بررسی میزان وین ریت معامله ها هم اهمیت داره. محاسبه درصد موفقیت معاملات در کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت به تریدر کمک میکنه تا بازدهی استراتژی معاملاتی خودش رو بررسی کنه. 

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال

رتباط بین استراتژی معاملاتی و درصد موفقیت

البته با توجه به اینکه تعداد معاملات تریدرهای کوتاه مدت مثل دی تریدرها (Day Trader) و اسکلپرها (Scalper) بیشتر است، این افراد وین ریت خودشون رو بیشتر بررسی میکنن. به طور معمول میزان وین ریت بالای 50، درصد مناسبی برای این افراد هستش؛ البته با توجه به اصول مدیریت سرمایه در صورتی که Win Rate فردی بالای 40 باشه، میشه گفت عملکرد مناسبی رو داشته.

همچنین برای افرادی که استراتژی بلند مدت تری رو دارن و با اهداف سالانه اقدام به ترید ارزهای دیجیتال میکنن، محاسبه درصد وین ریت معاملات هم باید در بلند مدت مورد بررسی قرار بگیره. افرادی که وین ریت آن ها کمتر از 40 درصد باشه، باید حتما از یک مشاوره حرفه ای و فردی باتجربه تر برای برطرف کردن اشتباهات استراتژی خودشون کمک بگیرن.

ماشین حساب محاسبه وین ریت

در صورتی که با ریاضیات و محاسبات میونه خوبی رو ندارین، میتونین از ماشین حساب هایی که به شکل آنلاین و رایگان در این زمینه فعالیت دارن کمک بگیرین. یکی از بهترین انواع ماشین حساب محاسبه وین ریت، مربوط به سایت Winrate.io هستش.

 این سایت به عنوان یک ابزار کمکی برای تمامی تریدرها محسوب میشه و میزان بازدهی اون ها رو تنها با یک کلیک محاسبه میکنه. ماشین حسابی که در این سایت وجود داره، علاوه بر محاسبه وین ریت یا درصد موفقیت معاملات به شما اجازه میده که نسبت ریسک به ریوارد رو هم در پوزیشن های معاملاتی خودتون محاسبه کنین.

برای استفاده از امکانات این پلتفرم کافیه که وارد سایت Winrate.io بشین. در این حالت صفحه ای مشابه به تصویر زیر رو مشاهده میکنین که رابط کاربری بسیار ساده و منظمی رو داره و همه معامله گرها، مخصوصا افراد کم تجربه، میتونن به راحتی از اون استفاده کنن.

ماشین حساب محاسبه وین ریت

تنها کاری که باید در این مرحله انجام بدین، پر کردن هر فیلد با اطلاعات مناسب و انتخاب گزینه محاسبه هست. جالبه بدونین که این پلتفرم حتی نرخ کارمزد صرافی ها رو هم محاسبه میکنه و به این ترتیب حتی کوچکترین عوامل تاثیر گذار در سود و ضرر شما، مورد بررسی قرار میگیره.

البته این سایت امکانات دیگری رو هم در اختیار معامله گرهای بازار ارز دیجیتال قرار داده. یکی از این امکانات شاخص نوسانات بیت کوین هستش که به شما اجازه میده میزان نوسانات قیمت بیت کوین در طول یک روز تجربه کرده رو اندازه گیری کنین. 

توجه داشته باشین که هر چقدر میزان این نوسانات بیشتر باشه، پیش بینی روند قیمتی هم سخت تر میشه. البته ماهیت بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیاد اون هستش و به همین دلیل مشاهده یک نوسان 5 تا 10 درصدی رو میشه یک روز عادی برای این بازار در نظر گرفت؛ منظور ما از نوسانات شدید در این مقاله، نوسانات بالای 15 درصد در طول یک روز است.

البته قبلا در مقاله مجزا و به طور اختصاصی در مورد این سایت و تمامی بخش های اون صحبت کردیم که میتونین با مراجعه به آن مطلب، اطلاعات بیشتری رو در مورد این پلتفرم و ابزارهای کاربردی آن بدست آورید.

اهمیت محاسبه وین ریت کلی معاملات

اگه شما هم یک تریدر روزانه هستین و یا اینکه در تایم فریم های بالاتر (مثلا ماهانه) بیشتر از 50 معامله را تا به الان انجام دادین، وقتش رسیده که یک ارزیابی کلی رو از معاملاتی که تا به امروز پشت سر گذاشتین، انجام بدین. برای این منظور کافیه که میزان وین ریت استراتژی که اتخاذ کردین رو، بررسی کنین.

مهمترین فاکتور در این زمینه، نسبت ریسک به ریوارد (R/R) است که در مقاله ای جدا در مورد رابطه بین وین ریت و نسبت ریسک به ریوارد به شکل مفصل صحبت خواهیم کرد. اما اگه بخوایم یک تعریف ساده و یک جمله ای در مورد نسبت ریسک به ریوارد بهتون ارائه بدیم، باید اینطور عنوان کرد که: نسبت ریسک به ریوارد به عنوان بزرگی ضررها در مقایسه با سودهای کسب شده است.

اهمیت محاسبه وین ریت کلی معاملات

معامله گر حرفه ای کسی هستش که برای هر موقعیت در بازار مالی مورد نظر، یک برنامه از پیش تعیین شده و مشخص داشته باشه و از قبل برای اون آماده بشه. برای این منظور باید تمامی تحلیل ها و اتفاقات محتمل در بازار رو بررسی کرده و برای اون ها استراتژی مناسبی در نظر گرفت. البته چنین تریدری فراموش نمیکنه که نوشتن ژورنال معاملاتی و پایبند بودن به استراتژی مهمترین نکاتی هستن که نباید به هیچ عنوان فراموش کنه.

با بررسی ژورنال معاملاتی فرد میتونه از برآیند معاملات خودش و استراتژی که رد پیش گرفته اطلاع پیدا کنه. برای مثال با بررسی 50 معامله آخر میتونه تعداد معامله های سودده و تعداد معامله های ضررده خودش رو محاسبه کنه. البته در این بین اهمیت ریسک به ریوارد نباید فراموش بشه.

در صورتی که نسبت ریسک به ریوارد یا R/R معامله گری یک به یک و وین ریت معاملاتش هم زیر 50 باشه، این فرد در حال ضرر هستش و سریعا باید استراتژی معاملاتی خودش رو مورد بررسی قرار بده. بهتره که چنین فردی برای کسب حداقل سود ممکن، یک Win Rate 60 درصدی داشته باشه.

افرادی که از نسبت ریسک به ریوارد یک به دو استفاده میکنن هم باید حداقل وین ریت 40 درصدی رو داشته باشن تا ضرر نکرده باشن. به عبارت دیگه هر چقدر که تریدری نسبت ریسک به ریوارد بیشتری رو برای معاملات خودش در نظر گرفته باشه، درصد موفقیت معاملاتش میتونه کمتر باشه.

راز افزایش درصد وین ریت چیست؟

افرادی که بدون اطلاعات و دانش کافی وارد  بازار ارزهای دیجیتال میشن، شانس زیادی رو برای باقی موندن در این بازار ندارن. آشنایی با اصول مدیریت سرمایه، نحوه محاسبه ریسک به ریوارد در معاملات، سیو سود و ریسک فری کردن و. . . از جمله الفبای اصلی فعالیت در این مارکت پر نوسان هستن. به طور طبیعی فردی که الفبا رو به درستی یاد نگرفته باشه، در جمله سازی دچار مشکل میشه!

همونطور که قبلا هر ذکر کردیم بین تعیین حد ضرر و حد سود برای معاملات با وین ریت تریدر رابطه مستقیم و بسیار نزدیکی وجود داره. هر چقدر سیستم معاملاتی فردی سود بیشتر و راحت تری رو بهش بده، میزان درصد موفقیت معاملات فرد هم افزایش پیدا میکنه؛ عکس این موضوع هم صادق است.

افزایش درصد وین ریت

حالا که میدونین Win Rate چیست؟، چطور محاسبه میشه؟ و چه اهمیتی رو برای معامله گرها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال داره؟ بهتره تا کمب هم در مورد راز های افزایش درصد وین ریت معاملات با شما صحبت کنیم. به طور کلی ما 4 پیشنهاد برای افزایش وین ریت معاملات داریم که عبارتند از:

1.    قانع بودن به سود کم

یکی از اشتباهاتی که برخی از معامله گرها انجام میدن و باعث کاهش درصد موفقیت اون ها میشه، طمع کردن برای کسب سود های بیشتر است. فرض کنین که فردی در استراتژی معاملاتی خودش، نسبت ریسک به ریوارد رو 1 به 2 در نظر گرفته و وین ریت معاملاتش هم 50 درصد هستش؛ اما این فرد به این تنیجه رسیده که ریسک پذیری بالایی رو نداره و به همین دلیل قصد داره وین ریت خودش رو بیشتر از قبل کنه.

یکی از اولین اقداماتی که به این فرد پیشنهاد میدیم کمتر کردن نسبت R/R در معاملاتش است. بخ این ترتیب معاملات این فرد سریعتر به سود مورد نظر رسیده و بسته میشن. به این ترتیب وین ریت کلی این حساب افزایش پیدا میکنه.

برای این منظور کافیه که متوسطی از سودهای مورد انتظار خودش رو محاسبه کرده و سود مورد انتظار خودش رو به زیر این میانگین برسونه. (مثلا برای فردی که رد هر معامله به طور متوسط 20 درصد سود کسب میکنه، میانگین جدید میتونه 15 درصد باشه.)

البته این تغییر باعث میشه که نسبت ریسک به ریوارد معاملات از 2 به 1.5 برسه؛ به عبارت دیگه به ازای 10 درصد ضرر، شانس 15 درصد سود وجود داره. اما نکته مهم اینه که با اینکار تعداد معامله های ضررده کمتر میشه و فرد از نظر روحی و احساسی، نسبت به گذشته راحتی بیشتری رو داره.

2.    ریسک بیشتر

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که تحلیل درستی رو داشته باشین، اما به دلیل یک نوسان ناگهانی یا کندل استاپ هانتر، حد ضررتون فعال بشه و از یک پوزیشن معاملاتی جا بمونین. این موضوع به طور مستقیم بر روی وین ریت معاملات شما تاثیر میذاره و باعث کاهش اون میشه.

پیشنهاد ما برای افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستن، افزایش حد ضرر معاملاتشون است. به این ترتیب قیمت میتونه در محدوده ی بزرگ تری نوسان پیدا کنه و در نتیجه احتمال فعال شدن حد ضرر کمتر میشه. به این ترتیب تمامی معاملاتی که تا قبل از این به دلیل کوچک بودن حد ضرر، با زیان بسته میشدن، سودده خواهند شد.

با کمتر شدن تعداد معامله های ضررده و افزایش معامله های سودده، درصد موفقیت یا Win Rate کلی معامله گر هم بیشتر میشه. البته به این نکته توجه داشته باشین که این اقدام موجب کاهش نسبت R/R شما خواهد شد و در صورت فعال شدن حد ضرر، زیان بیشتری رو متحمل میشین.

3.    برنامه ریزی برای خروج پله ای

راهکار بعدی که برای تمامی معامله گرها مناسب است و همه ی افراد میتونن از اون استفاده کنن، خروج پله ای از معامله می باشد. برای این منظور کافیه که حد سود خودتون رو به تارگت های کوچکتری تقسیم کنین و با رسیدن قیمت به هر کدوم از این نواحی، بخشی از معامله خودتون رو ببندید. البته توجه داشته باشین که اینکار میتونه میزان سود نهایی شما رو کمتر کنه ولی در بلند مدت استفاده از چنین روشی به نفع شما خواهد بود.

برای درک بهتر این راه حل، شاید بهتر است که مثالی رو برای خروج پله ای مطرح کنیم؛ همونطور که میبینید در تصویر زیر بعد از شکسته شدن خط گردن یک الگوی سر و شانه، معامله فروشی در محل شکست باز شده. در این حالت به منظور از دست نرفتن سودهای کسب شده، تارگت نهایی رو به سه حد سود مختلف تقسیم کردیم. 

بیشتر بخوانید: خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

افزایش درصد وین ریت

نکته قابل توجه اینه که، میزان حجم معامله ای که در هر یک از این حد سودها بسته میشه، بر اساس میزان ریسک پذیری فرد و میزان اعتبار و قدرت شکست ها متفاوت هستش. به این ترتیب با افزایش تعداد معامله های سود ده در سیستم معاملاتی خودتون، میتونین درصد وین ریت نهایی رو هم افزایش بدین.

4.    دنبال کردن روند حرکت قیمت ارز دیجیتال

یکی از اولین توصیه هایی که به هر فرد تازه کار در بازار ارزهای دیجیتال میشه، همراه شدن با روند و دنبال کردن آن است. بسیاری از معامله گر ها در انتهای روندها و به امید تغییر جهت حرکت قیمت، اقدام به معامله میکنن، اما غافگیر میشن؛ چرا که قیمت در جهت قبلی خودش به حرکت ادامه میده.

اما معامله گرهایی که در جهت روند ترید میکنن، شانس بیشتری برای بستن پوزیشن های معاملاتی خودشون با سود رو دارن. به همین منظور یکی از بهترین راهکارهایی که میتونیم برای افزایش Win Rate معاملات، به خوانندگان این مقاله پیشنهاد بدیم، هم جهت شدن با روند حرکت قیمت است.
برای این منظور میتونین روند اصلی بازار رو در تایم فریم های بالاتر (هفتگی، ماهانه و برای اسکلپرها روزانه) شناسایی کنین و در تایم فریم های پایین تر، در جهت روند اصلی معامله کنین. البته هر جایی برای معامله مناسب نیست و پیدا کردن نقطه ورود مناسب یکی دیگه از مسائلی هستش که باید بهش توجه ویژه ای رو داشته باشین.

تاثیر این راه حل رو در کوتاه مدت با افزایش میزان درصد موفقیت معاملات خودتون خواهید دید. امیدواریم که با به کار گیری هر کدام از این روش ها، میزان وین ریت معاملات خودتون رو افزایش داده و سود قابل توجهی رو از بازار ارزهای دیجیتال کسب کنین.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله سعی کردیم که با زبانی ساده بهتون توضیح بدیم که وین ریت چیست؟ و چه اهمیتی رو در بازار پر ریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال ایفا میکنه؟ همچنین در مورد راه های افزایش Win Rate هم صحبت کردیم و تغییرات کوچکی رو ذکر کردیم که میتونن تاثیر بزرگی رو در افزایش درصد موفقیت معاملات شما ایفا کنن. البته رد این مقاله برای محاسبه درصد وین ریت یک ابزار مفید و کاربردی رو هم بهتون معرفی کردیم.

فراموش نکنین که یک استراتژی با وین ریت 100 درصد هم در بلند مدت به بازنگری و اصلاح نیاز داره و بررسی میزان موفقیت معاملات در این زمینه به شما کمک قابل توجهی رو میکنه. امیدواریم که از این مطلب و اطلاعاتی که بهتون ارائه کردیم، نهایت استفاده رو برده باشین و پس از بررسی وین ریت استراتژی خودتون، آن را بهبود بدین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد وین ریت یا درصد موفقیت چیست؟

در مورد وین ریت یا درصد موفقیت چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+90 = ?