F-NFT یا ان اف تی تقسیم شده چیست؟

  • 00:02 1403-02-27
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

ان اف تی تقسیم شده چیست؟ خرید بعضی از توکن های NFT های معروف به دلیل قیمت بالایی که دارن، برای سرمایه گذارهای خرد مثل یک رویای تحقق ناپذیر هستش. در صورتی که با مفهوم NFT چیست؟ آشنا باشین، میدونین که مهمترین ویژگی توکن های غیر قابل معاوضه اینه که مالکیت اون ها تنها به یک نفر اختصاص داره. این موضوع در کنار مزیت هایی که داره، میتونه به بزرگترین ایراد NFT ها هم تبدیل بشه؛ چرا که از هر توکن نمونه های محدودی وجود داره.

به طور کلی بازار توکن های غیر مثلی به دلیل محدودیت هایی که در تعداد توکن ها و خریداران اون ها وجود داره، در دسترس تمامی سرمایه گذارها نیست و همه ی افراد نمیتونن NFT های معروف رو خریداری کنن. اما یک طرح خلاقانه و نوآورانه باعث شده که این مشکل تا حد زیادی برطرف بشه.

F-NFT ها یا NFT های تقسیم شده به شما اجازه میدن که با سرمایه های کوچک، ان اف تی های معتبر و معروف رو خریداری کنین. در صورتی که شما هم علاقه مند به حوزه توکن های غیر مثلی هستین و به دنبال راهی برای سرمایه گذاری در پروژه های مطرح این حوزه هستین، بهتره که این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال رو به هیچ عنوان از دست ندین و با مفهوم NFT های تقسیم شده آشنا بشین.

F-NFT چیست؟

مفهوم F-NFT چیست؟

همونطور که میدونین NFT ها دارایی هایی یکتا هستن که با کمک قرارداد های هوشمند بر روی شبکه بلاک چین ثبت شدن. هر کدام از توکن های غیر مثلی به یک ارز دیجیتال یکتا شباهت داره که مالکیت اون تنها به یک فرد اختصاص پیدا میکنه و بر روی شبکه بلاک چینی انتقال داده میشه؛ اما این روزها مفهوم جدیدی در بازار NFT ها مطرح شده و اون هم تقسیم کردن این دارایی ها است.

انفجاری که در تقاضا برای خرید توکن های NFT بوجود اومد، باعث افزایش قیمت سرسام آور این دارایی ها شد؛ به طوری که برخی از این دارایی ها قیمت های میلیون دلاری پیدا کردن. همچنین در بعضی از مجموعه ها، ویژگی های منحصر به فردی برای هر توکن در نظر گرفته شده که به عنوان دلیلی بر ارزشمند تر شدن اون ها در نظر گرفته شدن. این عوامل باعث شدن که NFT ها به بک حوزه لوکس تبدیل بشن و تمامی سرمایه گذارها، توانایی خرید اون ها رو نداشته باشن.

برای برطرف کردن این مشکل، برخی از افراد تصمیم گرفتن که این توکن ها رو به قطعات کوچک ترین تقسیم کنن. به این ترتیب همه ی افرادی که علاقه مند به این حوزه هستن، میتونن با هزینه ای بسیار کمتر از قیمت اصلی NFT بخشی از اون رو خریداری کنن. همچنین امکان سرمایه گذاری در پروژه های معتبر تر که احتمال رشد اون ها هم بیشتره، برای سرمایه گذاران خرد فراهم شده.

مکانیسم پشت این فرآیند نیز از قرارداد های هوشمند استفاده میکنه و یکی از معروفترین نمونه های این حوزه، آثار هنری فروخته شده توسط نوازنده ای به اسم گریمرز (مجموعه Newborn 1 & 3) است که هر سهم از اون با قیمت اولیه 10 هزار دلار به فروش رسید.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش ساخت NFT

NFT ها چطور تقسیم میشوند؟

افرادی که مقالات مربوط به NFT چیست؟ رو مطالعه کرده باشن، احتمالا با دیدن چنین سوالی سریعا جواب منفی بدن. از نظر فنی این پاسخ کاملا درست هستش؛ چرا که یک توکن ان اف تی به نوعی طراحی شده که تقسیم پذیر نباشه یا به عبارت دیگه مثلی (Fungible) نیست و نسخه مشابهی از اون وجود نداره.

همونطور که در دنیای فیزیکی نمیتونیم اثر با ارزشی مثل نقاشی مونالیزا رو بدون اینکه ارزش اون از بین بره، به دو قسمت تقسیم کنیم؛ تقسیم کردن یکی از NFT های مجموعه معروفی مثل میمون های کسل (Bored Ape Yacht Club)، بدون از بین رفتن ارزش اون ها، هم امکان پذیر نیست.

اما با استفاده از قرارداد های هوشمند ویژه ای، امکان ایجاد ان اف تی های تقسیم شده یا F-NFT برای مجموعه دارها فراهم شده. افرادی که این دسته از توکن های غیر مثلی رو خریداری میکنن، در واقع یک سند مالکیت برای بخش مشخصی از اون توکن رو خریداری کردن. در این روش یک NFT بزرگ و یکپارچه به تعداد مشخصی (مثلا 1000) قسمت کوچکتر تقسیم میشه؛ سپس بر اساس ارزش اصلی اون توکن برای هر بخش قیمتی تعیین خواهد شد.

این موضوع دقیقا مثل سهام یک کارخانه هستش که به افراد مختلفی فروخته میشه. در این حالت ارزش تمامی سرمایه ها و مستغلات آن کارخانه مشخص شده و با توجه به تعداد سهام تقسیمی، برای هر سهم ارزشی تعیین میشه. به این ترتیب هر فرد میتونه با توجه به میزان سرمایه ای که داره، در اون کارخانه سرمایه گذاری کرده و مالک بخشی از اون بشه.

البته اخیرا بر روی بلاک چین اتریوم استانداری به نام ERC-864 توسعه پیدا کرده بود که توانایی ایجاد توکن های غیر مثلی تقسیم شده رو برای فعالان این حوزه فراهم میکرد؛ اما تمامی تلاش هایی که برای این منظور صورت گرفت، در نهایت با شکست روبرو شد. به همین دلیل تنها راه حلی که الان برای تقسیم کردن توکن های NFT وجود داره، F- NFT هستش.

NFT ها چطور تقسیم میشوند؟

بررسی نحوه عملکرد F-NFT

در ادامه مفهوم NFT تقسیم شده چیست؟ قصد داریم که شما رو با نحوه عملکرد F-NFT بیشتر آشنا کنیم. هیچ کدوم از توکن های غیر مثلی موجود در بازارهای خرید و فروش NFT قابل تقسیم کردن نیستن ولی میتونیم با استفاده از F-NFT ها، هر توکن رو به بخش های کوچکتری تقسیم کرد.

همونطور که میدونین توکن های غیر مثلی هم دقیقا مثل کریپتوکارنسی ها از تکنولوژی بلاک چین استفاده میکنن، با این تفاوت که استاندارد به کار گرفته شده برای این نوع دارایی ها متفاوت است. مثلا ان اف تی هایی که بر روی شبکه اتریوم (Ethereum) هستن از استاندارد ERC-721 و توکن های غیر مثلی که بر روی شبکه بی ان بی (BNB) توسعه پیدا کردن از استاندارد BEP-721 استفاده میکنن.

قبل از اینکه بتونیم بک توکن NFT رو قفل کنیم، باید توکن ها رو بر روی یک قرارداد هوشمند مشخص، قفل کرده باشیم. البته باید توجه کرد که این فرآیند بر روی شبکه درستی صورت بگیره. بعد از اینکه فرآیند قفل کردن توکن ها انجام شد، این قرارداد بر اساس استانداردها و قوانینی که از قبل براش تعیین شده، توکن مورد نظر رو به قسمت های کوچکتری تقسیم میکنه.

هر کدوم از این بخش های کوچک، به وسیله یک F-NFT پشتیبانی میشن، به عبارت دیگه توکن NFT مورد نظر به چندین F-NFT تبدیل خواهد شد. تعداد این F-NFT ها، قیمت هر بخش و ویژگی های دیگر هر بخش کوچکتر، با توجه به نظر مالک اصلی ان اف تی مشخص میشه. فروش NFT های تقسیم شده نیز توسط مالک اون و در تاریخی که مشخص کرده، صورت میگیره. همچنین فرد مجموعه دار میتونه مشخص کنه که تمامی F-NFT ها به فروش برن یا فقط تعدادی از اون ها فروخته بشه.

با این تفسیر امکان توکنیزه کردن و فروختن تابلوهای نقاشی ارزشمند هم از این طریق وجود داره. مثلا تابلو نقاشی شب پرستاره ون گوک رو در نظر بگیرین. این تابلو بیش از 100 میلیون دلار ارزش داره و به همین دلیل هر کسی نمیتونه اونو بخره؛ اما در صورتی که این تابلو توکنیزه بشه و به هزاران یا صدها هزار قسمت مختلف اون را تقسیم کنیم، افرادی که سرمایه های کم و متوسط دارن هم میتونن بخشی از این اثر جاودانه رو خریداری کنن.

تفاوت های NFT و F-NFT 

البته باید این نکته رو هم متذکر بشیم که این فرآیند معکوس پذیر هستش و در صوزتی که مالک اصلی تصمیم بگیره، میتونه تمامی F-NFT ها رو به ان اف تی اصلی اون ها تبدیل کنه. برای این منظور گزینه ای به نام بازخرید برای دارنده اصلی توکن در نظر گرفته شده که با کمک اون میتونه تمامی F-NFT های پخش شده در بازار رو خودش خریداری کرده و NFT خودش رو به شکل کامل و یکپارچه آزاد کنه.

بررسی تفاوت های NFT و F-NFT 

تفاوت بین NFT و F-NFT چیست؟ اگه بخوایم یک جمع بندی کلی داشته باشیم، F-NFT ها به عنوان ان اف تی هایی هستن که به بخش های کوچکتری تقسیم شدن و نشون دهنده درصد مالکیت سرمایه گذاران خرد هستن. با این تعریف اولین و مهمترین تفاوت بین این دو این هستش که، NFT ها موجودیتی کامل هستن ولی F-NFT ها به عنوان بخشی از یک کل در نظر گرفته میشن.

از تفاوت های دیگری که بین NFT و F-NFT ها وجود داره، تفاوت قابل توجه در قیمت اون ها است. با توجه به این که F-NFT ها واحد های کوچکتری از NFT ها هستن، کاملا معقول و طبیعی هستش که قیمت پایین تری رو هم داشته باشن. به این ترتیب هر سرمایه گذار میتونه با مبلغ دلخواه خودش، بر روی NFT مورد علاقه اش سرمایه گذاری کنه.

کسب سود از F-NFT ها

تمامی افرادی که بازار NFT ها رو برای فعالیت خودشون انتخاب میکنن، به دنبال کسب سود هستن. البته بزرگترین مزیت افرادی که بر روی F-NFT ها سرمایه گذاری میکنن اینه که با پرداخت هزینه ای ناچیز، در صدی از یک پروژه معتبر، بزرگ، گران قیمت و حائز اهمیت رو بدست میارن.

توجه داشته باشین که این سهیم شدن به دارندگان توکن های F-NFT اجازه میده که در حقوق مالکیتی اون پروژه هم سهیم باشن. مثلا در پروژه کریپتو پانکس که یکی از معتبرترین و با ارزش ترین مجموعه های NFT هستش، 10 هزار توکن غیر قابل معاوضه وجود داره که به دلیل قیمت بالای اون ها، حجم معاملات پایینی رو دارن؛ اما در آوریل سال 2021، یک مجموعه 250 میلیون و.احدی از 50 توکن غیر مثلی این پروژه ایجاد شد.

این مجموعه از F-NFT ها یو پانک یا uPunk نامیده شدن و در کمتر از یک سال به ارزش بازار 12.9 میلیون دلاری رسیدن. در صورتی که بیش از نصف دارندگان توکن های یو پانک برای آزاد شدن مجموعه رای مثبت بدن، NFT های حراج شده به بالاترین قیمت پیشنهاد شده، فروخته میشن.

یکی دیگه از راه های جذابی که برای کسب سود از F-NFT ها وجود داره، سهام گذاری یا استیکینگ (Staking) اون ها هستش. به این ترتیب سرمایه گذار های ان اف تی های تقسیم شده میتونن درآمد غیر فعال مناسبی رو از دارایی های خودشون داشته باشن. یکی از بهترین پروژه هایی که چنین قابلیتی رو برای سرمایه گذارهای خرد خودش فراهم کرده، میوتنت کتس (Mutant Cats) هست.

اهمیت NFT تقسیم شده

اهمیت NFT تقسیم شده چیست؟

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشه که دلیل تقسیم کردن ان اف تی ها به F-NFT چیست؟؛ برای پاسخ دان به این سوال میتونیم سه دلیل عمده رو معرفی کنیم:

1.    دموکراسی در بازار

قیمت بالای برخی از توکن های NFT باعث شده که بسیاری از سرمایه گذارها توانایی خرید اون ها رو نداشته باشن؛ اما با تقسیم کردن این توکن ها به قسمت های کوچکتر، قیمت اون ها هم کاهش پیدا میکنه و طیف وسیع تری از سرمایه گذارها (با سرمایه های متوسط و کم) میتونن در این پروژه ها مشارکت داشته باشن.

از طرفی، در صورتی که قیمت NFT ها افزایش پیدا میکنه، سرمایه گذارهای خرد هم میتونن با توجه به میزان مشارکت خودشون کسب سود کنن. البته با کاهش ناگهانی قیمت یک توکن، میزان سرمایه ی مالکین F-NFT ها هم کاهش پیدا میکنه. 

2.    کشف قیمت 

فروش بخش های کوچک شده هر توکن NFT باعث میشه که در بازار آزاد عرضه و تقاضایی برای آن توکن شکل بگیره و قیمت NFT به شکل معقول تری تعیین بشه. به این ترتیب مکانیسم کشف قیمت توکن اصلی هم تغییر پیدا میکنه و قیمت اصلی اون، بر اساس عرضه و تقاضای واقعی مشخص میشه؛ به این ترتیب قیمت های سرسام آور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه.

3.    نقدینگی بیشتر در بازار

با تقسیم بندی توکن های NFT، محدودیت هایی که برای دسترسی به توکن های غیر مثلی گران قیمت وجود داشت کمتر میشه و تمامی افراد میتونن با هر میزان سرمایه ای که دارن، بخشی از اون توکن ها رو خریداری کنن. در حالی که قبلا تنها افراد ثروتمند میتونستن برخی از توکن ها رو بخرن. به این ترتیب مشکلی که برای نقدینگی در بازار NFT ها وجود داره هم تا حد زیادی از بین میره.

 قبلا برای فروش یک توکن گران قیمت باید روزها و حتی هفته ها منتظر پیدا شدن خریدار و تامین نقدینگی لازم در بازار بودیم، اما الان سرمایه گذاران بسیاری ترجیح میدن که با صرف سرمایه کمتری، بخشی از توکن مورد نظر خودشون رو خریداری کنن.

معرفی F-NFT های معروف

حالا که میدونین F-NFT چیست؟ و با مفهوم NFT های تقسیم شده آشنا شدین، بهتره کمی در مورد برترین پروژه هایی که امکان خرید F-NFT اون ها وجود داره رو بهتون معرفی کنیم. توجه داشته باشین که توکن های غیر مثلی تمامی پروژه های NFT قابل تقسیم هستن و به همین دلیل امکان پیدا کردن یک توکن تقسیم شده از هر مجموعه ای وجود داره.

در صورتی که علاقه مند باشین بخشی از سزمایه خودتون رو وارد بازار خرید و فروش NFT ها کنین و علاقه مند به سرمایه گذاری بر روی پروژه های معتبر این حوزه هستین، پیشنهاد میدیم که در ادامه و با لیستی که از بهترین و معروفترین F-NFT ها تهیه کردیم، همراه ما باشین.

  • مجموعه کریپتوپانکس (CryptoPunks)

قیمت برخی از توکن های NFT مجموعه کریپتوپانکس به چندین میلیون دلار رسیده و به همین دلیل تمامی سرمایه گذارها توانایی خرید و فروش این توکن ها را ندارن؛ همین موضوع این مجموعه را به یکی از گزینه های مطلوب و مناسب برای تقسیم بندی توکن های NFT تبدیل کرده است. همونطور که قبلا هم اشاره داشتیم، مجموعه توکن های F-NFT، یوپانک نامیده شدن و در پلتفرم بونیکلی (Unicly) تقسیم بندی شدن.

  • مجموعه هنری گرایمز (Grimes’ NFT art)

گرایمز یکی از اولین هنرمند هایی بود که وارد بازار توکن های غیر مثلی شد و آثار خودش رو از این طریق به فروش رسوند. جالبه بدونین که قیمت برخی از کار های هنری این این هنرمند، تا 6 میلیون دلار هم گزارش شده. به تازگی دو مورد از آثار NFT این هنرمند به نام های نیوبورن 1 و نیوبورن 3 را در بازار NFT اوتیس (Otis) به شکل تقسیم شده به فروش رسونده.

  • مجموعه گربه های جهش یافته (Mutant Cats)

بسیاری از افراد معتقدن که این مجموعه چیزی بیشتر از یک اثر هنری هستش؛ چرا که این گربه ها به عنوان حق عضویتی برای دارندگان خودشون به منظور شرکت در سازمان مستقل غیر متمرکز یا DAO هستن. این مجموعه از 9999 توکن تشکیل شده که هر کدوم از اون ها به واسطه بیماری خاصی، جهش پیدا کرده. یکی از مزیت های این مجموعه اینه که دارندگان توکن های غیر قابل معاوضه یا F-NFT های این مجموعه، میتونن با سهام گذاری توکن های خودشون به شکل روزانه 10 توکن فیش (FISH) کسب کنن.

  • توکن NFT دوج میم (Doge Meme)

ان اف تی دوج میم در سال 2021 به قیمت 4 میلیون دلار خریداری شد و مالک این توکن غیر قابل تعویض آن را، به 17 میلیارد واحد کوچکتر با اسم داگ (DOG) تقسیم کرد. 20 درصد از کل داگ ها با قیمت 45 میلیون دلار به 1796 خریدار مختلف فروخشته شدن و باقی توکن ها به صرافی های غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap) و سوشی سواپ (Sushiswap) منتقل شدن.

جمع بندی و نتیجه

توکن های غیر مثلی یا NFT ها مفهوم جدیدی از دارایی رو با کمک گرفتن از فناوری بلاک چین، به کل جهان معرفی کردن. در این مقاله سعی کردیم که در مورد توکن های NFT تقسیم شده بپردازیم و نحوه تقسیم کردن یک توکن غیر مثلی را توضیح دهیم. امیدواریم که بعد از مطالعه این مطلب متوجه شده باشین که F-NFT چیست؟ و به چه دلایلی بوجود اومده؟

درسته که بازار خرید و فروش NFT ها، این روزا کمی دچار رکود شده ولی همچنان پروژه های ارزشمند و سودده متعددی تو این بازار وجود دارن. تقسیم بندی ان اف تی های مربوط به پروژه های مطرح هم بازار بسیار خوبی را ساختن که باعث شده، بسیاری از معامله گرهای خرد هم بتونن وارد این حوزه بشن و در پروژه های میلیون دلاری سرمایه گذاری کنن. با این وجود نباید فراموش کنین که، سرمایه گذاری بر روی توکن های غیر مثلی ریسک بالایی رو داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد F-NFT یا ان اف تی تقسیم شده چیست؟

در مورد F-NFT یا ان اف تی تقسیم شده چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+87 = ?