شبکه تست نت Testnet چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 04:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 تست نت Testnet؛ شبکه آزمایشی بلاک چین! اره، درست شنیدین! تست نت به عنوان یه شبکه آزمایشی شناخته میشه که هدف اون ارتقا شبکه اصلی هست. پروژه ها و ارزها دیجیتال دائما در حال پیاده سازی عملکردها و ویژگی های جدید هستن. برای موفقیت آمیز کردن این پیاده سازی های جدید، ابتدا باید اطمینان حاصل کنند که به عملکرد بلاک چین آسیبی وارد نمی کنند. اینجاست که کار تست نت شروع میشه. تست نت ابزاری حیاتی برای توسعه ارزهای دیجیتال هست که به کمک این شبکه توسعه دهنده ها می تونن تست هایی رو بدون به خطر انداختن عملکرد صحیح شبکه اصلی انجام بدن. اون ها توسط توسعه دهنده ها مورد استفاده قرار می گیرن.

ارائه یه شبکه بی نقص و کامل برای هر توسعه دهنده ای از اهمیت بالاتری برخوردار هست. ساخت یه شبکه بدون هیچگونه اختلال و نقص فنی و امنیتی نیازمند بارها آزمون و خطاست، ولی چجوری میشه بدون راه اندازی یه شبکه اون رو آزمایش کرد؟ این کار با استفاده از تست نت امکان پذیر هست. تست نت یا شبکه آزمایشی همونطور که از اسمش پیداست، نوعی چرک نویس دیجیتالی هست که توسعه دهنده ها می تونن ازش استفاده کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال در مقاله تست نت چیست؟ اطلاعاتی در مورد تست نت یا Testnet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از تست نت بپردازیم و عملکرد شبکه آزمایشی رو مورد بررسی قرار بدیم.

شبکه تست نت چیست؟

شبکه تست نت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شبکه تست نت یا Testnet رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که شبکه تست نت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شبکه تست نت نوعی شبکه بلاک چین هست که برای آزمایش و راه اندازی بلاک چین و پروژه های اون قبل از انتشار اجرا میشه. استفاده از تست نت رو میشه رویکردی ساده برای برنامه نویسان و توسعه دهنده ها محسوب کرد تا بتونن عملکردهای پروژه خودشون رو طراحی، ویرایش و ازمایش کرده و همه جوانب اون رو قبل از منتشر کردن بررسی کنند.

جالب اینجاست که بدونین راه اندازی تست نت راحت ترین روشی هست که برنامه نویسان و توسعه دهنده ها می تونن به کمک اون قابلیت های مختلف پروژه های بلاک چین و دیفای مثل انواع مختلف قراردادهای هوشمند و Dapp ها رو تست و اصلاح کنند و تا زمانی که برای استفاده در دسترس عموم قرار می گیرن، به عملکرد اون ها نظارت داشته باشن. برنامه نویسان و توسعه دهنده ها در تست نت ها، ایرادات پروژه ها، برنامه ها، قراردادهای هوشمند، صرافی های غیرمتمرکز و هر قابلیت بلاک چین و دیفای رو آزمایش کرده و ایرادات اون رو شناسایی و برطرف می کنند. به عبارت دیگه، در محیط تست نت میشه ازمایش های مختلفی رو انجام داد.

مزایای استفاده از تست نت

مزایای استفاده از تست نت

همونطور که گفتیم، تست نت در ارز دیجیتال اصطلاحی هست که در مورد یه شبکه آزمایشی مورد استفاده قرار می گیره و به توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا به جای به خطر انداختن شبکه و بلاک چین اصلی، محصولات، ویژگی ها و ابزارهای جدیدی که قصد دارن به شبکه اصلی اضافی کنند رو مورد آزمایش قرار بدن. استفاده از تست نت مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای استفاده از تست نت بپردازیم.

•    کاهش هزینه ها

یکی از مزایای استفاده از تست نت، کاهش هزینه هاست. ایجاد قراردادهای هوشمند یا برنامه های غیرمتمرکز در بلاک چین های پذیرنده، نیازمند پرداخت هزینه تراکنش و کارمزدهای مختلف هست. از طرف دیگه توسعه دهنده ها قراردادهای هوشمند و Dapp ها برای ارائه کدهای سالم باید اون ها رو تست کنند و این کار در شبکه مین نت هزینه های زیادی به دنبال داره. در تست نت توسعه دهند ها می تونن از اعتبار این شبکه برای سنجش کدهای خودشون استفاده کنند بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنند.

مقاله پیشنهادی: برنامه غیر متمرکز یا DApp چیست؟

•    توسعه ایمن

یکی دیگه از مزایای استفاده از تست نت، توسعه ایمن پروژه هاست. با استفاده از تست نت افراد می تونن بدون آسیب روسندن به شبکه اصلی و ایجاد اختلال در اون هرگونه تغییرات در کد و کدهای جدید رو به صورت آزمایشی اجرا کنند و بعد از ازمون و خطای زیاد بهترین کد رو انتخاب به شبکه اضافی کنند.

•    کاهش ریسک

یکی دیگه از مزایای استفاده از تست نت، کاهش ریسک هست. امنیت، مقیاس پذیری و ایجاد ارتباط با سایر زنجیره های بلوکی یکی از مشکلات مهم توسعه دهنده های بلاک چین هست که همیشه سعی می کنند تا اون رو بهبود بدن. برای حفظ این مولفه ها در زنجیره بلوکی و بهبود عملکرد زنجیره، توسعه دهنده ها باید به صورت مداوم بروزرسانی هایی رو در شبکه اعمال کنند.

عملکرد شبکه آزمایشی چگونه است؟

عملکرد شبکه آزمایشی چگونه است؟

تست نت یا شبکه آزمایشی نوعی محیط شبیه سازی برای شبکه اصلی یا مین نت هست و دقیقا مثل شبکه اصلی کار می کنه. تفاوت در اصل اون مخفی شده. جایی که تست نت فقط یه ازمایش هست و شبکه اصلی یا مین نت موجودیت دنیای واقعی هست. تراکنش هایی که در تست نت انجام میشن، برخلاف مین نت ارزش ذاتی ندارن. در اصل تست نت یه کپی دقیق از بلاک چین اصلی یه ارز دیجیتال هست. تست نت ها برای دو هدف اساسی ایجاد شدن. یکی از اون ها اجازه ازمایش هست که باید پیاده سازی های جدید در پروتکل های ارزهای دیجیتال رو بدون خط تاثیرگذار بر عملکرد اون ها بدین. یکی دیگه از اهداف این هست که به توسعه دهنده ها اجازه بدین پروتکل ها رو بدون هیچ هزینه ای به برنامه ها اضافی کنند تا هیچ مشکلی برای اون ها پیش نیاد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تست نت چیست؟ اطلاعاتی در مورد تست نت یا Testnet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از تست نت بپردازیم و عملکرد شبکه آزمایشی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تست نت راحت ترین روشی هست که برنامه نویسان و توسعه دهنده ها می تونن به کمک اون قابلیت های مختلف پروژه های بلاک چین و دیفای مثل انواع مختلف قراردادهای هوشمند و Dapp ها رو تست و اصلاح کنند و تا زمانی که برای استفاده در دسترس عموم قرار می گیرن، به عملکرد اون ها نظارت داشته باشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شبکه تست نت Testnet چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد شبکه تست نت Testnet چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+42 = ?